    From: Eneuel <e...@g...cm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: jak rzyć panie płemierze
    Date: Sat, 13 Mar 2021 21:27:44 +0100

    W dniu 8 mar 2021 o 20:56, Eneuel pisze:

    Tym, którym brak cierpliwości i czytają od początku:
    http://eneuel.w.duna.pl/error/led/ledki.jpg

> [...]

    >  - nie dał przewodów ochronnych (tak zwanego uziemienia)

    > Z jednego oczka wywaliłem jedną (z 24) LEDek SMD a miejsce po niej
    > zmostkowałem. Z drugiego wywaliłem dwie LEDki, bo choć tylko jedna
    > LEDka była spalona, obie miały czarne kropeczki zwiastujące koniec

    > żywota. Obudowy:
    >  - zaopatrzyłem w przewody ochronne
    >  - pozbawiłem rantów
    >    (albo przynajmniej skutecznie owe ranty zmniejszyłem/spłaszczyłem)
    >  - wysmarowałem porządną pastą ciepłoprzewodzącą...

    > Istniejące dziury obudów oczek wykorzystałem do przykręcenia PCB

    Pierwsze oczko straciło kolejną LEDkę, ale wywaliłem aż 3 -- w sumie
    w tym (pierwszym) oczku 4 a w drugim 2 LEDki.

    > Fabrycznie PCB były przyklejone do obudów trzema kropelkami czegoś,
    > co przypomina silikon -- to coś jest miękkie/elastyczne, białe
    > i ledwo trzymało PCB obudów oczek...

    Tak:
    http://eneuel.w.duna.pl/error/led/ledki.jpg
    wygląda obudowa od wewnątrz.

    > Temperatura obudów dopełza do 85° Celsjusza.
    > (docelowo postawię jeszcze radiatory, zmniejszające
    > temperaturę o ~10° Celsjusza)

    Zmniejszają skuteczniej -- ~12° Celsjusza.

    > Kupiłem też (są w drodze -- mam nadzieję, że przywędrują na czas) PCB
    > z LEDkami -- nieco ponad 16 pln za 10 sztuk 9W i nieco ponad 18 pln za
    > 10 sztuk 12W. Jeśli 12W będą szybko spalały się -- zamierzam dać 9W.

    Już wiem, że dam tylko 9W.

    > Rozmyślałem też o COBach, ale:
    >  - z zasilaczami mają małą średnicę
    >    (niemal cała LEDka trafiłaby na dziurę w obudowie oczka)
    >  - duże średnice wymagają osobnych zasilaczy i są drogie

    > -=-

    > Jeśli ktoś chce to:
    >    https://pl.aliexpress.com/item/33047283751.html
    > kupić, może postąpić tak:
    >  - kupić
    >  - zgłosić kant mocny (12W zamiast 15W -- po rozgrzewce nawet 8W)
    >  - odzyskać szmal
    >  - przerobić oczka (wg powyższej ,,instrukcji'' lub podobnie)
    >  - ewentualnie dorzucić radiatory nad oczka
> [...]

    Kompletne badziewie!!! Problem w tym, że wymiarami tak sobie
    odpowiada oprawCom z radiatorami -- trzeba albo zaryzykować,
    kupując nieco za małe obudowy, albo powiększyć wywiercone
    już otwory i kupić nieco większe obudowy...

> [...]

    > Inne oczęta z AliExpress świecą bezproblemowo -- po mych przeróbkach.
    > Dwa w WC -- trochę za jasno, ale miałem pod ręką tylko COBki 10W.
    > Jedno w łazience -- docelowo mają być trzy. Zapewne trzy po 10W
    > też dadzą za dużo światła...

    > Takie:
    >  https://pl.aliexpress.com/item/32964783831.html
    > cosie -- obiecują 7W, sprzedają 3W lub mniej...
    > Przeróbka szybka, tania i na razie skuteczna, ale być może długo nie
    > będą żyły, bo grzeją się zbyt mocno -- 7W (zwłaszcza w COBach) żyłoby
    > długo, być może nie spaliłoby się ,,nigdy''...

    Na razie OK.

    > -=-

    > FuJitsu-Siemens (jak widać) ma się świetnie. W wolnej chwili (obecna
    > jest zbyt szybka) chcę nim obrobić fotki i postawić do wglądu...

    Postawiłem -- nie są urodziwe[k], ale pokazują: ranty; klejenie
    trzema kroplami; spaloną LEDkę; czerwony przewód do neutralnego
    styku; brak ochrony (tak zwanego uziemienia) itd...

    http://eneuel.w.duna.pl/error/led/ledki.jpg

    Czerwona izolacja jest na zewnątrz, biała wewnątrz, dlatego
    pokazałem, jak z bieli powstaje czerwień...

    -=-

    Spłaszczyłem ranty (może należało aż przetrzeć całe dno papierkiem
    ściernym, ale nie przetarłem -- diabli wiedzą, czy byłoby lepiej,
    czy gorzej) i obficie wysmarowałem styk PCB-obudowa ciepłoprzewodzącą
    pastą (tą samą, która umożliwia pracę F-S) a PCB przytroczyłem dwoma
    wkrętami (pasta nie jest klejem) do obudowy i pod jeden z tych wkrętów
    włożyłem pętelkę przewodu ochronnego (tak zwanego uziemienia) aby
    w razie przebicia wewnątrz PCB, nie było fazy na obudowie...

    Czekam na kolejne spalenia LEDek (są już mocno przegrzane, więc
    będą padały szybko) i na nowe PCB -- wstawię 9W...

    -=-

    COBy są znacznie lepsze od SMD na PCB -- mniejsze i temperaturowo
    wytrzymalsze...

    -=-

    Tych, którym brak cierpliwości i czytają od końca:
    http://eneuel.w.duna.pl/error/led/ledki.jpg

    --