  • 1. Data: 2004-05-21 13:23:11
    Temat: Token precz?
    Od: "PL" <p...@p...pl>

    Witam serdecznie :-)!
    Kilka watkow [wyzej lub nizej, zaleznie od sortowania ;-)] - w poscie
    "Integrum + hasla jednorazowa" - autor pisze m.in. "(...) Wytłumaczyła, że
    jestem chyba pierwszą osobą aktywującą kolejną kartę (wprowadzono je w
    marcu, wcześniej był tylko token).". Ja rowniez - w ramach "przesiadki" z
    e-PKO na Inteligo - dostalem liste hasel jednorazowych. Nurtuje mnie -
    niezbyt mocno, ale zawsze - pytanie: dlaczego banki odchodza od autoryzacji
    za pomoca tokena?
    Pozdrawiam!!!
    PL

  • 2. Data: 2004-05-21 13:34:44
    Temat: Re: Token precz?
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    PL <p...@p...pl> wrote:
    > jednorazowych. Nurtuje mnie - niezbyt mocno, ale zawsze - pytanie:
    > dlaczego banki odchodza od autoryzacji za pomoca tokena?

    Bo taniej jest wydrukowac karte kodow, ktore w praktyce oferuja rownie
    wysoki poziom zabezpieczen co token (i sa latwiejsze w uzyciu).
    Konta internetowe oplacaja sie przy umasowieniu tych uslug. A ze w Polsce
    ludzie trzymaja tyle kasy na koncie ile trzymaja, a tokeny kupuje sie po
    cenie swiatowej, to...

    Dla rownowagi - w krajach anglosaskich glownyn zabezpieczeniem jest login i
    haslo. O takich rzeczach jak karty koow czy tokeny w ogole nie slyszeli - w
    Anglii dopiero kilkabankow to _testuje_.
    W Australii zaden bank tego nie oferuje.
    W USA juz wieksza roznorodnosc, ale zabezpieczenia w porownaniu z naszymi
    tez sa takie sobie.

    http://www.PRnews.pl

  • 3. Data: 2004-05-21 13:37:36
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "PL" <p...@p...pl> writes:

> [...]
    > jednorazowych. Nurtuje mnie - niezbyt mocno, ale zawsze - pytanie:
    > dlaczego banki odchodza od autoryzacji za pomoca tokena?

    Zapewne dlatego, ze taniej jest drukowac i wysylac kody (przecietny
    klient pewnie zuzywa jedna karte kodow rocznie albo i to nie) niz
    inwestowac w token.

    MJ

  • 4. Data: 2004-05-21 13:51:27
    Od: Marek Madej <m...@w...INTERIA.i-to.PL>

    PL dnia 2004-05-21 15:23 napisał(a) co następuje:

> [...]
    > Wytłumaczyła, że jestem chyba pierwszą osobą aktywującą kolejną kartę
    > (wprowadzono je w marcu, wcześniej był tylko token).".

    Może mało precyzyjnie się wyraziłem: w tej chwili w BGŻ można sobie
    wybrać: token (opłata za wydanie: 70zł za pierwszy, 100zł za każdy
    następny) lub hasła (opłata: 0zł). Funkcjonalność haseł w zasadzie taka
    sama, więc "skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać" ;-)

    > Ja rowniez - w ramach "przesiadki" z e-PKO na Inteligo - dostalem
    > liste hasel jednorazowych. Nurtuje mnie - niezbyt mocno, ale zawsze -
    > pytanie: dlaczego banki odchodza od autoryzacji za pomoca tokena?

    Koszty, koszty...

    Akurat w Inteligo (i w BGŻ też, tylko więcej z tym zabawy) da się zrobić
    tak, by KAŻDY zlecany przelew był potwierdzany kodem jednorazowym -
    czyli funkcjonalnie tak samo jak potwierdzanie kodem z tokena. W
    Inteligo służy temu zdefiniowana "Lista odbiorców" i przelew do takiego
    odbiorcy jest traktowany jako przelew jednorazowy, potwierdzany kodem. W
    BGŻ Integrum są "Kontrahenci" i tam przy każdym z nich znajduje się
    pole: "Pokazuj przy transakcjach". Jeśli jest włączone, można wykonać
    przelew bez potwierdzenia kodem (i wklepywania wszystkich danych). Ale
    włączenie tego pola wymaga potwierdzenia, więc wystarczy postępować w
    ten sposób: definiować kontrahentów z wyłączonym "pokazywaniem", przed
    zleceniem przelewu włączyć "pokazywanie", zlecić przelew, wyłączyć
    "pokazywanie". Tylko że zużywa się dwa razy więcej kodów, gdyż nawet
    wyłączenie pokazywania wymaga potwierdzenia. Ale karty są za darmo ;-)

    Pozdrawiam,

    Marek

  • 5. Data: 2004-05-21 14:11:30
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Fri, 21 May 2004 15:34:44 +0200, w <c8l0iu$l9q$1@news.onet.pl>, Michał 'Amra'
    Macierzyński <m...@p...pl> napisał(-a):

    > Bo taniej jest wydrukowac karte kodow, ktore w praktyce oferuja rownie
    > wysoki poziom zabezpieczen co token (i sa latwiejsze w uzyciu).

    Wątpię czy są łatwiejsze.
    Kiedyś śmiałem się z tokena, ale w porównaniu z kartą to jest on prostu
    wygodniejszy.

  • 6. Data: 2004-05-21 15:04:37
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Radosław Popławski <r...@a...net.pl> wrote:

    > Wątpię czy są łatwiejsze.
    > Kiedyś śmiałem się z tokena, ale w porównaniu z kartą to jest on
    > prostu wygodniejszy.

    Widziales token BZ WBK? Pewnie mowisz o tokenach typu VW Bank i inne, gdzie
    caly czas cos wyswietla.
    P.S. Na jakiej podstawie sadzisz, ze nie sa latwiejsze - ze sie tylko
    wpisuje to co na wyswietlaczu? Ok - masz racje. Ale nie masz racji, jesli
    wezmie sie pod uwage awersje wielu ludzi przed wszystkim "skomplikowanym".
    Dla wielu token z pewnoscia do nich bedzie nalezal.
    Tak np argumentuja bankierzy australijscy - ktorzy wola placic ofiaraom
    phisingu niz wprowadzac lepszy system zabezpieczen.

    http://www.PRnews.pl

  • 7. Data: 2004-05-21 15:16:29
    Od: "PL" <p...@p...pl>

    Wątpię czy są łatwiejsze.
    Kiedyś śmiałem się z tokena, ale w porównaniu z kartą to jest on prostu
    wygodniejszy.
    =========
    Wlasnie w te strone "pobiegl" moj proces myslowy [choc ja NIGDY nie smialem
    sie z tokena ;-)]. Dlaczego - np. Inteligo - nie pozostawil furtki w postaci
    wyboru pomiedzy tokenem a kkj. Juz "obdarowani" powinni nawet zmniejszyc
    koszty pozostajac przez "starym" sposobie autoryzacji, i nie oczekujac
    dostarczenia kkj. Dodam, ze - z tego, co wyczytalem w "pakiecie startowym" -
    pierwsze logowanie e-PeKaOwca do systemu Inteligo jest przeprowadzane przy
    pomocy... tak, tak, tokena.

  • 8. Data: 2004-05-21 15:21:31
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    PL <p...@p...pl> wrote:
    > Wlasnie w te strone "pobiegl" moj proces myslowy [choc ja NIGDY nie
    > smialem sie z tokena ;-)]. Dlaczego - np. Inteligo - nie pozostawil
    > furtki w postaci wyboru pomiedzy tokenem a kkj. Juz

    Bo za drogo kosztowalaby implementacja tego rozwiazania do obecnego systemu?
    To co mozna zrobic trzeba oddzielic od tego co OPLACA sie zrobic. I tyle.

    http://www.PRnews.pl

  • 9. Data: 2004-05-21 15:30:59
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Fri, 21 May 2004 17:04:37 +0200, w <c8l5ri$f3b$1@news.onet.pl>, Michał 'Amra'
> [...]

    > wezmie sie pod uwage awersje wielu ludzi przed wszystkim "skomplikowanym".
    > Dla wielu token z pewnoscia do nich bedzie nalezal.

    No nie wiem -- przepisanie z token jest tak samo "trudne" jak przepisanie z
    kartki. Tam nawet więcej roboty -- trzeba znaleźć właściwe pole.

    > Tak np argumentuja bankierzy australijscy - ktorzy wola placic ofiaraom
    > phisingu niz wprowadzac lepszy system zabezpieczen.

    Że niby token jest łatwiejszy do złamania od karty kodów, czy o co chodzi? :>

  • 10. Data: 2004-05-21 15:33:12
    Od: Marek Madej <m...@w...INTERIA.i-to.PL>

    Michał 'Amra' Macierzyński dnia 2004-05-21 17:04 napisał(a) co następuje:

    > Widziales token BZ WBK? Pewnie mowisz o tokenach typu VW Bank i inne, gdzie
    > caly czas cos wyswietla.

    A wracając jeszcze do BGŻ - ciekawostka: zamiast wystukiwać w tokenie
    liczbę do "zakodowania", można token przyłożyć do monitora, a on w
    magiczny ;) sposób sczytuje sobie cyferki - na ekranie mrugają na żółto
    dwa prostokątne pola, kodując ciąg inicjujący token. Fajny bajer.

    Ups, chyba za dużo piszę o tym banku - jeszcze ktoś pomyśli, że tam
    pracuję... ;-)

    Marek