    From: Miernik <m...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Przelew ze zlym adresem
    Date: Tue, 6 Jul 2004 22:20:38 +0000 (UTC)
    <cccf3i$2ut3$1@mamut.aster.pl> <ccdftl$tlr$1@wulkan.npnet.org>
    <X...@1...0.0.1> <ccds76$hc7$1@inews.gazeta.pl>
    <ccdssg$rum$2@sunflower.man.poznan.pl>
    <m...@4...com>
    <cceh3v$avi$2@sunflower.man.poznan.pl>
    <ccevd3$ip6$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <ccf1f4$kbp$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <c...@4...com>
    <ccf3as$ljs$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <1...@4...com>

    Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl> wrote:

    > ale przyjmowanie przelewów to jednak przywilej sprzedawcy.

    A wysyłanie przelewów to przywilej kupujących.

    > tak, próbuj. Wolność handlu to prawo umówienia się dwóch stron i
    > pewność, że obie jej dotrzymają (albo zostaną do tego zmuszone).

    Pewność ta nie musi być gwarantowana przymusem państwa.
    W przypadku wielu transakcji są zupełnie inne, dużo skuteczniejsze
    gwarancje.

    Jeśli ktoś coś oferuje od 5 lat i wielu klientów z tego korzysta i są
    same pochlebne opinie w Internecie, żadnych wiarygodnych raportów o
    nieuczciwości, oraz analiza tego co i w jaki sposób taki kontrahent
    pisze, chociażby na Usenecie, to jest to dla mnie dużo, dużo bardziej
    pewna gwarancja pomyślnego i uczciwego przeprowadzenia transakcji niż
    potencjalna możliwość skorzystania z usług sądów państwowych. Sądy są
    drogie, nieefektywne, powolne i nie dają też wcale całkowitej
    gwarancji.

    Sądy są przydatne w pewnych rodzajach transakcji, a w pewnych nie.
    Wszystko zależy od przedmiotu transakcji, kwoty itp.

    > hmmm, pogadajmy konkretnie. Pokaż mi swoje ogłoszenia, oferty itp.
    > Mógłbyś? Chciałbym zobaczyć w jaki sposób oznajmiasz drugiej stronie
    > umowy warunki transakcji.

    Może zobacz sobie najpierw dla przykładu stronę www jednego z banków:
    http://www.yodelbank.com/

    Może nie mówmy o mnie bo ja po pierwsze nie zajmuje się zwykle
    handlem, ale zupełnie czym innym (lobbyngiem), po drugie piszę to z
    pozycji kupującego!

    Ja jako kupujący, w przypadku niektórych transakcji ani nie wymagam od
    sprzedającego żadnych danych osobowych, ani ich sam nie chce podawać.

    Przykład: kupuję zdrapkę Heyah 50 PLN od sprzedającego na Allegro
    mającego 500 pozytywnych komentarzy. Zadaję pytanie mailem, sprzedawca
    odpowiada z sensem. Zupełnie mnie w takim wypadku nie interesują jego
    dane osobowe. Chociaż Allegro mi je wysyła a ja wcale ich do szczęścia
    nie potrzebuje, i nie dają mi one żadnego znaczącego zwiększenia
    poczucia bezpieczeństwa. Owszem, jest możliwe że gość nabił te 500
    komentarzy sprzedając zapałki po 1 złoty tylko po to by w ciągu paru
    dni sprzedać kilkadziesiąt zdrapek i ich nie wysłać.
    Tyle że te prawdopodobieństwo jest mniej wiecej takie jak to że
    przekupi sąd, że koszty mojego czasu na sprawę przewyższą znacznie 50
    PLN, a sąd mi ich nie zasądzi, że wreszcie nawet jak sąd wyda
    prawomowcny wyrok i tak nie odzyskam swoich 50 PLN bo nie będzie z
    czego ściągnąć.

    Kupowałbym na serwisie aukcyjnym typu Allegro, ale który nie wymagałby
    od handlujących podania danych osobowych. Nawet wolałbym na takim
    kupować. Owszem, kupuję na Allegro, gdzie Allegro wysyła (zupełnie
    niepotrzebnie) mój adres fizyczny sprzedającemu. Ale wolałbym kupować
    na takim co tego nie robi, a że takiego nie ma, to... jak się nie ma
    co się lubi, to się lubi co się ma.

    --
    ___________________/__ tel: +48888299997 __/ mailto:m...@c...pl