eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankidarmowe rachunki firmowe dla ngo (fundacji i stowarzyszeń) › Re: darmowe rachunki firmowe dla ngo (fundacji i stowarzyszeń)
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Thu, 5 May 2016 09:06:10 -0700 (PDT)
    Subject: Re: darmowe rachunki firmowe dla ngo (fundacji i stowarzyszeń)
    From: n...@p...pl

    W dniu czwartek, 5 maja 2016 12:06:56 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:
    > Użytkownik f...@g...co

    > : temat dotyczy kont dla małych fundacji i stowarzyszeń
    >
    > IMO takie właśnie konto oferuje Idea.
    >
    > : i to konkretnie kont darmowych (bez opłat za prowadzenie)
    >
    > : czy konto które oferujesz jest darmowe
    >
    > Po spełnieniu warunku:
    >
    > przy miesięcznych wpływach 1000 zł
    > lub
    > przy utrzymaniu średniego salda na poziomie minimum 1500 zł
    >
    > : i czy można otworzyć je także dla fundacji?
    >
    > Dlaczego nie?
    >
    > https://clk.leadexpert.pl/click?c=dCmp0bwC&cr=VagIpx
    EH&s=XPR7P2Hl

> [...]

    > : i czy można otworzyć je także dla fundacji?
    > Dlaczego nie?
    > https://clk.leadexpert.pl/click?c=dCmp0bwC&cr=VagIpx
    EH&s=XPR7P2Hl

    > Konto Idealna Firma Idea Banku to konto firmowe przygotowane
    > z myślą o spółdzielniach, wspólnotach mieszkaniowych, stowarzyszeniach,
    > związkach zawodowych, spółkach, przedsiębiorstwach państwowych oraz
    > instytucjach samorządowych, tj. osób prawnych, jednostek organizacyjnych
    > niemających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną,

    wymieniono stowarzyszenia a fundacji nie wymieniono, ale myślę że można
    i dla fundacji (bo każda z nich jest osobą prawną, a o tych wspomniano)

    przy takiej interpretacji trochę dziwne byłoby że stowarzyszenia
    wzmiankowano 2x (raz jako stowarzyszenia i raz jako osoby prawne)
    a fundacje tylko 1x (jako osoby prawne) ale ok., nie takie kwiatki
    widziałem już w bankowych regulaminach, załóżmy więc że można.

    Pewności nie mam bo w sensie ścisłym fundacje nie są "firmami" (gdyż
    firma to nazwa przedsiębiorcy a fundacje mogą ale nie muszą być
    przedsiębiorcami - mogą przecież prowadzić samą działalność statutową)

    oczywiście nie podejrzewam ćwierćinteligentów zatrudnianych przez
    bank idea o tak wielkie wyrafinowanie w znajomości prawa (może dla
    nich firma to każdy podmiot niezależnie od tego czy prowadzi DG czy
    nie prowadzi). Gdyby przyjąć taką ćwierćinteligenko-potoczną definicję
    firmy to wtedy fundacje bez DG załapią się do zbioru "firm".

> [...]
    > - bezpłatne przelewy krajowe internetowe w systemie Elixir,
    > - darmowe wpłaty w ponad 1 000 wpłatomatów.

    Przyjrzyjmy się zatem propozycji Eneuela i warunkom darmowości konta

    pierwsza sprawa: uważam że benefit 70zł od Eneuela należałby się fundacji
    jako osobie prawnej a nie członkowi zarządu jako osobie fizycznej

    ale myślę że co do tego Eneuel nie robiłby problemów i jeśli mała
    fundacja poprosiłaby aby w treści przelewu napisać darowizna na
    cel statutowy to Eneuel zapewne zgodziłby się spełnić tę prośbę.

    z drugiej strony patrząc, gdyby Eneuel umówił się że przekaże 70zł
    członkowi zarządu fundacji a nie samej fundacji, to także moim zdaniem
    nie doszłoby do złamania żadnych przepisów (w szczególności: karnych)

    odnośnie warunków zwolnienia: użyto słowa "lub" więc domyślam
    się że wystarczy spełnić warunek salda i wtedy warunek wpływów
    już nas nie obowiązuje.

    specyfika wielu małych fundacji jest taka, że o ile bez trudu zapewnią
    saldo 1500 (bo najczęściej zakładane są fundacje z funduszem założycielskim
    ok. 2000 do 3000zł i ten fundusz często wpłacany jest na jakiś rachunek
    więc czemu nie Idea?) to wielokrotnie fundacje nie są w stanie zapewnić
    stałych comiesięcznych wpływów na rachunek (bo wykonują jakieś zadanie
    przez kilka miesięcy i potem dostają dofinansowanie nazywane grantem)

    ale jeśli wystarcza saldo 1500 i jeśli fundacja na taki kapitał
    i postanawia trzymać go w banku, to może wybrać akurat Ideę i nie zajmować
    sobie głowy zapewnianiem comiesięcznego wpływu na rachunki

    w przypadku fundacji (w przeciwieństwie do jednoosobowej działalności
    gospodarczej osoby fiz.) nie można beztrosko przelewać pieniędzy z konta
    firmowego na osobiste i z powrotem. Jeśli Jan Kowalski prowadzi DG
    i przelewa pieniądze z własnego osobistego na własne firmowe to ok.,
    bo te pieniądze i tak są jego, ale w przypadku fundacji nie ma tak lekko.

    ponieważ prawie każda (wyjątki są nieliczne) fundacja jako osoba prawna
    prowadzi pełną księgowość, więc nie może sobie ot tak, beztrosko lać tu
    i tam pieniędzy, bo później trzeba to jakoś ująć w księgach rachunkowych

    a mogłoby zdarzyć się że złośliwy urzędnik podatkowy zakwalifikuje
    beztroskie przelewy jako przychód z darowizn (do opodatkowania
    podatkiem dochodowym od osób prawnych) a jak będzie mocno złośliwy
    to naśle kontrolę ze starostwa (która wykaże że zarząd sprzeniewierza
    środki podarowane przez tenże zarząd - i wtedy zarząd leży i kwiczy)

    sami przyznacie że byłoby wyjątkowo absurdalne zostać oskarżonym o dokonanie
    darowizny a następnie dokonanie kradzieży środków podarowanych przez samego
    siebie i że raczej nie warto ryzykować sprawą karną dla siedmiu dyszek.

    w każdym razie, ja osobiście nie chciałbym grać roli "obywatela Piszczyka" ;)

    Sumując: z uwagi na powyższe zastrzeżenia można powiedzieć, że oferta którą
    zasygnalizował Eneuel jest ciekawa, ale atrakcyjna tylko dla tych spośród
    fundacji które albo mają regularne wpływy albo mają fundusz założycielski
    którego jeszcze nie wydały i który zamierzają trzymać na rachunku bankowym

    Natomiast jeśli fundacja nie ma ani kapitału ani wpływów to nie należy (mocno
    Odradzam) kombinować z przelewami z firmowego na osobiste i z powrotem
    Bo z tego może być więcej kłopotów niż pożytku

    Jeśli regularnych wpływów brakuje, to (w zależności od sposobu
    korzystania z debetówki i od dostępności poszczególnych sieci
    bankomatowych w danej okolicy) rekomendowałbym założenie rachunku
    albo w BGŻ albo w Raiffeisenie (obydwa nie pobierają opłat ani za
    prowadzenie konta ani za przelewy internetowe, karta w Raifim jest
    tania 3zł/mc a w BGŻ stosunkowo łatwo wypracować zwolnienie bo
    wystarczy 500zł obrotów karcianych).

    Oczywiście przy obrotach kartowych zalecam nie mieszanie wydatków
    fundacji z wydatkami osobistymi członków zarządu (po co komu
    kłopoty za 5zł?) powody te same co przy beztroskich przelewach
    z firmowego na osobiste.