  • 1. Data: 2011-04-11 09:08:45
    Temat: Reakcja na podwyżki stóp procentowych przez RPP.
    Od: Marek <d...@z...eu>

    W tym roku mieliśmy już o ile dobrze pamiętam 2 podwyżki stóp
    procentowych (2 x 0,25%), czy znalazło to przełożenie na podniesienie
    oprocentowania lokat? Jeżeli tak to mile widziane szczegóły.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2011-04-11 10:27:46
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Marek" <d...@z...eu> napisał w wiadomości
    > W tym roku mieliśmy już o ile dobrze pamiętam 2 podwyżki stóp procentowych
    > (2 x 0,25%), czy znalazło to przełożenie na podniesienie oprocentowania
    > lokat? Jeżeli tak to mile widziane szczegóły.

    No coś ty. Banki szybko to podnoszą odsetki ale kredytów, lokaty to i pół
    roku albo i dłużej mogą poczekać.

    BTW. ciekawe kiedy mBank dowali odsetki o 1% w góre, po ostatniej podwyżce
    stóp dobicie do maksimum
    wskazanego ustawą antylichwiarską (stand. oproc. KK) poszło im bardzo
    sprawnie.

  • 3. Data: 2011-04-11 20:56:51
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 11-04-11 12:27, Marcin Wasilewski wrote:
> [...]
    > podwyżce stóp dobicie do maksimum
    > wskazanego ustawą antylichwiarską (stand. oproc. KK) poszło im bardzo

    Pamiec ludzka jest krotka ;) Przed kryzysem gora 1 - 2 banku oferowaly
    lokaty powyzej WIBORu (zazwyczaj AIG Bank, ewentualnie ktos w promocji
    lub za dluzszy depozyt).
    Obecnie wibor 3M wynosi 4,26 - przy wyzszych kwotach bankow, ktore daja
    wysze oprocentowanie naliczylem ponad 10.
    przy dluzszych okresach np 12 miesiecy, takich lokat jest na peczki.

    Jednym slowem - kryzys nieco pozmienial sytuacje w bankowosci.
    Banku potrzebowaly plynnosci - bo nie dzialal rynek miedzybankowy. teraz
    rynek hurtowy wciaz tak sobie dziala, ale i banki mniej pozyczaja, to i
    pieniedzy tyle nie potrzebuja. Jednym slowem nalezy sie cieszyc z tak
    wysokiego oprocentowania i miec swiadomosc, ze nie bedzie ono szybko
    roslo wraz ze stopami procentowymi - przynajmnej do jakiegos czasu - w
    srednim i dluzszym okresie (o ile znowu nie bedzie jakiegos kryzysu) za
    lokaty banki beda dawac mniej niz wynosi WIBOR. Natomiast rynek nie
    bedzie juz raczej w przewidywalnej przyszlosc w taki sposob nadplynny
    jak byl, wiec i koszt pieniadza ogolnie wzrosnie (to jest ta dobra
    informacja dla klienta).

    Swoja droga - patrzac na wyniki lokowania pieniedzy w ciagu ostatnich 5
    lat gielda/fundusze/obligacje/lokaty, to te otatnie daly bardzo dobry
    zysk (czesto wyzszy niz akcje/TFI i to praktycznie bez ryzyka).

    --
    http://macierzynski.blip.pl/

  • 4. Data: 2011-04-11 21:31:54
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@g...pl>

    Marek <d...@z...eu> napisał(a):

    > W tym roku mieliśmy juĹź o ile dobrze pamiętam 2 podwyżki stóp
    > procentowych (2 x 0,25%), czy znalazło to przełożenie na podniesienie
    > oprocentowania lokat? Jeżeli tak to mile widziane szczegóły.

    Jak na razie, to z tego co pamiętam, po pierwszej podwyżce stóp, banki
    Czarneckiego zjechały z oprocentowaniem :^)

  • 5. Data: 2011-04-11 21:45:19
    Od: "Tomasz Opalski" <o...@g...pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl> napisał(a):

> [...]
    > wysze oprocentowanie naliczylem ponad 10.
    > przy dluzszych okresach np 12 miesiecy, takich lokat jest na peczki.

    Ale weź też pod uwagę, że teraz mamy o wiele wyższa inflację. Tak na prawdę
    dla przeciętnego zjadacza chleba relacja oprocentowania lokat do WIBOR to
    kompletnie nie istotny parametr techniczny. Spójrz na klientów "czołowych"
    banków, którzy nie mają za hobby ścigania promocji i procentów na lokatach w
    niszowych bankach, nie mają po 3-5 kont w różnych bankach, nie wiedzą co to
    są półgroszówki i nie korzystają z lokat bezbelkowych. Oni trzymając kasę na
    lokatach, najczęściej są w plecy co najmniej o podatek belki, bo
    oprocentowanie lokat jest równe, a czasem nawet niższe niż poziom inflacji.
    IMHO rynek lokat jest relatywnie marny obecnie, bo jest padaka na rynku
    kredytów, a inflacja jest wysoka.

  • 6. Data: 2011-04-11 22:10:26
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 11-04-11 23:45, Tomasz Opalski wrote:
> [...]
    > IMHO rynek lokat jest relatywnie marny obecnie, bo jest padaka na rynku

    O wiele wyzsza niz kiedy? Przed kryzysem?
    http://www.bankier.pl/inwestowanie/notowania/macro/p
    rofil.html?id=3&size=small&type=5
    No co Ty gadasz :) Sprawdz.To bylo 2,5 roku temu w zasadzie ;)

    Klienci oczywiscie, ze nie musza wiedziec co to WIBOR - no ale - to jest
    koszt rynkowy pieniadza (byl przed kryzysem ;).
    Inflacja w gore -> stopy w gore -> wibor w gore -> oprocentowanie lokat
    w gore, ale ponizej wiboru. Tak bylo kiedys. Tak teraz nie jest bo
    mielismy nietypowa sytuacje. Rynek powraca do rownowagi (nie mylic z
    zyskami klienta).

    Klienci czolowych bankow netto wciaz zarabiaja na lokatach wiecej niz
    przed kryzysem, klienci mniejszych bankow, ktore musza w ten sposob
    pozyskiwac pieniadze (bo rynek hurtowy albo jest dla nich wciaz
    zamkniety, albo drogi, albo musza miec poduszke stalych w miare
    depozytow) korzystaja, ale za chwile im sie to skonczy, zwlaszcza bez
    arbitrazu podatkowego (podatek belki).

    Masz racje, ze rynek lokat jest marny , ale znacznie marniejszy byl
    przed kryzysem - mimo, ze nie bylo padaki na rynku, a inflacja byla
    wyzsza niz teraz. I trzeba sie przyzwyczaic, ze dobrze na rynku lokat to
    juz bylo. Ewentualnie bedzie, jak bedzie jakis ostrzejszy kryzys na
    swiecie ;( Jednym slowem - cudow nie nalezy sie spodziewac, a
    oprocentowanie bedzie szlo ponizej WIBORu w wiekszosci bankow.

    Bedzie gorzej niz teraz, ale lepiej niz przed kryzysem, bo banki nie
    moga polegac na rynku miedzybankowym, przez co potrzebuja wiecej
    depozytow od klientow, a to rodzi konkurencje i wyzsze ceny depozytow.
    Trudniej tez bankom pozyskac kapital za granica - a wciaz banki
    udzielily wiecej kredytow niz zebraly depozytow, wiec czasy nadplynnosci
    odeszly w niepamiec - a wiadomo - popyt i podaz - rosna ceny lokat.
    Warunek jeden - nie bedzie to cena wyzsza niz cena rynkowa (w
    nielicznych przypadkach ok, ale nie dla calego, czy duzej czesci rynku).

    Inna sprawa, ze patrzac na srednia wazona oprocentowania oferowanego
    przez sektor bankowy, to ona jest od dawna ponizej WIBORu, Ale tak jak
    pisalem, wiecej niz 10 bankow dajacych wiecej za depozyt niz wynosi
    ofijcalna cena rynkowa, mozna spokojnie wciaz znalezc. Przed kryzsyem
    takich bankow bylo jeden albo dwa.

    --
    http://macierzynski.blip.pl/

  • 7. Data: 2011-04-12 07:09:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl> writes:

> [...]
    > pisalem, wiecej niz 10 bankow dajacych wiecej za depozyt niz wynosi
    > ofijcalna cena rynkowa, mozna spokojnie wciaz znalezc. Przed kryzsyem

    Co to jest cena rynkowa, jeśli nie to, co bank daje jako
    oprocentowanie lokat?

    Kategorycznie nie zgadzam sie na nazywanie wiboru 'ceną rynkową', a
    odmawiania nazywania 'ceną rynkową' ceny płaconej ludziom.

    MJ

  • 8. Data: 2011-04-12 18:05:35
    Od: "mx" <@m...@o...pl@>

> [...]
    >
    >Jak na razie, to z tego co pamiętam, po pierwszej podwyżce stóp, banki
    >Czarneckiego zjechały z oprocentowaniem :^)

    Może Meritum zaskoczy pozytywnie? Lada dzień kończą się ich promocyjne 5.25%
    na 180 dni

  • 9. Data: 2011-04-12 18:29:01
    Od: "wiatrak" <w...@y...pl>

    Użytkownik "mx" <@m...@o...pl@> napisał w wiadomości
    > Może Meritum zaskoczy pozytywnie? Lada dzień kończą się ich promocyjne
    > 5.25% na 180 dni

    Mam ich promocyjne 5,25 na trzy miechy, konczą się niedługo. Muszę to gdzieś
    upchnąć, nie ma gdzie. Obecne ich oprocentowania lokat to ja chromolę.

    wiatrak

  • 10. Data: 2011-04-12 18:56:35
    Od: "mx" <@m...@o...pl@>

    >Mam ich promocyjne 5,25 na trzy miechy, konczą się niedługo. Muszę to
    >gdzieś upchnąć, nie ma gdzie. Obecne ich oprocentowania lokat to ja
    >chromolę.

    Kiepsko, ale czy aż taka tragedia? Można na Silnym 4.50% przetrzymać jakiś
    czas.