  • Data: 2004-11-23 15:17:52
    Temat: Re: odmowa przyjęcia przelewu
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Ksieciuniu6" <k...@o...pl> writes:

    > Akurat to jest zasadne, adres beneficjenta służy ewentualnemu "namierzeniu"
    > danego beneficjenta jeśli coś jest z przelewem nie tak,

    Nieprawda - a przynajmniej nie powinien sluzyc.

    Co z przelewem moze byc "nie tak"? Jesli nie zgadza sie numer rachunku
    i nazwa, to przelew powienien zostac odrzucony (ok, czasem nazwa nie
    musi byc sprawdzana), a jesli nie da sie go odrzucic (bo to np. wplata
    gotowkowa), to bank powinien czekac na reakcje wplacajacego (np.
    probojac sie z nim skontaktowac, jesli to mozliwe).

    Sprzeczne z prawem i zdrowym rozsadkiem dzialania bankow nie powinny
    byc raczej podstawa żądania czegokolwiek od klientow.

    > poza tym przy
    > przelewach Elixir kontrolowany jest adres i nazwa zleceniodawcy

    Nieprawda. Jak moglby byc kontrolowany? Kontrola zleceniodawcy
    konczy sie na banku wysylajacym, ktory ma realizowac tylko przelewy
    swoich klientow z ich kont (a nie np. z kont innych klientow itd).

    > beneficjenta, jesli ich brak to przelewu nie zrealizuje KIR

    Nieprawda.

    > Zgadzam sie że technicznie taka mozliwosc istnieje i banki maja prawo
    > ksiegowac przelewy wstecz,

    Nieprawda.

    > Banki mogą taki przelew zrobić jeśli z winy banku nie zostal
    > wyslany w terminie i każda taka sytuacja wymaga zgody dyrektora oddzialu.

    Czego wymaga to zalezy od banku, ale czym innym jest przelew zlecony
    w odpowiednim dniu i niekoniecznie zrealizowany (powszechne - bardzo
    duzo przelewow wykonuje sie w nastepnym dniu roboczym, a niektore banki
    robia to nawet jeszcze pozniej), zas czym innym przelew zlecony juz
    po tym dniu.

    > Wysyłanie przelewow listem poleconym to co innego to kwestia odrebnej umowy
    > z bankiem,

    To nie ma nic do rzeczy.

    > wtedy data realizacji jest data wyslania i bank realizuje przelew
    > wstecznie.

    Nieprawda, bank realizuje przelew z podana data, lub jesli nie jest
    to juz mozliwe, moze a) odrzucic przelew, b) zrealizowac go jak
    przelew z data biezaca.
    I to istotnie zalezy od umowy z bankiem.

    Mam wrazenie ze uwazasz date zlecenia przelewu, date jego faktycznego
    wykonania, oraz byc moze date zaksiegowania w banku dluznika za
    tozsame. Nie sa nijak tozsame.
    --
    Krzysztof Halasa