    From: BK <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mistrzowie pieniedzy.
    Date: Sun, 21 Feb 2010 09:06:48 -0800 (PST)

    > Moge - ale jaki sens? Skoro Ty to uwazasz, za wysokiej klasy material
    > i polecasz jego ogladanie to o czym tu dyskutowac?
    >
    > Dlatego poprosilem bys podal!

    A ja wlasnie dlatego Ci nie podam bo z Toba nie nalezy dyskutowac.
    Przypominam, ze wisisz mi i chyba setce innych grupowiczow zrodla
    roznych swoich rewelacji. Ostatnio mowiles cos o przepisach
    dotyczacych miejsc parkingowych na stacjach benzynowych i miejsc
    parkingowych w poblizu lotniska. Z kazdej dyskusji uciekasz gdy ktos
    prosi Cie o zrodla. Tu tez sie tak samo zancznie i tak samo skonczy
    wiec po prostu odpuscmy sobie etap posredni i daj sobie spokoj :)

> [...]
    > twierdzeniem zawsze prawdziwym. Okresowe kryzysy sa w modeli ekonomii
    > obecnie przyjetym na swiecie zupelnie naturalne i beda wystepowac z
    > odpowiednia czestotliwoscia. Rownie odkrywcze jest stwierdzenie, ze za
    > rok tez bedzie zima. No jasne, ze bedzie. Co to za smaczek?
    >
    > Nie, samczkiem jest to, ze ekonomia nie istnieje, to jest przeslanie tego
    > filmu, ale jak sadze albo nie ogladales albo nie zalapales...
    > Jak by ekonomia byla nauka, to kryzysu nigdy by nie bylo, bo celem ekonomi
    > jest bogacenie sie...
    > Kryszys jest efektem wrecz odwrotnym. Przeczacym ekonomi.

    No widzisz nawet nie masz pojecia czym jest nauka o ekonomii. Nauka o
    ekonomii nigdy nie byla i nie bedzie nauka o bogaceniu sie. Nauka o
    ekonomii to nauka o zjawiskach ekonomicznych, ich opisywanie,
    klasyfikowanie, badanie wzajemnych zaleznosci. Bogacenie sie to moze
    byc cel jakiejs jednostki. Ale bogacenie sie nie jest celem nauki :)
    To jakby napisac, ze celem socjologii jest tworzenie spoleczenstwa :)

    Krysy jest naturalnym elementem ekonomii. Krysys jest tak potrzebny
    rozwojowi jak pozar lasu naturze, jak burza czy deszcz, czy nawet
    wybuch wulkanu. Kryzys jest zajwiskiem - z punktu widzenia ekonomii -
    dobrym i potrzebnym. Tylko cykliczne kryzysy pozwalaja na rozwoj :)

> [...]
    >
    > Ja sie co do zasady zgadzam, ze dlug publiczny czy to w USA, czy to
    > np. w Polsce to jest problem. Podobnym problemem jest nadmierne
    > zadluzanie sie spoleczenstwa. To oczywiscie niepodwazalne fakty, ale
    > mowienie o nich jest rownie odkrywcze jak mowienie o glodzie w Afryce
    > czy prawach czlowieka w Chinach. Prochu autorzy filmu nie wymyslili.
    >
    > Czyli co? Film jest merytoryczny czy nie, bo juz sie zgubnilem w twoich
    > wywodach. Raz piszesz o brakach merytorycznych i logicznych a teraz jakoby
    > ameryki nie odkryli... wiec jak to jest?

    Widzisz nigdy nie specjalizowalem sie w pedagogice specjalnej wiec
    nieszczegolnie jestem w stanie Ci pomoc z Twoim niezrozumieniem slowa
    pisanego. Hmm ja moze napisze jeszcze raz a Ty obiecasz, ze
    przeczytasz trzy razy zanim ponownie odpiszesz:
    jedyna mysl, ktora jest sluszna w tym filmie jest taka, ze
    przekredytowanie spoleczenstwa jest problemem. Faktycznie jest i tu
    chyba nikt nigdy nie polemizowal. Natomiast co do przyczyn i sposobu
    rozwiazania problemu - no coz, autorzy to ignoranci :)

    > Moze tobie lekko brakuje merytoryki i logiki przede wszystkim?
    > Moze sam nie wiesz co to merytoryka i logika?

    Ojej faktycznie. Otworzyles mi oczy. ;-)

    > Natomiast zupelna ignoracja z ich strony jest wmawianie ludziom, ze
    > system rezerwy czesciowej polega na tym, ze musze miec jedynie np. 5%
    > kapitalu, ktory pozyczam, a reszte sobie generuje w formie zapisu
    > ksiegowego i to jest kreacja pieniadza. To niestety jest robienie
    > ludziom wody z mozgu.
    >
    > No to napisz medrco na czym polega kreacja?:)))

    Napisalem w kolejnym zdaniu.

    > Rezerwa czesciowa dziala zupelnie inaczej. Sprowadza sie do tego, ze
    > moge pozyczyc jedynie 95% posiadanego kapitalu (czyli jak mam 100 zl
    > moge zainwestowac w pozyczanie 95 zl, a nie jak twierdza autorzy
    > filmu, ze jak mam 5zl to moge oficjalnie napozyczac klientom 100 zl).
    > To raz.
    >
    > No wiec jak?

    No dokladnie tak.

    > Druga rzecz to kreacja pieniadza. Owszem mechanizm kreacji pieniadza
    > funkcjonuje - sprowadza sie do tego, ze te same pieniadze fizyczne
    > [np. 100 zl] istnieja jako depozyty i kredyty. Jak wplace 100 zl do
    > banku to dalej oficjalnie mam 100 zl, ale i bank Kowalskiemu pozycza
    > 95 zl, on wplaca to na swoj ror itp. itd. Czyli pieniadz sie mnozy. To
    > jest kreacja pieniadza.
    > A jak Kowalski wplaci dop tego samego banku?

    To nic to nie zmienia. Suma pieniedzy wplacionych do banku musi sie
    rownac sumie pieniedzy pozyczonych innym przez bank (minus rezerwa i
    odpisy). Autorzy filmu sugeruja, ze jest inaczej i suma wplat musi sie
    rownac jedynie pewnemu skromnemu % pieniedzy pozyczonych.

    Inna sprawa, ze de facto pieniadz wplacany do banku czesto jest
    pieniadzem wykreowanym.

    > Widzisz, zarzucasz autorom filmu brak logiki i merytoryki, a sam dokladnie
    > to samo powtarzasz, wiec o co ci buiega?
    > masz zal, ze to nie ty byles autorem tego filmu?

    Tak. Nie moge spac po nocach bo nie zrobilem filmiku dla niedouczonych
    domoroslych filozofow. Jedyna szansa, ze zrobie filmik o tym, ze
    ziemia jest okragla. Takie odkrycie powinno sie przyjac w
    internecie ;)

    > A propo na stronach NBP byl pokazany mechanizm tworzenia p[ieniadza, wiesz
    > byl dokladnie taki sam jak na filmie - sadzisz, ze ci w NBP top tez debile?

    Nie bo jest pewna subtelna roznica miedzy mechanizmem opisanym w
    prezentacji NBP a w tym filmie. Jesli nie widzisz roznic to ponownie -
    sorry pedagogika specjalna to nie jest moja dziedzina :)

    Inna sprawa jest moja merytoryczna ocena NBP :)

    > Moze powinenes im to powiedziec, ze sie myla i wyjasnic jak to dziala? Moze
    > zlozysz tam CV?

    Hyhyhy nawet sobie nie wyobrazasz jak glupio czasami brzmia Twoje
    rady :)

    "In idem flumen bis descendimus et non descendimus"

    > Ogolnie temat, o ktorym jakis srendio rozgarniety amerykanin probuje
    > opowiedziec w filmie to kwestia do omawiania/badania na studiach
    > doktoranckich, wykladach, ksiazkach ect. ect. a tu mamy kolesia, ktory
    > sam srednio rozumie temat, czego nie rozumie to sobie zmysli lub sam
    > dopowie i wychodza bzdury, ktore jedynie ocieraja sie o pewien
    > problem: przekredytowanie rzadow i spoleczenstwa.
    >
    > Czytajac cie, zastanawiam sie: czy ty jestes jakims niedocenionym geniuszem?
    > czy zwyklym lokalnym glupkiem?

    Dlaczego uwazasz, ze niedocenionym? ;) Czy ja kiedykolwiek pisame cos
    o tym, ze czuje sie niedoceniany? ;)

    Ja sie czuje calkiem doceniany. Za ekonomicznego geniusza jednak sie
    nie uwazam. Ekonomia jest blisko zwiazana z dzidzina naukowa, ktora
    sie zajmuje ale nie posiadam ani szczegolnej wiedzy, ani umiejetnosci
    w dziedzinie ekonomii. Jednak chyba kazdy absolwent ekonomii ktory
    przespal mniej jak 60% swoich wykladow na studiach potrafie odroznic
    internetowe bzdury od materialu majacego wartosc naukowa.

    Podstawa oceny jest weryfikacja zrodel. Filmiki z YT nie bez przyczyny
    sa filmikami z YT a nie podrecznikami akademickimi czy tego typu
    wydawnictwami. Jesli tego nie rozumiesz to - ponownie - w czym moglbym
    Ci pomoc?

    Chcesz dowiedziec sie czegos o ekonomii, kreacji pieniadza,
    zagrozeniach zwiazanych z kredytem to skorzystaj z ksiazek naukowych.
    Nie musisz sie ograniczac do glownego nurtu nauki. Zapewne
    swiatopogladowo bardziej do Ciebie przemowi szkola austryjacka, a
    trzeba jej oddac racje, ze jest bardziej merytoryczna do filmikow z
    sieci :)

> [...]
    > powszechny), ludzie tez umierali z glodu, bogactwo bylo skupione w
    > jeszcze mniejszej grupie spolecznej niz teraz, spoleczenstwo bylo
    > podzielone warstwami bez zadnej mozliwosci awansu ect. ect. Czyli co
    > do zasady bylo gorzej niz teraz bo obecnie przynajmniej szary czlowiek
    > ma mozliwosc rozwoju i awansu, nawet jesli jest to rozwoj i awans
    > glownie "na kredyt".
    >
    > Napisz mi w ktorym momencie to autorzy propopnuja bo jakoas nie zalap[alem -
    > moze powinenes obejrzec jednak ten film - co?
    > Bo troche smiesznie wygladasz, krytykujac cos co nie ogladales lub co

    Ale dlaczego zakladasz, ze nie ogladalem? Nie sadz innych swoja
    miara :)

    > Napisz to wyjasnie.
    > A przy okazji, jestes jakims ekonomicznym doradca w UE?
    > Tak negujesz wszystko, takim znafca jestes nad wszystkimi...

    A gdzie ja neguje wszystko? Gdzie ja twierdze, ze jestem znawca nad
    wszystkimi?

    Czy ten jeden film jest wszystkim i wszystkimi dla Ciebie? W takim
    razie zupelnie szczerze ubolewam nad Twoim ubustwem intelektualnym. I
    w tym momencie mozemy spokojnie zakonczyc ta dyskusje. Ja przeciez w
    czynie spolecznym nie bede Cie edukowal - bo jak sam rozumiesz czas/
    wiedza/informacja to pieniadz. Ty sie nie bedziesz edukowal bo jestes
    na to za stary i za betonowy. Nie widac u Ciebie nawet minimalnej
    checi do merytorycznej dyskusji bo sam sobie dorabiasz bezsensowne
    emocjonalne stwierdzenia na moj temat i temat mojej wypowiedzi.

    Ponownie - juz w pierwszym poscie napisalem - nie neguje faktu
    istnienia kreacji pieniadza, przekredytowania ect. ect. Zarzucam
    jedynie autorom "dziela" ktore tu przywolano merytoryczna
    niedokladnosc, popelnianie bledow ect. ect. Wbrew temu co nieudolnie
    sugerujesz nie neguje wszystkiego i nie jestem nad wszystkimi.
    Przeczytalem i nauczylem sie jednak w tym temacie tyle, zeby wiedziec,
    ze film tu przywolany jest bledny i trudno traktowac go powaznie.
    Nascie dyskusji na ten temat w zyciu przeprowadzilem i zasdniczo sa
    dwie grupy bezgranicznie "lykajace" takie tresci jak ten film:
    dzieciaki, ktore jeszcze nic nie wiedza ale jak im to pokazac w formie
    filmu na internecie to lykna wszystko i internetowe trolle.
    Dzieciakiem nie jestes wiec musisz byc betonem, bo przeciez dorosly
    inteligentny czlowiek nie potraktuje takiego filmu jak wyroczni :)

    ps. zacznij lekture od Mengera i dla przeciwwagi Keynesa :) Filmy
    sobie daruj :) Nie ma dobrych opracowan naukowych w formie filmowej
    (hint: audiowizualna forma jest wybierana kiedy chce sie cos prostym
    ludziom przekazac, do propagandy lub rozywki, powazne opracowania
    naukowe sa drukowane ;)