  • 1. Data: 2016-05-03 22:46:18
    Temat: darmowe rachunki firmowe dla ngo (fundacji i stowarzyszeń)
    Od: n...@p...pl

    dla małych fundacji i stowarzyszeń dostępne są następujące oferty:

    najpierw oferty tylko i wyłącznie dla podmiotów trzeciosektorowych:

    1. Raiffeisen Polbank oferuje rachunek "wymarzony non-profit"
    oraz dorzuca oszczędnościowy rachunek rozliczeniowo-lokacyjny
    uwagi: darmowe przelewy internetowe do każdego banku, karta
    debetowa 3zł nieobowiązkowa, bezprowizyjne Euronety wolnostojące

    2. BGŻ BNP Paribas oferuje bieżący "Społeczny Lider" oraz
    oszczędnościową "Biznes Eskalację"
    uwagi: internetowe przelewy darmowe do każdego banku,
    karta debetowa 5zł (lub 500zł obrotu), bezprowizyjne tylko bankomaty bgż

    3. Pekao SA (do niedawna z żubrem obecnie z białoczerwona 1-ką)
    oferuje rachunek "Mój biznes non-profit" i oszczędnościowy "Twój Zysk"
    uwagi: przelewy internetowe darmowe tylko wewnątrz pekaosa, przelewy
    międzybankowe 1zł karta debetowa 5zł (lub 300zł obrotu), bezprowizyjne
    bankomaty tylko pekaosa

    oferty powszechne dla wielu form podmiotów, dostępne m.in. dla 3sektora

    4. Bank Polskiej Spółdzielczości BPS SA oferuje rachunek
    bieżący pod nazwą StartKonto i darmowy rachunek lokacyjny
    uwagi: internetowe przelewy darmowe tylko w pierwszym roku,
    karta debetowa 5zł bezprowizyjne tylko bankomaty cash planet

    5. VW Bank Direct oferuje rachunek bieżący, przelewy do każdego banku
    bezpłatne (250szt, następne po 30 gr), debetówka i bankomaty płatne

    6. Deutsche Bank [/] oferuje oszczędnościowy "Oszczędna Firma"
    oprocentowanie beznadziejnie niskie, jedyną możliwością wybrania
    środków jest przelew na konto w deutsche banku (nie ma bezpłatnego
    nawet jednego przelewu międzybankowego w miesiącu),

    7. darmowe rachunki bieżące oferuje także BIZ Bank i IdeaBank,
    ale tutaj są zastrzeżone różne warunki zwolnienia.

    8. darmowy bieżący ma także mBank, ale ma drogie przelewy 1,50zł
    mnie osobiście bardzo irytuje nowy interface, więc nie polecam,
    ale oczywiście kto inny może mieć inne zdanie.

  • 2. Data: 2016-05-04 08:47:44
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Dzięki za zestawienie.
    Ciekawe, czy te rachunki lub przynajmniej ich część są dostępne dla Rad Rodziców.

    -----
    ps.com...

  • 3. Data: 2016-05-04 21:59:06
    Od: n...@p...pl

    > Ciekawe, czy te rachunki lub przynajmniej ich część
    > są dostępne dla Rad Rodziców.

    z tej listy najprawdopodobniej kwalifikuje się Bank BPS,
    ale trzeba napisać do nich email i zapytać.

    moje doświadczenia wskazują że mają niekompetentną
    infolinię głosową (pani przy mnie na głos zastanawia się
    jak interpretować regulamin) i bardzo kompetentną
    infolinię emailową (poczekałem 2-3 dni bo musieli zapytać
    radcę prawnego i dostałem konkretną odpowiedź w bardzo
    nietypowej i skomplikowanej sprawie)

    doradzam napisać pod email: k...@b...pl

  • 4. Data: 2016-05-05 10:41:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <n...@p...pl> 8...@g...co

    Jakby co -- za firmowy (od Danuty) w Idei płacę 7 dych.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_' /,`.-'`' ._ \-;;,_

  • 5. Data: 2016-05-05 11:03:01
    Od: n...@p...pl

    > Jakby co -- za firmowy (od Danuty) w Idei płacę 7 dych.

    temat dotyczy kont dla małych fundacji i stowarzyszeń
    i to konkretnie kont darmowych (bez opłat za prowadzenie)

    czy konto które oferujesz jest darmowe i czy można otworzyć
    je także dla fundacji?

  • 6. Data: 2016-05-05 12:06:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Użytkownik f...@g...co

    > Jakby co -- za firmowy (od Danuty) w Idei płacę 7 dych.

    : temat dotyczy kont dla małych fundacji i stowarzyszeń

    IMO takie właśnie konto oferuje Idea.

    : i to konkretnie kont darmowych (bez opłat za prowadzenie)

    : czy konto które oferujesz jest darmowe

    Po spełnieniu warunku:

    przy miesięcznych wpływach 1000 zł
    lub
    przy utrzymaniu średniego salda na poziomie minimum 1500 zł

    : i czy można otworzyć je także dla fundacji?

    Dlaczego nie?

    https://clk.leadexpert.pl/click?c=dCmp0bwC&cr=VagIpx
    EH&s=XPR7P2Hl

    Konto Idealna Firma Idea Banku to konto firmowe przygotowane
    z myślą o spółdzielniach, wspólnotach mieszkaniowych, stowarzyszeniach,
    związkach zawodowych, spółkach, przedsiębiorstwach państwowych oraz
    instytucjach samorządowych, tj. osób prawnych, jednostek organizacyjnych
    niemających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną,
    lub wspólnikach spółki cywilnej.

    Konto Idealna Firma to:

    - 0 zł za prowadzenie konta przy miesięcznych wpływach 1000 zł
    lub przy utrzymaniu średniego salda na poziomie minimum 1500 zł,
    - bezpłatne przelewy krajowe internetowe w systemie Elixir,
    - darmowe wpłaty w ponad 1 000 wpłatomatów.

    Do założenia rachunku Idealna Firma nie trzeba żadnych zbędnych formalności,
    wystarczy kilka minut, aby złożyć wniosek o konto - w oddziale banku lub przez
    internet.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_' /,`.-'`' ._ \-;;,_

  • 7. Data: 2016-05-05 18:06:10
    Od: n...@p...pl

    W dniu czwartek, 5 maja 2016 12:06:56 UTC+2 użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał:
> [...]

    > instytucjach samorządowych, tj. osób prawnych, jednostek organizacyjnych
    > niemających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną,

    wymieniono stowarzyszenia a fundacji nie wymieniono, ale myślę że można
    i dla fundacji (bo każda z nich jest osobą prawną, a o tych wspomniano)

    przy takiej interpretacji trochę dziwne byłoby że stowarzyszenia
    wzmiankowano 2x (raz jako stowarzyszenia i raz jako osoby prawne)
    a fundacje tylko 1x (jako osoby prawne) ale ok., nie takie kwiatki
    widziałem już w bankowych regulaminach, załóżmy więc że można.

    Pewności nie mam bo w sensie ścisłym fundacje nie są "firmami" (gdyż
    firma to nazwa przedsiębiorcy a fundacje mogą ale nie muszą być
    przedsiębiorcami - mogą przecież prowadzić samą działalność statutową)

    oczywiście nie podejrzewam ćwierćinteligentów zatrudnianych przez
    bank idea o tak wielkie wyrafinowanie w znajomości prawa (może dla
    nich firma to każdy podmiot niezależnie od tego czy prowadzi DG czy
    nie prowadzi). Gdyby przyjąć taką ćwierćinteligenko-potoczną definicję
    firmy to wtedy fundacje bez DG załapią się do zbioru "firm".

> [...]
    > - bezpłatne przelewy krajowe internetowe w systemie Elixir,
    > - darmowe wpłaty w ponad 1 000 wpłatomatów.

    Przyjrzyjmy się zatem propozycji Eneuela i warunkom darmowości konta

    pierwsza sprawa: uważam że benefit 70zł od Eneuela należałby się fundacji
    jako osobie prawnej a nie członkowi zarządu jako osobie fizycznej

    ale myślę że co do tego Eneuel nie robiłby problemów i jeśli mała
    fundacja poprosiłaby aby w treści przelewu napisać darowizna na
    cel statutowy to Eneuel zapewne zgodziłby się spełnić tę prośbę.

    z drugiej strony patrząc, gdyby Eneuel umówił się że przekaże 70zł
    członkowi zarządu fundacji a nie samej fundacji, to także moim zdaniem
    nie doszłoby do złamania żadnych przepisów (w szczególności: karnych)

    odnośnie warunków zwolnienia: użyto słowa "lub" więc domyślam
    się że wystarczy spełnić warunek salda i wtedy warunek wpływów
    już nas nie obowiązuje.

    specyfika wielu małych fundacji jest taka, że o ile bez trudu zapewnią
    saldo 1500 (bo najczęściej zakładane są fundacje z funduszem założycielskim
    ok. 2000 do 3000zł i ten fundusz często wpłacany jest na jakiś rachunek
    więc czemu nie Idea?) to wielokrotnie fundacje nie są w stanie zapewnić
    stałych comiesięcznych wpływów na rachunek (bo wykonują jakieś zadanie
    przez kilka miesięcy i potem dostają dofinansowanie nazywane grantem)

    ale jeśli wystarcza saldo 1500 i jeśli fundacja na taki kapitał
    i postanawia trzymać go w banku, to może wybrać akurat Ideę i nie zajmować
    sobie głowy zapewnianiem comiesięcznego wpływu na rachunki

    w przypadku fundacji (w przeciwieństwie do jednoosobowej działalności
    gospodarczej osoby fiz.) nie można beztrosko przelewać pieniędzy z konta
    firmowego na osobiste i z powrotem. Jeśli Jan Kowalski prowadzi DG
    i przelewa pieniądze z własnego osobistego na własne firmowe to ok.,
    bo te pieniądze i tak są jego, ale w przypadku fundacji nie ma tak lekko.

    ponieważ prawie każda (wyjątki są nieliczne) fundacja jako osoba prawna
    prowadzi pełną księgowość, więc nie może sobie ot tak, beztrosko lać tu
    i tam pieniędzy, bo później trzeba to jakoś ująć w księgach rachunkowych

    a mogłoby zdarzyć się że złośliwy urzędnik podatkowy zakwalifikuje
    beztroskie przelewy jako przychód z darowizn (do opodatkowania
    podatkiem dochodowym od osób prawnych) a jak będzie mocno złośliwy
    to naśle kontrolę ze starostwa (która wykaże że zarząd sprzeniewierza
    środki podarowane przez tenże zarząd - i wtedy zarząd leży i kwiczy)

    sami przyznacie że byłoby wyjątkowo absurdalne zostać oskarżonym o dokonanie
    darowizny a następnie dokonanie kradzieży środków podarowanych przez samego
    siebie i że raczej nie warto ryzykować sprawą karną dla siedmiu dyszek.

    w każdym razie, ja osobiście nie chciałbym grać roli "obywatela Piszczyka" ;)

    Sumując: z uwagi na powyższe zastrzeżenia można powiedzieć, że oferta którą
    zasygnalizował Eneuel jest ciekawa, ale atrakcyjna tylko dla tych spośród
    fundacji które albo mają regularne wpływy albo mają fundusz założycielski
    którego jeszcze nie wydały i który zamierzają trzymać na rachunku bankowym

    Natomiast jeśli fundacja nie ma ani kapitału ani wpływów to nie należy (mocno
    Odradzam) kombinować z przelewami z firmowego na osobiste i z powrotem
    Bo z tego może być więcej kłopotów niż pożytku

    Jeśli regularnych wpływów brakuje, to (w zależności od sposobu
    korzystania z debetówki i od dostępności poszczególnych sieci
    bankomatowych w danej okolicy) rekomendowałbym założenie rachunku
    albo w BGŻ albo w Raiffeisenie (obydwa nie pobierają opłat ani za
    prowadzenie konta ani za przelewy internetowe, karta w Raifim jest
    tania 3zł/mc a w BGŻ stosunkowo łatwo wypracować zwolnienie bo
    wystarczy 500zł obrotów karcianych).

    Oczywiście przy obrotach kartowych zalecam nie mieszanie wydatków
    fundacji z wydatkami osobistymi członków zarządu (po co komu
    kłopoty za 5zł?) powody te same co przy beztroskich przelewach
    z firmowego na osobiste.

  • 8. Data: 2016-05-05 18:29:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <n...@p...pl> e...@g...co

    : wymieniono stowarzyszenia a fundacji nie wymieniono, ale myślę że można
    : i dla fundacji (bo każda z nich jest osobą prawną, a o tych wspomniano)

    Zapewne są i inne osoby prawne, których nie wymieniono.

    : Przyjrzyjmy się zatem propozycji Eneuela i warunkom darmowości konta

    To nie są moje propozycje. Moja -- oddam Ci połowę z tego, co dzięki Tobie zyskam.

    : pierwsza sprawa: uważam że benefit 70zł od Eneuela należałby się fundacji
    : jako osobie prawnej a nie członkowi zarządu jako osobie fizycznej

    IMO łapówki należne są osobom fizycznym piastującym funkcje.

    : ale myślę że co do tego Eneuel nie robiłby problemów i jeśli mała
    : fundacja poprosiłaby aby w treści przelewu napisać darowizna na
    : cel statutowy to Eneuel zapewne zgodziłby się spełnić tę prośbę.

    Nie możesz sam darować?

    : z drugiej strony patrząc, gdyby Eneuel umówił się że przekaże 70zł
    : członkowi zarządu fundacji a nie samej fundacji, to także moim zdaniem
    : nie doszłoby do złamania żadnych przepisów (w szczególności: karnych)

    Nie doszłoby -- w RP łapówki są dopuszczalne prawnie, a nawet są wręcz pożądane.

    : odnośnie warunków zwolnienia: użyto słowa "lub" więc domyślam
    : się że wystarczy spełnić warunek salda i wtedy warunek wpływów
    : już nas nie obowiązuje.

    Biorąc pod uwagę komunikatywność języka -- tak.

[...]

    (; Można w jedną stronę bezkarnie. ;)

    Z mego osobistego na osobiste mojej matki nie można nawet w jedna stronę. :)

[...]

    Co chyba nie budzi wątpliwości.
    W protiwpołożnym fundację można by posądzić o machlojki -- pożyczanie na gry
    hazardowe chociażby.

    : a mogłoby zdarzyć się że złośliwy urzędnik podatkowy zakwalifikuje
    : beztroskie przelewy jako przychód z darowizn (do opodatkowania

    I słusznie.

    : podatkiem dochodowym od osób prawnych) a jak będzie mocno złośliwy
    : to naśle kontrolę ze starostwa (która wykaże że zarząd sprzeniewierza
    : środki podarowane przez tenże zarząd - i wtedy zarząd leży i kwiczy)

    Dokładnie! Nie dość, że trzeba zwrócić to, co roztrwoniono, ;)
    to jeszcze trzeba zapłacić podatek od darowizny. ;)

    Ja bym był takim złośliwcem. :)

[...]

    Nie przyznam. Przyznałbym racje urzędnikowi/kontrolerowi.

[...]

    Owszem.

    : Natomiast jeśli fundacja nie ma ani kapitału ani wpływów

    Co to za fundacja, której przychody są mniejsze niż 1kpln miesięcznie?!
    Albo luzaki -- niższe niż 1,5kpln?...

    : to nie należy (mocno Odradzam) kombinować z przelewami

    Ja też odradzam!

    : z firmowego na osobiste i z powrotem
    : Bo z tego może być więcej kłopotów niż pożytku

    Co chyba aż zbyt jasne!

[...]

    -=-

    Co do lania w rodzinie -- 9kpln rocznie jest jakąś kpiną, ale co
    do lania fundacja-prywaciarz i odwrotnie -- raczej taki elanie
    jest przestępstwem czy choćby wykroczeniem.

    JKaczyński miaU problemy z ratowaniem matki -- ale obecnie nie zajmuje
    się takimi drobiazgami jak uchylenie tego dziwnego nakazu zgłaszania
    pożyczek wewnątrzrodzinnych.

    Jedna pierwsza komunia -- i problem na miarę komuniagate...
    (rodzinne podarunki wielokrotnie wyczerpiOU roczny limit)

    Być może za jakiś czas polskie więzienia wypełnione będą: pomyłkami
    sądowymi, przestępcami typu komuniagate, złodziejami batoników itp.
    osobnikami, zaś świeżym powietrzem oddychać będą zbiorowi gwałciciele,
    zbiry przestępczości na miarę holokaustu żydów itp...

    PiS IMO testuje wytrzymałość społeczeństwa.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_
    .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_' /,`.-'`' ._ \-;;,_

  • 9. Data: 2016-05-05 19:43:47
    Od: n...@p...pl

    > Co to za fundacja, której przychody są mniejsze niż 1kpln
    > miesięcznie?! Albo luzaki -- niższe niż 1,5kpln?...

    oczywiście jeśli fundacja zatrudnia chociażby jedną osobę na pół etatu, to
    w przypadku umowy o pracę koszt całkowity jej zatrudnienia przekracza 1000zł
    wystarczy zatem używać rachunku o którym mówi Eneuel do wypłacania pensji i opłacania
    zus "połówce pracownika" i już mamy spełniony warunek darmowości ;)

    ale wbrew pozorom istnieje dużo takich fundacji, które mają mało
    luzaków i mają wielotysięczne ale niestety nieregularne przychody.

    Fundacje takie mogą mieć znaczny majątek ale niepieniężny (a nawet mogą
    posiadać środki trwałe o wielomilionowej wartości), mogą korzystać
    z nieodpłatnej pracy wolontariuszy, a koszty ich funkcjonowania
    pokrywają granty wypłacane np. raz na pół rok lub nawet raz na rok

    w takim wypadku rachunek w banku Idea kosztowałby 10zł miesięcznie, a
    z kartą 15zł (w takim przypadku moim zdaniem lepszy byłby Raifi albo BGŻ)

  • 10. Data: 2016-05-05 19:52:06
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <n...@p...pl> 4...@g...co

> [...]

    : i opłacania zus "połówce pracownika" i już mamy spełniony warunek darmowości ;)

    Ja jestem zatrudniony na 1/16 etatu i płacę nieco ponad 3 dychy. :)

    Teraz już wiem, że ZUS potrafi taką firmę zlikwidować.
    Chyba nawet za komuny urzędnik nie miaU takich uprawnień...

    ZUS potrafi zamknąć firmę i potrafi ją utworzyć...

    Na Zachodzie [bez z mian?] urzędnik ponoć potrafił zajrzeć do łóżka,
    aby zweryfikować konsumpcję małżeńską półimigracyjnej pary... (czyli
    takiej, w której współmałżonek nabył prawa do pobytu dzięki małżeństwu)

    : w takim wypadku rachunek w banku Idea kosztowałby 10zł miesięcznie, a
    : z kartą 15zł (w takim przypadku moim zdaniem lepszy byłby Raifi albo BGŻ)

    Nie namawiam do trwonienia szmalu.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-. Zzzzz |\ _,,,--,,_