    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Fri, 20 Dec 2019 06:47:55 -0800 (PST)
    Subject: Re: obligacje zero procent
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 20 grudnia 2019 12:33:11 UTC+1 użytkownik Arek napisał:

    > Dobrze liczysz. Ja niedoszacowałem 200-tki z obrazka na money.pl.
    > https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/pieniezna
    _i_bankowa/struktura-obiegu.html
    > są pliki do pobrania (p. ostatnie dane po III kw. 2019). Dla
    > niekompatybilnych:
    > nominał - ilość (mln sztuk)
    > 500 - 19,1
    > 200 - 348,2
    > 100 - 1357,3
    > 50 - 185,4
    > 20 - 124,1
    > 10 - 175,8
    > w banknotach 228417,4 mln zł
    > +w monetach 5026,0 mln zł
    > razem 233,44 mld zł

    Hmm, ale tak patrząc na te ilości banknotów (zwłaszcza stówek) to bez sensu to
    wszystko.
    Pomijam anegdotyczne 500-tki - ale przyjmując, że żeby wydać resztę ze stówki trzeba
    50-tki itp, to sens obiegu ma max. 200mln stówek. Wiec i 200-tek.
    Powiedzmy, że 100mln dwusetek leży w bankomatach PKO, 100mln stówek w innych
    bankomatach (no bo ile może leżeć? chyba że naprawdę więcej) to mamy po ca. 200mln
    banknotów 200, 100, 50, 20 i 10.
    Więc jakiś miliard stówek rzeczywiście jest gdzieś zachomikowanych.
    Czyżby w skarpetach u ludzi?
    Czy w skarbcach/oddziałach banków?

    > Tak czy inaczej wg ministra: jeżeli pieniądze są w bankach i banki je
    > pożyczają ludziom i firmom i odrobinę odpalą właścicielowi
    > rachunku to "pieniądze nie pracują dla gospodarki tak efektywnie
    > jakby mogły". Ale jeżeli mądre państwo je pożyczy je na 0% to
    > zapracują lepiej bo państwo wie lepiej jak i w co inwestować niż
    > głupi lud i przedsiębiorcy... Że też na to sam nie wpadłem!

    Hmmm, a ten minister to aż taki głąb, czy jednak mówił o kasie trzymanej nie w
    bankach, a właśnie w skarpetach?
    Bo nawet jeśli jest to 100mld - to mamy na deficyt budżetowy na od 2 do 10 lat wg
    dokonań obecnej władzuchny (te 10 to oczywiście sporo na wyrost, niby w tym roku ma
    być tylko 10mld deficytu, taaa, taka prawda jak zerowy w przyszłym).
    Był taki jeden Flutek u Husytów - zwany tak, żę po flutka (drobna moneta) się schyli
    - był husyckim ministrem finansów, a husyci lali zachodnie rycerstwo jak chcieli i
    nie musieli się przejmować oszczędzaniem dla okupu (vide bitwa pod Usti).
    Więc chwali mu się, że kasy szuka - tylko że chyba nie u swoich wyborców (choć może
    to właśnie ci jednak troszkę kasy mają i w skarpecie trzymają - a te 1,5mld trzymają
    w bankach wyborcy opozycji ;)
    W PRL władzuchna załatwiła się z tymi, co trzymali kasę w bankach - otoczony wojskiem
    sejm (teraz nawet nie trzeba otaczać) uchwalił denominację:
    - zarobki w stosunku 1:100
    - oszczędności w bankach w stosunku 1:300.
    Milusio.
    Choć jeszcze lepiej mieli w Rosji po upadku ZSRR - już dwa razy pieniądze w bankach
    po prostu zniknęły...