    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: obligacje zero procent
    Date: Fri, 20 Dec 2019 12:33:08 +0100

    Użytkownik "Dawid Rutkowski" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:f34cf285-2aa8-4727-b137-45a14a72b1c6@googlegrou
    ps.com...

    >Hmmm, to jak jeszcze umiem liczyć, to akurat 2,2mld banknotów dawałoby te
    >220mld "w skarpecie" gdyby były to same 100-złotówki.
    >
    >Policzmy:
    >- 2,2mld banknotów
    >- 1,669 mld w sumie 100, 200 i 500 na sumę 204,5mld
    >- zostaje 531mln banknotów - niech to będą same 50-tki - dałyby 26,55mld
    >
    >Razem 231,05mld - a to i tak z naddatkiem.
    >I niby 200-220mld ma być "w skarpecie"?
    >To co, w bankach, bankomatach i sklepach jest tylko 10mld zł?
    >
    >Ktoś chyba wyszedł na debila, myląc wszystkie banknoty w obiegu z
    >trzymanymi "w skarpecie".

    Dobrze liczysz. Ja niedoszacowałem 200-tki z obrazka na money.pl.
    https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/pieniezna
    _i_bankowa/struktura-obiegu.html
    są pliki do pobrania (p. ostatnie dane po III kw. 2019). Dla
    niekompatybilnych:
    nominał - ilość (mln sztuk)
    500 - 19,1
    200 - 348,2
    100 - 1357,3
    50 - 185,4
    20 - 124,1
    10 - 175,8
    w banknotach 228417,4 mln zł
    +w monetach 5026,0 mln zł
    razem 233,44 mld zł

    Wyjaśnili co to "obieg":
    Obieg - liczba (lub wartość) banknotów i monet powszechnego obiegu
    pozostająca w obiegu gotówkowym na koniec każdego kwartału,
    pomniejszona o liczbę (lub wartość) banknotów i monet:
    - znajdujących się w kasach i skarbcach NBP,
    - złożonych przez NBP do depozytu w skarbcach innych banków,
    - wycofanych przez NBP z obiegu z uwagi na stopień ich zużycia.

    Niestety, nie wyjaśnili pojęcia "skarpeta" ale to chyba żadne z trzech
    powyższych...

    >[...]
    >
    >Albo nie wchodzil w szczegoly, czy to ror czy oszczednosciosciowy.
    >Zaraz ... ROR ... no przeciez z samej nazwy oszczednosciowy ..

    Tak czy inaczej wg ministra: jeżeli pieniądze są w bankach i banki je
    pożyczają ludziom i firmom i odrobinę odpalą właścicielowi
    rachunku to "pieniądze nie pracują dla gospodarki tak efektywnie
    jakby mogły". Ale jeżeli mądre państwo je pożyczy je na 0% to
    zapracują lepiej bo państwo wie lepiej jak i w co inwestować niż
    głupi lud i przedsiębiorcy... Że też na to sam nie wpadłem!

    Arek