  • 11. Data: 2002-08-23 17:53:01
    Temat: Re: SKOK
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    22 Aug 02 13:02, J.Trzeciak pisal do All:

    JT> O wykonanie umowy systematycznego oszczędzania "GWARANTOWANE
    JT> OSZCZĘDZANIE" (36 m-cy ). Załącznikiem integralnym do umowy jest
    JT> symulowany plan określajacy miesięczne kwoty wpłat i symulowaną
    JT> kwotę, którą jak można było przypuszczać w momencie podpisywania
    JT> umowy, miałem otrzymać. Umowa jest b.nieprecyzyjna i ostateczne
    JT> wyliczenie SKOKu jest mniejsze o kwotę ok. 2k aniżeli wynik
    JT> oszczędzania "wysymulowany" w załączniku.

    W SKOK umowy typu "gwarantowane oszczedzanie" są zawierane na _zmienne
    oprocentowanie_, - więć taka symulacja daje Ci obraz: - "co by było gdyby
    oprocentowanie w ciągu 3-lat trwania lokaty pozostało na poziomie niezmiennym
    począwszy od daty zawarcia umowy aż do jej zakończenia".

    Sama zaś gwarancja polega na tym, że lokata jest ubezpieczona na wypadek
    śmierci posiadacza lokaty i wtedy ubezpieczyciel (TUW) wypłaca różnicę pomiedzy
    kwotą docelową a kwotą zgromadzoną, - gwarantowana kwota docelowa nie może
    jednak być wieksza (aktualnie) niż 75 tys. PLN niezależnie od ilości tego typu
    posiadanych lokat.

    Nie masz podstaw do jakichkolwiek reklamacji w oparciu o przedstawioną
    symulację, bo ta jest wykonana w oparciu o stopę obowiązującą w dniu zawarcia
    umowy i ma jedynie znaczenie informacyjne (poglądowe)! N.p. zakłada m.in. że
    wpłacasz zawsze tego samego dnia miesiąca (co jest niemożliwe ze względu na dni
    wolne od pracy).

    Co innego gdybyś sporządził dokładne wyliczenie należnych odsetek w oparciu
    o _udokumentowane rzeczywiste daty operacji_, a w tym ewentualne _daty zmian
    oprocentowania lokaty_ w SKOK, a bilans końcowy byłby zaniżony.

    Przy tego typu lokatach należy pamietać, że daty ksiegowe _każdej wpłaty_
    mają wpływ na wynik końcowy. Najlepiej wpłacać zaraz po rozpoczęciu nowego
    okresu (m-ca) i tylko w kasie SKOK, (bo SKOKi nie są członkami KIR i korzystają
    z kont bankowych marmurowych molochów, a te nadsyłają wyciągi z opóźnieniem,
    więc przelewy wykonane na konta SKOK w tych bankach, mogą być "dziwnie"
    ksiegowane). Natomiast wpłata kasowa jest automatycznie ksiegowana na bieżaco
    przez system komputerowy SKOK.

    Załóżmy, że w Twoim SKOK przez 36 m-cy nie było zmian oprocentowania, oraz że
    wpłacałeś "ratę" i składki z kilkudniowym wyprzedzeniem (n.p. lokata była
    założona 10 dnia miesiąca, a Ty wpłacaleś najpóżniej do 8 dnia miesiąca).
    W takim wypadku powinieneś mieć wiecej niż w symulacji.

    W placówce możesz zażądać wydruku wszystkich operacji począwszy od dnia
    założenia lokaty, a nastepnie zabawić się w biegłego rewidenta.
    Nastepnie w oparciu o wydruk i własne wnioski złożyć reklamacje do Głownej
    Ksiegowej w Zarządzie SKOK. Powodzenia!

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 12. Data: 2002-08-24 10:38:09
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Thu, 22 Aug 2002 09:50:02 +0200, RobertS <r...@g...pl> wrote:

    >jaki sam? pisz na grupe o co chodzi
    >na tej grupie jest "bardziejszy" tabun darmowych pomocnikow,
    >zahartowanych w bojach z bankami :)

    BTW, wlasnie chce zalozyc sobie konto w jakims SKOKu (w celach czysto
    hobistycznych). Co polecacie w Poznaniu ?
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 13. Data: 2002-08-25 07:39:28
    Od: "J.Trzeciak" <q...@k...chip.pl>

    Użytkownik "Mariusz Mroczkowski"
    <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> napisał w wiadomości
> [...]
    > założenia lokaty, a nastepnie zabawić się w biegłego rewidenta.
    > Nastepnie w oparciu o wydruk i własne wnioski złożyć reklamacje do Głownej

    Dziekuję za wyczerpujące wyjaśnienie.
    W tej sytuacji, wprowadzająca w błąd niezbyt rozgarniętych lub źle
    poinformowanych ciułaczy, nazwa "Gwarantowane Oszczędzanie"powinna być
    zmieniona.
    A może o to właśnie SKOKowi chodzi i jest częścią ich strategii
    marketingowej?
    Pozdrawiam
    jt

  • 14. Data: 2002-08-25 16:29:59
    Od: "J.Trzeciak" <q...@k...chip.pl>

> [...]
    > 4) Zebrania grup Członkowskich
    >
    > Bieżąca działalnością Kasy kieruje Prezes zarządu.
    > Do kompetencji Zarządu należy...
    > ...sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem księgowości.
    > ... rozpatrywanie i załatwianie wniosków członków...
    >
    > W sprawach między członkiem a Kasą członkowi przysługuje prawo wniesienia
    > odwołania:
    > 1) od uchwały Zarządu - do Rady Nadzorczej
    > 2) od uchwały R.N. - do Walnego Zgromadzenia (Zebrania Przedstawicieli).
    >
    > (Nie sądzę byś został pokrzywdzony w wyniku UCHWAŁY).
    >
    > - myślę że sprawę powinieneś wyjaśnić na szczeblu

    Czyli,"pisz pan na Berdyczów"
    Pozdrawiam
    jt

  • 15. Data: 2002-08-26 21:43:02
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    25 Aug 02 09:39, J.Trzeciak pisal do All:

> [...]
    JT> zmieniona.
    JT> A może o to właśnie SKOKowi chodzi i jest częścią ich strategii

    Myślę, że raczej stałeś się "źle poinformowanym ciułaczem", bo te formy
    oszczędzania nazywane też w innych SKOK "lokaty ubezpieczone", to rodzaj dosyć
    popularnego (w środowiskach robotniczych) odkładania n.p. "na posag dla wnuczki"
    - gdzie gwarancja-ubezpieczenie dotyczy tylko tego, że w wypadku śmierci
    lokującego, SKOK wypłaci (po ustalonym terminie) forse w docelowej wysokości
    pomimo braku kompletu wpłat.
    Ponieważ nie umarłeś, więc lokata stała się tzw. lokatą "systematycznego
    oszczędzania", obarczoną kosztami (niewielkimi) ubezpieczenia na wypadek
    śmierci.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 16. Data: 2002-08-26 22:53:00
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    24 Aug 02 12:38, Wojtek Frabinski pisal do All:

    WF> BTW, wlasnie chce zalozyc sobie konto w jakims SKOKu (w celach czysto
    WF> hobistycznych).

    SKOK to nie bank i _nadaje się wyłącznie do lokat_, oraz od biedy do pozyczek i
    kredytów.

    Wprawdzie istnieje też coś takiego jak ROR, czy a vista, ale to w praktyce
    tylko nadaje się do operacji kasowych dla pracowników przyzakładowych SKOK
    którym kasa obciąża pensje.
    Poza tym pamietaj o w sumie sporym koszcie założenia (wpisowe, udział, SKEF
    itp.) i comiesięcznych składkach.
    Nie znam żadnej SKOK w której cokolwiek dałoby się załatwic poza punktem
    kasowym, wiec zapomnij o jakichkolwiek operacjach "tele".

    W sumie: jesli nie masz zamiaru zakładać wiekszej lokaty, to zapomnij, bo
    niefunkcjonalne i nie opłaca się.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 17. Data: 2002-08-28 06:08:44
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Tue, 27 Aug 02 00:53:00 +0200, Mariusz Mroczkowski
    <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> wrote:

    >SKOK to nie bank i _nadaje się wyłącznie do lokat_, oraz od biedy do pozyczek i
    >kredytów.
    [...]

  • 18. Data: 2002-08-28 09:25:58
    Od: "Marek Ostaszewski" <m...@N...gazeta.pl>

    J.Trzeciak <q...@k...chip.pl> napisał(a):
    > Czyli,"pisz pan na Berdyczów"
    > Pozdrawiam
    > jt

    Dlaczego "na Berdyczów"? Rada Nadzorcza, to przedstawiciele członków SKOK,
    czyli klientów. SKOK to nie jakaś spółdzielnia mieszkaniowa, gdzie Rada
    Nadzorcza się nie zmieniła od socjalizmu.

    Pozdrawiam,
    Marek Ostaszewski

  • 19. Data: 2002-08-28 09:49:12
    Od: "Marek Ostaszewski" <m...@N...gazeta.pl>

    Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> napisał
    (a):

> [...]
    > Ponieważ nie umarłeś, więc lokata stała się tzw. lokatą "systematycznego
    > oszczędzania", obarczoną kosztami (niewielkimi) ubezpieczenia na wypadek

    Mariusz, masz rację. W zasadzie "lokaty ubezpieczone", to produkt dość prosty
    w założeniach i dość złożony, jeśli idzie o obliczenia. Ja bym to nazwał "dwa
    w jednym" - lokata systematycznego oszczędzania (Umowa ze SKOK) i
    ubezpieczenie na życie (Umowa z TUW SKOK). Pomysł jest według mnie niezły
    (sam założyłem sobie taką lokatę). Ale tak jak ze wszystkim - diabeł tkwi w
    szczegółach. SKOK-i starają się być rzetelne i dają symulacje, ale nie sądzę,
    żeby taka symulacja kiedyś się zgodziła z ostatecznym wyliczeniem. Przy
    długim okresie oszczędzania zmienne oprocentowanie, nieregularne wpłaty,
    zmieniające się przepisy (np. ostatnio podatek od odsetek), to wszystko
    powoduje, że symulacja nie ma szans się sprawdzić. Ale to i tak lepsze niż
    mieszane produkty inwestycyjno-ubezpieczeniowe w różnych funduszach
    inwestycyjnych. W porównaniu z nimi, produkt SKOK-u jest precyzyjny. Nic
    dziwnego, że fundusze inwestycyjne unikają wogóle pokazywania symulacji.
    Według mnie rozwiązaniem problemu z "lokatą ubezpieczoną" w SKOK-u jest przy
    zmiejszeniu oprocentowania ponowna symulacja i zwiększenie swoich
    miesięcznych wpłat, aby uzyskać zakładaną kwotę docelową. Myślę, że SKOK nie
    odmówi.

    Pozdrawiam,
    Marek Ostaszewski

  • 20. Data: 2002-08-28 15:01:13
    Od: "J.Trzeciak" <q...@k...chip.pl>

    Użytkownik "Marek Ostaszewski" <m...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:aki4v6$dsl$1@news.gazeta.pl...

> [...]
    > czyli klientów. SKOK to nie jakaś spółdzielnia mieszkaniowa, gdzie Rada
    > Nadzorcza się nie zmieniła od socjalizmu.

    Teoria Panie, teoria - vide RN Stoczni w Szczecinie i dziesiątki innych
    kapitalistycznych rad nadzorczych kapitalistycznych przedsiębiorstw, które
    doprowadziły do ruiny swoich partnerów i udziałowców.
    Pozdrawiam,
    jt