  • 11. Data: 2003-08-29 12:38:06
    Temat: Re: Przelewy inteligo...
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Fri, 29 Aug 2003 11:37:27 +0200, w <bin6s4$q7k$1@news.onet.pl>, "Michał 'Amra'
    Macierzyński" <m...@p...pl> napisał(-a):

    > A gdzie jest napisane, ze mam przyjac bez podpisu i bez pieczatki? E?

    ???

    Tzn. że jeśli zażyczę sobie z podpisem prezesa rady nadzorczej, to mogę odmówić
    przyjęcia takiego dowodu, ponieważ nigdzie nie jest napisane, że mam przyjąć
    bez podpisu samego prezesa??

  • 12. Data: 2003-08-29 12:50:36
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Radosław Popławski wrote:
    > Tzn. że jeśli zażyczę sobie z podpisem prezesa rady nadzorczej, to
    > mogę odmówić przyjęcia takiego dowodu, ponieważ nigdzie nie jest
    > napisane, że mam przyjąć bez podpisu samego prezesa??

    Jaki jest standardowy dowod wplaty na konto. Czy to na poczcie, czy w banku,
    czy w kasie mieszkaniowej?
    Pieczatka z podpisem kasjera, ktory jest dowodem i potwierdzeniem wplaty.
    Dalej nie rozumiem. To po co zadrukowana kartka?
    Moze lepiej oswiadczenie na karce - wplacilem, zaswiadczam, moje
    nazwisko....

    Prawo Bankowe
    Art. 7. 1. Oświadczenia woli składane w związku z dokonywaniem czynności
    bankowych mogą być wyrażone za pomocą elektronicznych nośników informacji.
    Związane z czynnościami bankowymi dokumenty mogą być sporządzane za pomocą
    elektronicznych nośników informacji, jeżeli dokumenty te zostaną w sposób
    należyty utrwalone i zabezpieczone.
    2. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, uznaje się,
    że czynność dokonana w formie, o której mowa w ust. 1, spełnia wymagania
    formy pisemnej.

    Jeszcze raz pytam bo wlasnie ten artykul jest w tych wydrukach - gdzie jest
    mowa o tym, ze ten dokument jest wiazacy dla 3 strony?
    Jakie jest zabezpieczenie BTW takiego potwierdzenia? Dlaczego chcesz na sile
    uszczesliwiac kogos?

  • 13. Data: 2003-08-29 12:55:56
    Od: "Wojciech Nawara" <n...@o...pl>

    napisał w wiadomości news:bini7b$8i$1@news.onet.pl...

    > Jeszcze raz pytam bo wlasnie ten artykul jest w tych wydrukach - gdzie
    jest
    > mowa o tym, ze ten dokument jest wiazacy dla 3 strony?

    A gdzie jest mowa, że wiążący dla 3 strony jest druczek ze stempelkiem i
    podpisem ?

    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara
    w...@o...pl; 0501950782
    [wyrażona opinia przedstawia wyłącznie prywatne stanowisko autora]

  • 14. Data: 2003-08-29 12:58:16
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Radosław Popławski wrote:
    > Tzn. że jeśli zażyczę sobie z podpisem prezesa rady nadzorczej, to
    > mogę odmówić przyjęcia takiego dowodu, ponieważ nigdzie nie jest
    > napisane, że mam przyjąć bez podpisu samego prezesa??

    Prawnikiem nie jestem ;) ale wynalazlem cos w KC cos takiego:
    Art. 462. § 1. Dłużnik, spełniając świadczenie, może żądać od wierzyciela
    pokwitowania.

    § 2. Dłużnik może żądać pokwitowania w szczególnej formie, jeżeli ma w tym
    interes.

    § 3. Koszty pokwitowania ponosi dłużnik, chyba że umówiono się inaczej.

    Art. 463. Jeżeli wierzyciel odmawia pokwitowania, dłużnik może powstrzymać
    się ze spełnieniem świadczenia albo złożyć przedmiot świadczenia do depozytu
    sądowego.

    Zwracam uwage na paragraf 2.
    No wiec mozesz dluznikowi naskoczyc ;) Chce przyjete ogolnie pokwitowanie i
    juz ;))))

    Hmm - nie ma zadnego prawnika?

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankowosci

  • 15. Data: 2003-08-29 13:17:40
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Wojciech Nawara wrote:
    > A gdzie jest mowa, że wiążący dla 3 strony jest druczek ze
    > stempelkiem i podpisem ?

    W Kodeksie Cuwilnym, hy hy hy
    Uwielbiam takie dyskusje "prawnikow" hy hy hy :)))))))

  • 16. Data: 2003-08-29 13:24:39
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

> [...]
    >
    > Zwracam uwage na paragraf 2.
    > No wiec mozesz dluznikowi naskoczyc ;) Chce przyjete ogolnie pokwitowanie i

    Amra, pokręciłeś. KC w tych artykułach porusza problem: jestem Ci winien
    100 zł. Przychodzę do Ciebie ze 100 w zębach i mówię: masz tu swoją
    stówę, tylko napisz mi, że Ci oddałem, a ponieważ zazwyczaj mieszkam w
    Egipcie, gdzie używa się glinianych tabliczek to napisz mi to na
    glinianej tabliczce (§2). A jak Ty mi powiesz, że nie napiszesz to ja
    mam prawo nie oddać Ci tej stówy, albo złożyć ją do depozytu sądowego.

    A dyskusja tu dotyczy dowodu zlecenia wykonania zobowiązania osobie
    trzeciej (zlecamy bankowi uregulowanie w naszym imieniu naszego
    zobowiązania) i ZTCW nie są nigdzie uregulowane zasady udowadniania
    tego. Czyli jak się strony umówią.

    Jedyny argument jakiego można użyć to taki, że pieczątkę też możemy
    wyprodukować i jak nam nie wierzą to mogą nas pozwać do sądu.
    Podobno absolutnie nieprzekonywalne są tylko Urzędy Celne.
    U mnie wczoraj podziałało zaproszenie do pozwania mnie do sądu (nie
    przedstawiałem zresztą wydruku; złożyłem tylko ustne oświadczenie:-))

    pzdr

    Tomek

  • 17. Data: 2003-08-29 13:49:22
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Fri, 29 Aug 2003 14:50:36 +0200, w <bini7b$8i$1@news.onet.pl>, "Michał 'Amra'
    Macierzyński" <m...@p...pl> napisał(-a):

    > Jaki jest standardowy dowod wplaty na konto. Czy to na poczcie, czy w banku,
    > czy w kasie mieszkaniowej?

    Od kiedy "standardowy druk wpłaty" określa prawo panujące w PL?

> [...]
    >
    > Jeszcze raz pytam bo wlasnie ten artykul jest w tych wydrukach - gdzie jest
    > mowa o tym, ze ten dokument jest wiazacy dla 3 strony?

    W gdzie jest tu napisane, że taki dokument jest ważny tylko wtedy, gdy jest na
    nim pieczątka i podpis, na co się powołujesz?

  • 18. Data: 2003-08-29 13:51:25
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Fri, 29 Aug 2003 14:58:16 +0200, w <binilt$1fm$1@news.onet.pl>, "Michał 'Amra'
> [...]

    > Zwracam uwage na paragraf 2.
    > No wiec mozesz dluznikowi naskoczyc ;) Chce przyjete ogolnie pokwitowanie i

    Czyli w przypadku,w którym ja podałem, to dłużnik może mi naskaczyć, ponieważ
    ja żądam podpisu prezesa rn lub zarządu :)

  • 19. Data: 2003-08-29 21:47:59
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński napisał:

    > Czy jest z nami prawnik na pokladzie? :)

    Od razu uwaga - nie jestem prawnikiem - poniżej są 2 art. z KC, należało
    by je jeszcze uzupełnić wymogiem ustawowym dla dokumentu przelewu,
    nakazującym zachowanie formy pisemnej. Istnieje tutaj jednak element
    definicji formy pisemnej, który określa, że do jej zachowania potrzebny
    jest własnoręczny podpis "przedstawiciela" banku.

    Art. 73.
    § 1. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną,
    czynność dokonana
    bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko wtedy, gdy
    ustawa przewiduje rygor nieważności.

    Art. 78.
    §1. Do zachowania pisemnej formy czynnooeci prawnej wystarcza złożenie
    własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treoeć ooewiadczenia
    woli. Do zawarcia umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujących
    treoeć ooewiadczeń woli, z których każdy jest podpisany przez jedną ze
    stron
    lub dokumentów, z których każdy obejmuje treoeć ooewiadczenia woli
    jednej
    ze stron i jest przez nią podpisany.
    §2. Ooewiadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone
    bezpiecznym
    podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
    kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne formie pisemnej.

    Flyer