  • 21. Data: 2013-02-23 11:28:50
    Temat: Re: mbank sie ugial (mozna wylaczyc paypass/paywave)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    W <w...@w...pl> writes:

    > OK, to teraz pytanie które paść powinno - skoro PINy mogą być sprawdzane
    > offline, to dlaczego do jasnej anielki nie są?

    Bo np. w przypadku kart magnetycznych tak nie mogło być i tak zostało.

    Bo np. banki boją się, że ktoś zmieni sobie PIN w systemie bankowym,
    i karta nie będzie o tym wiedzieć. Normalnie robi się to tak, że albo
    zmiana PINu wymaga banku i obecności karty (niepowszechne), albo po
    którejś tam nieudanej próbie terminal jednak łączy się z bankiem i ten
    ustawia PIN (to stąd te napisy o "ostatniej próbie").

    > Albo dlaczego chociaż nie dać
    > możliwość skonfigurowania sobie samemu: włączyć zbliżeniowe taknie,

    Tak by było ładnie (zwłaszcza gdyby dało się wyłączyć interface radiowy
    w ogóle). Banki liczą jednak, że niewielu klientów tego chce, i że im
    się to nie opłaca (generalnie, bankom nic "się nie opłaca" chyba że
    gdzieś widzą "wielką kasę").

    > żądać
    > pin powyżej kwoty x PLN?

    Tu już jest problem bezpieczeństwa, za które odpowiada (być może) bank.

    > Skoro największe opóźnienia i czekanie generuje
    > autoryzacja banku, to przecież machnięcie kartą i ew podanie pin i tak jest
    > stosunkowo szybkie...

    Owszem. Zwłaszcza (choć nie tylko) w przypadku terminali, które nie mają
    stałego połączenia, offline PIN + autoryzacja tylko przez kartę powinna
    być swietnym rozwiązaniem. Kiedyś można było dokonywać transakcji
    w ogóle bez żadnej autoryzacji, autoryzacja przez kartę (zwłaszcza
    dobrze przemyślana, w sensie np. indywidualnych limitów) jest 1000 razy
    bezpieczniejsza.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 22. Data: 2013-02-23 11:39:26
    Od: mac <m...@a...pl>

    W dniu 2013-02-23 11:25, dizel pisze:

    > Jeśli rzeczywiście tak jest, no to nie za wesoło, czyli wychodzi na to
    > że złodziej konto wyczyścić może do zera ale nie narobi debetu.

    niedawno byla jakas "afera" chyba we Wroclawiu gdzie w autobusach mozna
    placic karta za bilety i mimo ze to nie sa platnosci zblizeniowe to nie
    ma pytania o PIN

    a co do "wylaczania" platnosci zblizeniowych to Inteligo pozwala
    okreslic gorny dzienny limit w zlotowkach (rowniez 0 zł) dla ktorego
    przy platnosciach zlizeniowych nie jest wymagany PIN
    wiec nie rozumie dlaczego w mBanku twierdza ze mozna wylaczyc ale tylko
    trwale bez mozliwosc powrotu

    ze strony inteligo dla kart MasterCard:

    Możliwość zarządzania limitami na transakcje bezstykowe: karta debetowa
    Inteligo pozwala na określenie maksymalnego dziennego limitu dla
    płatności zbliżeniowych (PayPass). Jeżeli, na przykład, ustawisz dzienny
    limit na transakcje zbliżeniowe bez konieczności potwierdzania PIN-em w
    wysokości 100 zł, w ciągu jednego dnia wykonasz nie więcej niż dwie tego
    typu płatności o wartości 50 zł. Jeśli zechcesz całkowicie zrezygnować z
    transakcji zbliżeniowych bez konieczności podawania PIN-u, wystarczy, że
    ustawisz limit na 0 zł. Nadal możesz realizować transakcje zbliżeniowe
    na kwoty wyższe od 50 PLN, do których autoryzacji konieczna jest
    weryfikacja PIN (lub podpisu w niektórych punktach usługowo-handlowych).

    m.

  • 23. Data: 2013-02-23 12:41:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    mac <m...@a...pl> writes:

    > niedawno byla jakas "afera" chyba we Wroclawiu gdzie w autobusach
    > mozna placic karta za bilety i mimo ze to nie sa platnosci zblizeniowe
    > to nie ma pytania o PIN

    Nie musi być.

    Z tym że teraz to już nie jest takie oczywiste kto odpowiada za fraudy
    z tym związane (do 150 E), jeśli powstały na skutek utraty karty przez
    klienta.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 24. Data: 2013-02-23 13:01:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 lutego 2013 22:19:25 UTC+1 użytkownik dizel napisał:
    > Przecież wystarczyło dać klientom wybór czy chcą z paypass/paywave czy
    >
    > zwykłą kartę i nie było by takiego szumu, ale widocznie tak musiało
    >
    > być.

    Banki nie dają takiego wyboru z prostego powodu- klienci nie są tym zainteresowani.
    Oczywiście jakiś promil użytkowników kart chciałby takiej funkcjonalności czy do
    wyłączenia używa wiertła lub żyletki.
    Ale to promile jak napisałem tak samo jak znikomy jest procent fraudów karcianych.
    Oczywiście cos tam gdzieś się zdarzy Samcik problem rozdmucha/wyolbrzymi(z czego
    zresztą słynie) i w na jednym czy drugim forum ludziska podyskutują. A normalni
    użytkownicy kart dalej ich używają a dla nich i im prościej tym lepiej.
    Przecież teraz już kart nie trzeba nosić wystarczy nalepka na telefonie czy sam
    telefon. I w tym kierunku płatności bezgotówkowe będą zmierzać.

  • 25. Data: 2013-02-23 16:09:07
    Od: "[sas]" <n...@e...com>

    W dniu 23.02.2013 o 13:01 Kris <k...@g...com> pisze:

    > Przecież teraz już kart nie trzeba nosić wystarczy nalepka na telefonie
    > czy sam telefon. I w tym kierunku płatności bezgotówkowe będą zmierzać.

    sęk w tym, że akurat nalepka jest bardziej bezpieczna, niż karta z modułem
    zbliżeniowym :)
    nalepka nie ma chipa, więc każda transakcja musi być autoryzowana pinem, a
    co za tym idzie jest online - poprawcie mnie, jeżeli się mylę.
    [sas]

  • 26. Data: 2013-02-23 17:06:23
    Od: W <w...@w...pl>

    mac wystukał, co następuje:

    > niedawno byla jakas "afera" chyba we Wroclawiu gdzie w autobusach mozna
    > placic karta za bilety i mimo ze to nie sa platnosci zblizeniowe to nie
    > ma pytania o PIN

    Problem rozbijał się o to, że oprócz biletów można było kupić też
    doładowania. Bo samo to, że mógłbyś kupić bilet za kilka PLN bez pin (nast
    stykowo) nie za badzo dawałoby zysk..

> [...]
    > przy platnosciach zlizeniowych nie jest wymagany PIN
    > wiec nie rozumie dlaczego w mBanku twierdza ze mozna wylaczyc ale tylko

    Ja się zastanawiam dlaczego prawie wszystkie banki idą w zaparte i tak
    twierdzą :|

  • 27. Data: 2013-02-23 19:41:57
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 23 Feb 2013 16:06:23 +0000 (UTC), W napisał(a):

    > Problem rozbijał się o to, że oprócz biletów można było kupić też
    > doładowania. Bo samo to, że mógłbyś kupić bilet za kilka PLN bez pin (nast
    > stykowo) nie za badzo dawałoby zysk..

    Bez problemu kupisz w jednej transakcji do 10 biletów stykowo bez PIN.
    Kolejne próby też nie wywołują pytania o PIN - oba warianty przetestowane
    (swoją kartą ;). A bilet jest czymś, co chyba stosunkowo łatwo
    odsprzedać...

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 28. Data: 2013-02-23 20:26:17
    Od: W <w...@w...pl>

    Borys Pogoreło wystukał, co następuje:

> [...]
    > Kolejne próby też nie wywołują pytania o PIN - oba warianty
    > przetestowane (swoją kartą ;). A bilet jest czymś, co chyba stosunkowo

    nastukanie 10 biletów po, sam nie wiem jak jest we Wrocławiu, 5-10PLN a 10
    doładowań po 50pln to jednak jest różnica ;-) no i jednak chyba doładowania
    są bardziej chodliwe niż bilety...

  • 29. Data: 2013-02-24 12:30:32
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2013-02-23, Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> wrote:

    [...]

> [...]
    > Kolejne próby też nie wywołują pytania o PIN - oba warianty przetestowane
    > (swoją kartą ;). A bilet jest czymś, co chyba stosunkowo łatwo

    A to nie jest tak, że one sa od razu "skasowane"?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 30. Data: 2013-02-24 14:59:11
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 24 Feb 2013 12:30:32 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):

    > A to nie jest tak, że one sa od razu "skasowane"?

    Nie, tak było na samym początku i szybko to zmienili.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl