  • 21. Data: 2004-03-22 00:50:56
    Temat: Re: "Wielki Brat" z banku
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_> writes:

    > Biometryka byłaby niegłupim rozwiązaniem - tylko elektroniczna, nie
    > babranie się w jakimś tuszu :-) Gdyby paluszek mógł służyć zamiast PINu
    > to mogłoby się udać wyrugować skojarzenia z bandziorami. Ale to jest
    > jeszcze kwestia mniej, lub bardziej kosztownej przyszłości.

    Zasadniczym problemem, o ktorym nikt specjalnie nie lubi wspominac,
    jest wzglednie duza latwosc podrobienia takiego "PINu". Jest to
    zdecydowanie latwiejsze niz zgadniecie 4-cyfrowego PINu w 3 probach.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 22. Data: 2004-03-22 00:55:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> writes:

    > Ale co to ma do sprawy? Przepisy - wydawało się do tej pory - są jasne. Nie
    > wolno dokonywać cesji umowy bez zgody konsumenta, ale wierzytelności
    > wynikające z tejże umowy, to kompletnie inna para kaloszy.

    Nie ma w tym nic jasnego. Co innego, gdy chodzi o bezsporne rzeczy,
    ale bardzo czesto chodzi o rzeczy sporne, a wlasciwie o wyssane z palca
    przez wannabe-wierzyciela.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 23. Data: 2004-03-22 10:58:11
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > Nie
    > niekompetencją.
    > będzie to
    >
    > Bo ja wiem, czy kompromitacja? A może ktoś wreszcie zauważy, ze większość
    > firm windykacyjnych łamie prawo, bo świadczy usługi detektywistyczne ni
    > posiadając często licencji. Jakby mili licencję, to zgodnie z prawem dane
    > sobie mogą bez zgody zainteresowanego dowolnie obrabiać.

    To, że firmy windykacyjne łamią prawo w różnych obszarach nie oznacza, że
    należy z nimi walczyć na zasadzie: "A u was biją Murzynów!". Jeśli chcemy,
    żeby zapanowała praworządność, to nie wolno z powodu niemożności poradzenia
    sobie z wyciekami wszelkich danych osobowych z wszelkiej maści urzędów,
    interpretować zupełnie innych przepisów wbrew oczywistej - wydawało się
    dotąd - ich treści.
    Państwo niewątpliwie ma problem, bo w zasadzie każda tajna informacja
    przecieka do mediów, ewentualnie dawni pracownicy służb są w stanie do niej
    bez żadnych problemów dotrzeć. Ale zabranianie z tego powodu dokonywania
    cesji, w dodatku przez sąd administracyjny (zakaz przetwarzania został
    wydany na tej podstawie, że cesja jest niedozwolona bez zgody, co jest
    absurdem), jest kompletnym nieporozumieniem i kompromitacją pokroju
    wsadzania dziennikarzy za kratki, bo piszą prawdę (a nawet jeśli nie, to
    trzeba było fest grzywnę wlepić i nie byłoby problemu).

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 24. Data: 2004-03-22 14:42:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > cesji, w dodatku przez sąd administracyjny (zakaz przetwarzania został
    > wydany na tej podstawie, że cesja jest niedozwolona bez zgody, co jest

    Nie wydaje mi sie. Dlaczego nie moze byc tak, ze wierzyciel kieruje
    sprawe do sądu (moze byc tam nawet reprezentowany przez firme
    windykacyjna, dzialajaca w jego imieniu), i dopiero po uprawomocnieniu
    sie wyroku (w przypadku posiadania podpisanej faktury itp jest to
    dosc latwe i szybkie, moze nawet zbyt trudne do zablokowania przez
    klienta) moze dokonac cesji?
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 25. Data: 2004-03-22 15:14:45
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Nie

    > Nie ma w tym nic jasnego. Co innego, gdy chodzi o bezsporne rzeczy,
    > ale bardzo czesto chodzi o rzeczy sporne, a wlasciwie o wyssane z palca
    > przez wannabe-wierzyciela.

    Wierzytelności, które nie istnieją, nie można przelać czy to ze zgodą czy
    bez zgody konsumenta (nie można przenieść więcej praw niż się samemu
    posiada) , więc nadal nie rozumiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 26. Data: 2004-03-22 15:42:01
    Od: Kamil Jonca <k...@g...pl>

    Tomasz Waszczynski wrote:
    [...]

    > Wierzytelności, które nie istnieją, nie można przelać czy to ze zgodą czy
    > bez zgody konsumenta (nie można przenieść więcej praw niż się samemu
    > posiada) , więc nadal nie rozumiem.

    Eee ? A sprawa NOM-u ? Wystawił faktury niezgodnie z własnym
    regulaminem, olał reklamację tych którzy to wytknęli, a nastepnie
    wynajął IJ do dochodzenia wierzytelnosci ?
    KJ

  • 27. Data: 2004-03-22 16:29:24
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

> [...]
    > sie wyroku (w przypadku posiadania podpisanej faktury itp jest to
    > dosc latwe i szybkie, moze nawet zbyt trudne do zablokowania przez

    Być może wszystko - nawet największe absurdy, szczególnie w Polsce. Ważne
    jest, że tak - obecnie - nie jest, ale GIODO i WSA to nie przeszkadzało. I
    takie postępowania należy tępić, choćby nie wiadomo jak chlubne miały być
    idee, którymi te instytucje się kierowały.

    Poza tym Twoja propozycja zupełnie nijak ma się do zarzutów stawianych przez
    GIODO w dążeniu do zapewnienia ochorny biednym konsumentom. Oni nie
    kwestionują zasadności cesji ze względu na istnienie, bądź nie,
    wierzytelności - to ich nie interesuje (bo nie może), ale kwestionują ją z
    uwagi na brak zgody. W związku z tym posiadanie tej zgody umożliwiłoby
    dokonanie cesji bez względu na zasadność wierzytelności.

    Nie rozwiązuje ona też żadnych problemów, a jedynie utrudnia obrót
    gospodarczy i stanowi naruszenie zasady swobody umów.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 28. Data: 2004-03-22 16:32:29
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Kamil Jonca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Eee ? A sprawa NOM-u ? Wystawił faktury niezgodnie z własnym
    > regulaminem, olał reklamację tych którzy to wytknęli, a nastepnie
    > wynajął IJ do dochodzenia wierzytelnosci ?

    Poszkodowani winni zgłosić ten fakt do odpowienich organów ścigania (próby
    wyłudzenia lub wyłudzenie) lub wytoczyć sprawę cywilną, a jeśli sami zostali
    pozwani, to już sprawa prosta - wystarczy, żeby skutecznie zaprzeczali
    twierdzeniom NOM.

    Poza tym, gdzie tu przelew wierzytelności?

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 29. Data: 2004-03-22 20:11:11
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Mon, 22 Mar 2004 17:29:24 +0100, "Tomasz Waszczynski"
    <w...@w...org> wrote:

> [...]

    nie jest. To nie weksel, który można puścić "w obieg". Nie po to
    zawieram umowę z Polkomtelem, żeby mi potem jakiś Sęp czy Kruk d*.*
    zawracał (a potrafią zawracać, potrafią - nawet jak nie mają podstaw
    :-).

    >Nie rozwiązuje ona też żadnych problemów, a jedynie utrudnia obrót
    >gospodarczy i stanowi naruszenie zasady swobody umów.

    zaraz, zaraz - nic nie stoi na przeszkodzie dochodzenia roszczeń -
    Polkomtel może to robić bez przeszkód.

    A gdybym bez zgody Polkomtela przekazał swój (hipotetyczny) dług
    jakiemuś żulowi bez pracy i majątku? To byłoby OK?

    A jaką swobodę umów masz na myśli? Skoro operator spisał regulamin na
    3 strony maczkiem, ale nie uzyskał (nie prosił nawet; zapomniał?)
    zgody na przekazywanie danych innym podmiotom - to wszystko jest
    zgodnie z tą - swobodną - umową, nieprawdaż?

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 30. Data: 2004-03-22 20:40:38
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <j...@d...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zawieram umowę z Polkomtelem, żeby mi potem jakiś Sęp czy Kruk d*.*
    > zawracał (a potrafią zawracać, potrafią - nawet jak nie mają podstaw

    Jest. Mylisz - tak samo jak GIODO i WSA - pojęcie cesji umowy (czyli
    łącznego przelewu praw i obowiązków) i cesji wierzytelności (tylko cesja
    obowiązków).

    > zaraz, zaraz - nic nie stoi na przeszkodzie dochodzenia roszczeń -
    > Polkomtel może to robić bez przeszkód.

    Jakbyś dochodził kiedyś roszczeń na większą skalę, to byś nie pisał, że bez
    przeszkód :)

    Oczywiście, że może, ale nie chce. Uważa, że korzystniej jest to zrobić w
    inny - zgodny z prawem - sposób.

    > A gdybym bez zgody Polkomtela przekazał swój (hipotetyczny) dług
    > jakiemuś żulowi bez pracy i majątku? To byłoby OK?

    Nie, bo Ty swojego długu wobec Polkomtela nie możesz zbyć bez jego zgody, o
    czym jasno stanowi KC w art. 519 par. 2 pkt 2.

> [...]
    > zgody na przekazywanie danych innym podmiotom - to wszystko jest
    > zgodnie z tą - swobodną - umową, nieprawdaż?

    Zapomniałeś dodać, że w kwestiach nieuregulowanych stosuje się przepisy
    obowiązującego prawa. I te przepisy stanowią, że prawnie usprawiedliwionym
    celem dla przetwarzania danych osobowych jest dochodzenie roszczeń
    wynikających z własnych wierzytelności.

    Zaznaczyć także należy, że nie doszło tu do przekazania danych bez podstawy
    prawnej. Przekazanie to było niezbędne dla wykonania umowy, co także jest
    prawnie usprawiedliwionym celem.

    Por. głównie art. 23 ustawy o ochronie danych osobowych.

    Pozdrawiam,
    Washko