  • 1. Data: 2003-05-26 20:59:00
    Temat: Re: SKOK - co o tym myślicie ?
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello Krzysztof!

    26 May 03 01:31, Krzysztof Halasa -> do All:

    KH> A, powiedz... jak takie cos dziala w przypadku SKOKow? Np. jak (na ile
    KH> i w jaki sposob) bys okreslil srednia strate w przypadku upadku duzego
    KH> SKOKu?

    Nie było upadku SKOK, - brak precedensu (i to jest dość znaczący sygnał!).

    - W przypadku "Staropolskiego" ujawniono dane o ilosci klientów ktorych
    depozyty przekraczały gwarancje oraz łączną kwotę takich depozytow.
    Dzieki temu można było wyliczyć średnią strate.

    Jeszcze w nie tak dalekiej przeszłości SKOK był instytucją prawie nieznaną.
    (przynajmniej w Polsce centralnej).
    Można sądzić, że choćby z tego powodu w gronie klientow SKOK niewielu było
    "grubszych" depozytariuszy (choć z tego co wiem, w rejonach gdzie SKOKi maja
    ugruntowaną pozycje jak Śląsk, Wielkopolska i Pomorze - zawsze było ich sporo).

    Obecnie dynamicznie wzrasta zarówno ilośc SKOKów jak i placowek SKOKów już
    istniejących. Głownym powodem (jak sądzę) jest spadek oprocentowania depozytow
    na rachunkach i lokatach bankowych, możliwość uzyskania w SKOK pożyczek i
    kredytow na łagodniejszych warunkach niż w banku (wysokość wynagrodzenia).

    Odpowiadając pośrednio na Twoje pytanie:

    Aby otrzymac 100% zwrotu depozytu z upadłego banku należy ograniczyć wkład do
    rownowartosci 1000 Euro.

    Aby otrzymac 100% zwrotu depozytu z upadlego SKOK nalezy ograniczyc wkład do
    rownowartości 22500 Euro.

    Stosując dywersyfikacje ryzyka - prosciej (i bezpieczniej) upchac depozyty n.p.
    w kilku SKOK (prowadzących jasna strategie) niż w kilkudziesieciu bankach (z
    ktorych wiele - a właściwe wszyskie - prowadzą dość ryzykowna polityke
    kredytowo-inwestycyjną).

    IMO: Głownym gwarantem SKOK jest nie tyle TUW SKOK, ale ustawowe ograniczenie
    zakresu działalności, m.in: że SKOKi nie kredytują produkcji filmowych,
    Daewoo, Ursusa, stoczni, kolei, Elektrimu itp. itp. - ograniczone są wyłacznie
    do kredytowania osob fizycznych.

    Ściagalnasc w tej grupie jest (przy zachowaniu pewnych warunków) bardzo duża, a
    oprocentowanie nie należy do najniższych. Stąd ewentualne straty nie tylko nie
    są w stanie zachwiac płynnością, ale pozwalaja na utrzymanie wysokiego
    oprocentowania depozytow dla członkow przy zachowaniu wysokiego stopnia
    bezpieczenstwa.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 2. Data: 2003-05-28 15:34:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org> writes:

    > Nie było upadku SKOK, - brak precedensu (i to jest dość znaczący sygnał!).

    Nie dla mnie. Staram sie byc raczej "madry _przed_ szkoda".

> [...]
    > rownowartosci 1000 Euro.
    >
    > Aby otrzymac 100% zwrotu depozytu z upadlego SKOK nalezy ograniczyc wkład do

    To mi przypomina reklame jakas, a nie rzetelne porownanie.
    Mnie nie interesuje co trzeba zrobic by otrzymac 100% zwrotu, a:
    - ile strace na upadku SKOKu/banku, jesli beda tam trzymal okreslona
    sume
    - jaka jest szansa, ze SKOK/bank upadnie
    - jaka jest szansa, ze mechanizmy gwarancyjne nie zadzialaja.

    i w zwiazku z tymi wszystkimi rzeczami, jaka jest wartosc oczekiwana
    (w sensie statystycznym) straty.

> [...]
    > ktorych wiele - a właściwe wszyskie - prowadzą dość ryzykowna polityke

    Powiedzmy, ze 90% zwrotu mnie satysfakcjonuje, boje sie glownie o pewnosc
    gwarancji. Jak wiesz, dywersyfikacja ryzyka nie zmienia wartosci
    oczekiwanej straty, bardziej przypomina ubezpieczenie (w szczegolnosci,
    ryzyko straty - niezaleznie od jej wysokosci - zwieksza sie).

> [...]
    > zakresu działalności, m.in: że SKOKi nie kredytują produkcji filmowych,
    > Daewoo, Ursusa, stoczni, kolei, Elektrimu itp. itp. - ograniczone są

    To nie eliminuje mozliwosci upadku.

> [...]
    > są w stanie zachwiac płynnością, ale pozwalaja na utrzymanie wysokiego
    > oprocentowania depozytow dla członkow przy zachowaniu wysokiego stopnia

    Mnie nie interesuje ten problem z marketingowego punktu widzenia.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator