  • 21. Data: 2010-07-30 10:24:25
    Temat: Re: Śmierć współmałżonka a tajemnica bankowa
    Od: " " <n...@N...gazeta.pl>

    r...@k...pl <r...@k...pl> napisał(a):

    > No w=B3asnie -- a co w przypadku, gdy pojawia si=EA pismo od szanownego =
    > kruka, =BFe
    > nie dostali jakiej=B6 tam nale=BFno=B6ci? Co wtedy z wgl=B1dem w =
    > histori=EA? Spadkobierca
    > ma p=B3aci=E6 "w ciemno"?

    Najpierw przeczytać to:
    http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/biznes/naciag
    aja-na-stare-dlugi,61779,1

    Skąd zadłużenie (pralka na raty,itp.) i kiedy powstało ... i od kiedy odsetki..
    to spadkobierca otrzymałby ode mnie. Żona czy kochanka z automatu nie, chyba
    że byłaby wpisana w umowie kredytowej (jako małżonka lub żyrant).

  • 22. Data: 2010-07-30 10:30:09
    Od: " " <n...@N...gazeta.pl>

    Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> napisał(a):

    > lone
    >
    > A to juĹź raczej powinno zaleĹźeÄ&#65533; od woli udzielajÄ&#65533;cego
    peĹ&#65533;nomocnictwo... :-
    > )

    Miałem na myśli standardową sytuację. Przychodzą 2 osoby do banku. Dzień
    dobry, chciałem udzielić pełnomocnictwa do konta. Tu mój dowód a tu
    pełnomocnik. Moim zdaniem taki pełnomocnik nie powinien mieć wglądu do
    historii sprzed dnia jego ustanowienia. Oczywiście regulamin prowadzenia konta
    miałby tu decydujące znaczenie.
    Mój ulubiony przykład 'doregulacji' regulaminem prowadzenia rachunków : w
    inteligo rachunek wspólny mogą mieć 3 osoby, rodzinnie sobie obce ;) Gdzie
    indziej rachunek wspólny mogą mieć tylko małżeństwa (na podst. oświadczenia o
    wspólności ustawowej).

    Z mojej strony EOT - Twórca wątku już przecież podziękował za uwagę ;)

  • 23. Data: 2010-07-30 13:46:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek Osiecki wrote:

    > To jeszcze pikuś. Problem to dopiero jest, gdy np. małżonek trafia do
    > szpitala w stanie wegetatywnym. Dla "ułatwienia" może być też głównym
    > żywicielem rodziny, zajmować się wszystkimi finansami, być jedyną osobą
    > która wie jakie są kredyty, karty kredytowe, hasła do kont...

    niestety tak sie zdarza.
    jedyne rozwiazanie to ubezwlasnowolnienie, jesli ktos nie ustanowil
    pelnomocnictwa.
    temat znany.

  • 24. Data: 2010-07-30 13:47:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

    > A jak to sie odbywa w praktyce? Przeciez takie sytuacje sa bardzo
    > czeste, ze malzonkowie maja odrebne konta, a majatek wylacznie
    > wspolny...

    wykazac przed sadem, ze wplywy na konto pochodzily ze zrodel objetych
    wspolnota majatkowa.

  • 25. Data: 2010-07-30 19:53:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > wykazac przed sadem, ze wplywy na konto pochodzily ze zrodel objetych
    > wspolnota majatkowa.

    Przeciez to jest domniemana sytuacja. Jesli komus zalezy, to raczej on
    powinien wykazac ze jest inaczej.
    Tzn. nie mowie ze sąd nie bedzie potrzebny, ale dowod powinien moim
    zdaniem byc blizszy oswiadczeniu, przy braku dowodow swiadczacych
    o czyms przeciwnym.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 26. Data: 2010-07-30 19:57:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    " " <n...@N...gazeta.pl> writes:

> [...]
    > historii sprzed dnia jego ustanowienia. Oczywiście regulamin prowadzenia konta

    A ja myslalem ze wola klienta.

> [...]
    > indziej rachunek wspólny mogą mieć tylko małżeństwa (na podst. oświadczenia o

    No ale to nie jest pelnomocnictwo. Pelnomocnictwo nie zalezy od banku.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 27. Data: 2010-07-30 20:06:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Przeciez to jest domniemana sytuacja. Jesli komus zalezy, to raczej on
    > powinien wykazac ze jest inaczej.

    Nie to nie jest domniemana sytuacja.
    Darowizny, niektóre dochody, odszkodowania, i mnóstwo innych rzeczy "z
    definicji" jest majątkiem oddzialnym.
    Wiec niczego nie można domniemywac.

    > Tzn. nie mowie ze sąd nie bedzie potrzebny, ale dowod powinien moim
    > zdaniem byc blizszy oswiadczeniu, przy braku dowodow swiadczacych
    > o czyms przeciwnym.

    j.w.
    jeśli nie wiadomo skąd pochodziły pieniądze to nie wiadomo, czy były
    wspólne czy oddzielne.

  • 28. Data: 2010-07-30 20:20:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Darowizny, niektóre dochody, odszkodowania, i mnóstwo innych rzeczy "z
    > definicji" jest majątkiem oddzialnym.
    > Wiec niczego nie można domniemywac.

    Moze i nie mozna, ja sie nie znam, ale normalna praktyka jest
    domniemanie, ze majatek jest wspolny (jesli obie osoby zyja). Jesli sa
    tu jakies watpliwosci (np. malzonkowie sie nie zgadzaja), to raczej
    udowadniac trzeba odrebnosc.

    Jesli np. kupujesz nieruchomosc, i to ma byc Twoj majatek odrebny, to
    malzonek (przy "wspolnosci") musi potwierdzic, ze pieniadze na zakup
    pochodza z Twojego majatku odrebnego (alternatywnie postanowienie sądu
    itd). Jesli pieniadze sa wspolne, to niczego nikt nie musi dowodzic.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 29. Data: 2010-08-01 12:49:27
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    n...@N...gazeta.pl pisze:

> [...]
    > dobry, chciałem udzielić pełnomocnictwa do konta. Tu mój dowód a tu
    > pełnomocnik. Moim zdaniem taki pełnomocnik nie powinien mieć wglądu do

    Powtarzam: zależy od woli udzielającego pełnomocnictwo. Generalnie
    pełnomocnictwo może być "ogólne" lub "szczególne". Jak jest szczególne,
    to jest takie jak to określił mocodawca i nie większe. A jak jest
    ogólne, to... no... jest ogólne. Czyli do historii rachunku też.

    --
    MiCHA

  • 30. Data: 2010-08-01 21:40:28
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > j.w.
    > jeśli nie wiadomo skąd pochodziły pieniądze to nie wiadomo, czy były
    > wspólne czy oddzielne.

    I sąd orzeknie że były wspólne czy że odrębne? Nie może chyba orzec,
    że niewiadomoczyje.

    MJ