  • 1. Data: 2022-08-16 01:26:55
    Temat: Re: Re:Nie ma tygodnia bez Aligatora... ;)
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 15 sie 2022 o 03:16, Eneuel pisze:

    > Po długiej przerwie i rosyjskiej pomocy ;) w jednym łikendzie dwa
    > naraz... Średnia zachowana... Link może dam później...

    Doczekałem się:

    https://www.wnp.pl/rynki-zagraniczne/sily-ukrainskie
    -stracily-dwa-rosyjskie-smiglowce-ka-52,611966.html

    Tyle tylko, że w poniedziałek spadł kolejny...

    https://liveuamap.com/en/2022/15-august-ukrainian-mi
    litary-shot-down-russian-ka52-helicopter

    U nas trwał nadal weekend...

    Ale co tam... Wyprodukują ;) nowe... 16 mln USD za sztukę? 80 mln PLN?
    Jeśli za 1 mln PLN można kupić trzy mieszkania w Białymstoku, mamy za
    jednego gada 240 mieszkań?... Ile już opadło z sił podczas tej dziwnej
    wojny?...

    Ile jeszcze spadnie?

    Już nie jeden tygodniowo, ale jeden dziennie? ;)
    Chyba nie utrzymają tego tempa...

    Ile kosztuje ta wojna? -- ile płacą Moskale, ile my, ile Ukraińcy?...
    Ci ostatni płacą najwięcej -- tracą dobytek życia i życie...

    Wojna Moskwy przeciwko reszcie świata?
    Zyskuje BRICS?...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/BRICS

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.w

  • 2. Data: 2022-08-18 11:39:35
    Temat: Re: Nie ma tygodnia bez Aligatora... ;)
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a) :

> [...]
    >
    > Tyle tylko, że w poniedziałek spadł kolejny...
    >
    > https://liveuamap.com/en/2022/15-august-ukrainian-mi
    litary-shot-down-russian-ka52-helicopter

    (środa)
    I jeszcze jeden, i jeszcze raz...

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 3. Data: 2022-08-18 11:57:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 18 sierpnia 2022 o 11:41:26 UTC+2 Zbynek Ltd. napisał(a):

    -stracily-dwa-rosyjskie-smiglowce-ka-52,611966.html

    litary-shot-down-russian-ka52-helicopter
    > (środa)
    > I jeszcze jeden, i jeszcze raz...

    To ile już razem?
    wiki niestety twierdzi, że "Number built: 100+"

    Więc nie będzie póki co tak śmiesznie jak na takim memie - fiutin trzyma karabin,
    obok stoi szojgu i dialog:
    f: "fajne, ile tego mamy?"
    sz: "40."
    f: "tysięcy?"
    sz: "nie".

  • 4. Data: 2022-08-18 12:01:00
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski napisał(a) :

> [...]
    > wiki niestety twierdzi, że "Number built: 100+"
    >
    > Więc nie będzie póki co tak śmiesznie jak na takim memie - fiutin trzyma karabin,

    No cóż, nikt nie mówił, że to będzie bułka z masłem.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 5. Data: 2022-08-18 13:30:50
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 18 sie 2022 o 11:57, Dawid Rutkowski pisze:

    > To ile już razem?

    Różnie ludzi mówią:
    - rosyjskich śmigłowców podczas tej wojny:
    - jakoś wyeliminowanych z walki 196 wszystkich
    - 12 udokumentowanych filmami zestrzeleń Aligatorów
    - ~26 zniszczonych Aligatorów, ale niekoniecznie
    zestrzelonych w locie i niekoniecznie udokumentowanych filmami

    > wiki niestety twierdzi, że "Number built: 100+"

    Ponoć wyprodukowano (gdzieś na bardzo dalekim wschodzie FR) tylko 127
    Ka-52 i kolejnych może już nie być, ale niekoniecznie wszystkie były
    sprawne 24 lutego. Jeden Ka-52 Aligator ponoć kosztuje ~2 Abramsy...

    > Więc nie będzie póki co tak śmiesznie jak na takim
    > memie - fiutin trzyma karabin, obok stoi szojgu i dialog:
> [...]

    Rosja na moje oko pęka, o czym świadczą:
    - zachowanie Szojgu
    (brak potrzeby użycia jądrowej broni w Ukrainie)
    - zachowanie Miedwiediewa
    (troska o ,,rosyjską'' Karelię, propozycja przejęcia
    funkcji Putina...)
    - zachowanie Zełenskiego
    (brak zakazu atakowania Krymu HIMARSami itp. bronią)
    - zachowanie Bałtów
    (blokady Królewca; próby wprowadzenia zakazu wjazdu Rosjan
    do Schengen; demontaż czołgowego pomniku/a...)
    - głośne nakłanianie USA i NATO do przekazania Ukrainie ATACMS itp.

    W jakim jednak celu PiS tak szybko zbroi Polskę? Wg mnie: PO, PSL, SLD
    itd. też by tak szybko zbroiły, i też tak samo... Militarna suwerenność
    Polski jest wg mnie fikcją -- dającą nadzieję na nasze (moje chociażby)
    przetrwanie... (ewentualna suwerenność dałaby niechybnie kolejną klęskę
    Rzeczypospolitej)

    -=-

    Aligator ma dwa wirniki nośne -- więc ma przewagę w maksymalnej
    szybkości poziomej nad Ah-64, ale ogólnie wypada źle, a w praktyce
    makabrycznie źle... W pionowej sile ważne jest zsumowanie liniowej
    szybkości łopaty i samego śmigłowca względem powietrza, więc nie
    można przyspieszać helikoptera bez końca, gdyż obie te szybkości
    znoszą się po jednej stronie, jeśli nie ma dwóch nośnych wirników
    przeciwbieżnych...

    Dużo tęgich głów budowała śmigłowce pozbawione małego śmigła ogonowego
    kompensującego ruch nośnego wirnika -- jak widać raczej ze słabymi
    rezultatami... Rosjanie też chcieli być najlepsi! Serwosterowanie
    jest raczej dobre do elektrycznych silników, nie do spalinowych...

    -=-

    BTW -- JF kiedyś pokazał mały dron z *trzema* nośnymi wirnikami.

    Nie:
    - z trzema parami nośnych wirników,
    ale z:
    - z trzema nośnymi wirnikami.

    Ten dron latał -- był sterowny!!!

    -=-

    Co więcej -- dali (chyba jako jedyni) katapulty swym helikopterom!
    Czy chociaż jeden raz te katapulty uratowały życie załodze Aligatora?
    Jedynie pytam.

    -=-

    BTW -- *chyba* ogólnie katapulty są rosyjskim wymysłem. Czytałem nawet,
    że w czasie zimnej wojny Rosjanie przekazali ów pomysł swym przeciwnikom
    za freeko...

    -=-

    Wg mnie bardzo smutne jest umieszczenie dwóch pilotów obok siebie,
    czyli zwiększenie prawdopodobieństwa wykrycia i trafienia...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.v

  • 6. Data: 2022-08-18 14:06:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 18 sierpnia 2022 o 13:30:54 UTC+2 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Co więcej -- dali (chyba jako jedyni) katapulty swym helikopterom!
    > Czy chociaż jeden raz te katapulty uratowały życie załodze Aligatora?
    > Jedynie pytam.

    Hmm, to chyba te katapulty w bok wyrzucają?
    Katapulty (a nie launchpad escape system, jak w mercury i apollo i w sojuzach) były w
    gemini.
    No ale ułożenie kabiny na platformie startowej też powodowało, że wywalałoby tych
    astronautów w bok, a nie w górę.
    OIDP wystrzał był na 30g, więc mogło porządnie uszkodzić.
    Raz była okazja użyć, jak rakieta podskoczyła i opadła, ale astronaucie zachowali
    zimną krew
    i udało się ich stamtąd wyciągnąć "normalnie", przy czym rakieta nie wybuchła,
    choć nie wiem, jak sobie dali radę z wyciągnięciem paliwa (a było hipergoliczne i
    trujące jak cholera).

    > BTW -- *chyba* ogólnie katapulty są rosyjskim wymysłem. Czytałem nawet,
    > że w czasie zimnej wojny Rosjanie przekazali ów pomysł swym przeciwnikom
    > za freeko...

    A USAńczycy "przekazali" sidewindera, co się wbił w skrzydło ruskiego samolotu i nie
    wybuchł.
    W migu 15 pilot nie mógł być zbyt wysoki - inaczej przy katapultowaniu urywało mu
    nogi...

    > Wg mnie bardzo smutne jest umieszczenie dwóch pilotów obok siebie,
    > czyli zwiększenie prawdopodobieństwa wykrycia i trafienia...

    A tam w ogóle jest dwóch pilotów?
    I np. drążki na obu stanowiskach?
    Bo wiki twierdzi, że to taka "specjalna" wersja Ka-50 do dowodzenia, ale bez utraty
    siły ognia,
    więc ten drugi to jakiś dowódca "powietrzny" miał być.
    Ale jak to u ruskich wyszło, Ka-50 podobno 32 sztuki, KA-52 - ponad 100.
    Więc jednak nie dało się tym latać samemu? Ew. latać i sensownie strzelać?
    W AH-64 też dwójka siedzi. W AH-1 też.

  • 7. Data: 2022-08-18 14:19:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Aug 2022 05:06:15 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Hmm, to chyba te katapulty w bok wyrzucają?

    Najpierw odrzucają łopaty, potem juz mozna ludzi w gorę.

    J.

  • 8. Data: 2022-08-18 16:33:09
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F napisał(a) :

    > Najpierw odrzucają łopaty, potem juz mozna ludzi w gorę.

    Też kiedyś widziałem, jak odrzucili łopaty, ale nie polecieli w
    górę, tylko w dół. Do ziemi było na szczęście blisko ;-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 9. Data: 2022-08-18 23:51:42
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 18 sie 2022 o 14:06, Dawid Rutkowski pisze:

    > Hmm, to chyba te katapulty w bok wyrzucają?

    W górę -- najpierw odpalane są wirniki później załoga...
    Gdzieś nawet widziałem animację -- znajdę, to może wrzucę link...

    > Katapulty (a nie launchpad escape system, jak w mercury
    > i apollo i w sojuzach) były w gemini.

    Katapulty -- jak w myśliwcach.

    > choć nie wiem, jak sobie dali radę z wyciągnięciem
    > paliwa (a było hipergoliczne i trujące jak cholera).

    Hipergolowe? -- https://pl.wikipedia.org/wiki/Paliwa_hipergolowe

    Hydrazyna -- przed tym ostrzegali, gdy spadał Chiński pałac...

    > A USAńczycy "przekazali" sidewindera, co się wbił w skrzydło ruskiego samolotu i
    nie wybuchł.

    Ponoć na jakiejś wystawie pokazali -- i podarowali...
    W geście dobrej woli... *Być może* Chruszczow przekazał...

    > W migu 15 pilot nie mógł być zbyt wysoki - inaczej przy katapultowaniu urywało mu
    nogi...

    Znam z opowieści nieszczęśnika z urwanymi nogami. Wrócił do latania,
    choć stracił i nogi, i samolot, bo udowodnił swą niewinność...

    > A tam w ogóle jest dwóch pilotów?

    Dwóch załogantów.

    > I np. drążki na obu stanowiskach?

    Nie wiem.

    > Bo wiki twierdzi, że to taka "specjalna" wersja Ka-50 do dowodzenia,
    > ale bez utraty siły ognia, więc ten drugi to jakiś dowódca "powietrzny"
    > miał być.

    Nie wiem. Docierały do mnie głównie legendy ;)
    o tym śmigłowcu -- nie {} sensowne wieści...

    > Ale jak to u ruskich wyszło, Ka-50 podobno 32 sztuki, KA-52 - ponad 100.
    > Więc jednak nie dało się tym latać samemu? Ew. latać i sensownie strzelać?
    > W AH-64 też dwójka siedzi.

    Ale jeden nad drugim i za -- nie obok.

    Chyba w Wietnamie były szerokie, ale na wielu ludzi...

    > W AH-1 też.

    Ale chyba też nie obok siebie.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,

  • 10. Data: 2022-08-19 12:57:53
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 18 sierpnia 2022 o 23:51:44 UTC+2 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
    > W górę -- najpierw odpalane są wirniki później załoga...
    > Gdzieś nawet widziałem animację -- znajdę, to może wrzucę link...

    Ciekawe na ile to jest skuteczne.
    Ale odpalane są wirniki czy pojedyncze łopaty?

    > Katapulty -- jak w myśliwcach.

    Tylko dynks polegał na tym, że w gemini te katapulty były przeznaczone do odpalania
    z rakiety STOJĄCEJ na platformie startowej - w razie gdyby coś się z rakietą działo.
    Jakbyś się próbował odpalić z lecącej to równie dobrze możesz się nie odpalać.

    A chodzi o to, że spadochron potrzebuje pewnej wysokości minimalnej, by zdążył się
    otworzyć
    i wyhamować uczepione coś - zwykle jest to jakieś 100m.
    Jak po 9/11 zaczęli sprzedawać spadochrony do skakania z wieżowców to był dopisek,
    że skuteczne dopiero powyżej 30. piętra.

    Chyba pierwszy skuteczny system katapulty, gdzie można się było katapultować z
    poziomu ziemi
    i to przeżyć, był w LLTV/LLRV.

    > Hipergolowe? -- https://pl.wikipedia.org/wiki/Paliwa_hipergolowe

    Może i tak się to nazywa dokładnie.

    > Hydrazyna -- przed tym ostrzegali, gdy spadał Chiński pałac...

    Po lądowaniu orbitera STS nie wolno się było do niego zbliżać przez jakieś pół
    godziny,
    i tak samo wychodzić załodze, bo musiał być czas na rozwianie oparów tego syfu - a
    używały
    go silniki manewrowe orbitera, te duże i te małe.

    > Ponoć na jakiejś wystawie pokazali -- i podarowali...
    > W geście dobrej woli... *Być może* Chruszczow przekazał...

    "Podarowali" czyli nie krzyczeli, że im USAńczycy pomysł ukradli?
    Bo kible do orbiterów STS i na ISS też "podarowali", po $10M sztuka.
    Podarowali to Warszawie pierwsze wagony metra - takie super, że trzeba codziennie
    robić przegląd...

    > Znam z opowieści nieszczęśnika z urwanymi nogami. Wrócił do latania,
    > choć stracił i nogi, i samolot, bo udowodnił swą niewinność...

    To musiał być twardziel - albo profilaktycznie do katapulty dorobili opaski
    samozaciskowe...

    > Dwóch załogantów.

    I pilota nie ma? ("Czy może leci z nami pilot?..." ;)

    > Nie wiem.
    > Nie wiem. Docierały do mnie głównie legendy ;)
    > o tym śmigłowcu -- nie {} sensowne wieści...

    A to ruscy zamknęli wikipedię?

    > Ale jeden nad drugim i za -- nie obok.
    >
    > Chyba w Wietnamie były szerokie, ale na wielu ludzi...

    > Ale chyba też nie obok siebie.

    W AH-1 i AH-64 jest tandem - jeden lata, drugi strzela.
    Jak w F-15E (albo w F-14 - tylko tam drugi ma wielki radar).
    Pewnie ten pierwszy też może strzelać, ale nie wiem, czy drugi może latać.
    Może to i tak nie miałoby to sensu, bo za słabo widać, żeby np. dało się wylądować?
    W UH-1 było obok siebie i pewnie nawet dwóch pilotów było na stanie, jak np. w B-17
    czy dowolnym pasażerskim.

    Może w tym KA-52 siedzą tak blisko siebie, że ten drugi w razie czego może w miarę
    wygodnie
    sterować tymi samymi urządzeniami co pierwszy? O ile ten drugi to w ogóle jest pilot.