    From: "MarekZ" <m...@b...krakow.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Prognozy walutowe P.Maliszewskiego
    Date: Fri, 4 Jan 2002 16:36:55 +0100

    Użytkownik "Pablos" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:a14h97$fnv$1@news.tpi.pl...

    > jak widzę listy w stylu : doradźcie w jakiej walucie wziąść kredyt na
    budowę
    > domu (spłacany pewnie przez 10 lat albo i dłużej) to aż sie śmiać chce

    Ano tylko usmiac sie mozna. Ja na przyklad obecnie biore duzy kredyt w PLN.
    I zadne stado analitykow nie przekona mnie, ze warto brac w innych walutach.
    Obecnie koszt kredytu 'mieszkaniowego' w PLN to okolo 13-14% rocznie ze
    spodziewana tendencja spadkowa. Niech koszt kredytu walutowego bedzie 6% (z
    tendencja stabilna albo wzrostowa, bo okres obnizek stop procentowych w
    strefie euro i za oceanem mamy raczej juz za soba). To nam daje tylko okolo
    8% (okolo 30 groszy na usd) rezerwy na niekorzystne zmiany kursowe (a i
    roznego rodzaju oplaty i prowizje przy kredytach walutowych sa zwyczajowo
    chyba wyzsze niz przy zlotowych). Przywalutowanie tez bezplatne nie jest.
    Wprawdzie gdybysmy liczyli po obecnych stopach to roznica w odsetkach w
    pierwszym roku dla 100k pln to az 8k pln, ale roznica stop procentowych
    spadac bedzie na pewno. Wiec dla mnie kredyt walutowy dlugookresowy jawi sie
    obecnie jako rzecz raczej absurdalna. Co nie zmienia faktu, ze po dolozeniu
    do tego roznych zjawisk losowych jakie moga nastapic w najblizszych
    latach/miesiacach tak czy inaczej jednoznacznie sie odpowiedziec nie da jaki
    kredyt efektywnie sie okaze tanszy.

    mz