  • Data: 2004-12-15 20:27:57
    Temat: Re: SFI mBanku a sprawa NIP
    Od: "K. K." <o...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "<buraxta>" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:cppaj5$olf$1@news.onet.pl...
> [...]
    > Polsce :) Wydaje się to proste - klikasz, umowa z mBanku leci do domu,
    > podpisujesz i już. Okazało się, że na umowie trzeba wpisać swój NIP
    > (wiadomo, to mnie nie dziwi), a jako student nie posiadam takowego, bo
    > nigdy jeszcze nie pracowałem. Wysłałem więc wypełniony formularz NIP-3 do
    > właściwego US i czekałem na odpowiedź (prawie 3 miesiące) - doczekałem się
    > w końcu, ale nie numeru, tylko liściku, że mam się zjawić w US i uzupełnić
    > dane Płatnika. Mówię panience w okienku, że nie pracuję nigdzie i że
    > potrzebuję NIP żeby otworzyć "rachunek inwestycyjny".

    I tu jest mały błąd, bo powinieneś wspomnieć o oszczędzaniu w IKE. Nawet
    wtedy gdy nie masz tego zamiaru.
    NIP nie jest potrzebny do inwestowania w TFI w ramach SFI. On jest potrzebny
    do oszczędzania w IKE dostępnego przez SFI. Wymagania takie stawia ustawa o
    IKE przez definicję danych osobowych oszczędzającego. Konkretnie Art.2
    ust.18. Ilekroć mowa o danych osczędzającego, zawsze będą to;
    pierwsze imię, nazwisko, datę urodzenia, adres zamieszkania, numer
    identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer ewidencyjny PESEL lub numer
    paszportu bądź innego dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób
    nieposiadających obywatelstwa polskiego.
    Te dane muszą być w posiadaniu TFI Skarbiec, który prowadzi IKE dostępne w
    mBanku. Wynika to pośrednio z nałożonych ustawą o IKE obowiązków
    informacyjnych wobec organów nadzorczych i urzędów skarbowych. Jest ich dość
    sporo, i dlatego niech za przykłady posłużą jedynie dwa;
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20041871932&type=2&name=D20041932.pdf
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20041871933&type=2&name=D20041933.pdf
    Można zadać pytanie, dlaczego wymagają NIP-u, skoro chcę inwestować w
    otwartych funduszach inwestycyjnych bez oszczędzania w IKE?
    Odpowiedź wydaje się banalnie prosta. Otóż IKE udostępnione jest przez SFI.
    Wydawało się że za wyrażenie woli uczestnictwa można będzie uznać
    oświadczenie, które Ty nazywasz umową. Przyjęto że to oświadczenie będzie
    wspólne dla IKE i SFI. Byłoby to bardzo wygodne dla mBanku i jego klientów,
    gdyż dotychczasowi klienci SFI nie musieli już podpisywać i wysyłać
    dodatkowej korespondencji w przypadku przystąpienia do IKE. Wdrożono ten
    zamysł. Opracowano regulamin i umowę uwzględniającą takie oświadczenie. W
    końcu uruchomino IKE na takich fundamentach. Byłoby OK, gdyby nie to, że nie
    zauważono braku NIP. Zaraz po wykryciu tego braku, czyli kilka tygodni po
    uruchomieniu IKE, szybko zmieniono formularz oświadczenia SFI. Od tego
    momentu mamy obowiązek podawania numeru NIP, co wyraźnie ogranicza nie tylko
    dostęp do SFI, ale także ilość nowych rachunków bankowych. Wraz z umową
    rachunku przysyłane jest to oświadczenie. Klient powinien podpisać umowę i
    odesłać do mBanku. Jednak często dochodzi do wniosku że oświadczenie SFI
    jest integralną częścią umowy rachunku, i bywa że nie odsyła umowy, jeśli
    nie posiada NIP, przez co rachunek pozostaje martwy.
    Przez wydawałoby się drobne niedopatrzenie wynikły wielkie kłopoty dla
    mBanku i jego klientów. Muszą to jakoś rozwiązać, ale nie będzie to łatwe,
    gdyż SFI i IKE już funkcjonują w oparciu o wcześniej zawarte umowy na
    podstawie wcześniej sporządzonych regulaminów. Nie zmienia się zasad w
    czasie gry.

    > Niestety w Polsce, a przynajmniej w moim US nie ma mowy, żeby dostać NIP
    > jak nigdzie nie pracuję. Pani jednak wykazała się dobrą wolą i poradziła
    > mi, że po prostu pod koniec roku mam złożyć zeznanie podatkowe i wtedy
    > przydzielą mi NIP - ale nie mogę podpisać umowy, bo nie mam właśnie tego
    > numeru, a żadnego innego dochodu nie osiągam! Ręce opadają normalnie... Co
    > zrobić?

    Próbować wyjaśnić problem, tłumacząc że brak NIP ogranicza ci dostęp do IKE,
    podczas gdy ustawa o IKE pozwala na oszczędzanie bez konieczności płacenia
    podatków. Wymaga jednak podania NIP. Swoją drogą ustawa o identyfikacji
    podatników posługuje się wyrażeniem " nie później niż....." co zezwala na
    nadanie numeru NIP przed powstaniem obowiązku podatkowego.
    Można się też posłużyć definicją podatnika i obowiązku podatkowego. Te
    definicje znajdziesz w Ordynacji Podatkowej, a definicja obowiązku
    podatkowego wyraźnie wskazuje że taki obowiązek może wynikać z innych ustaw.
    Pośrednio taką ustawą będzie ustawa o IKE, gdyż ona sama odnosi się
    bezpośrednio do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    K.K.