  • 1. Data: 2004-03-02 00:59:00
    Temat: Re: Pomylil rachunek, straci pieniadze
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    01 Mar 04 12:56, Catbert pisal do All:

    C> Nie da się rozdzielić pieniędzy na banknoty i zapis księgowy i
    C> operować nimi osobno.

    Ależ nie tylko da się, ale jest to powszechna praktyka. (Zapis ksiegowy, weksel
    czy inne formy pokwitowania odbioru rzeczy [w tym pieniedzy], usłyg czy
    towaru).

    Bez trudu można operować wekslami czy "zapisami ksiegowymi" w ogóle nie
    dotykająć pieniędzy, co na codzień czynimy.

    C> Skoro US zajął "zapis księgowy" to niech go sobie zaksięguje - a
    C> posiadacz konta niech wypłaci gotówkę. Wilk syty i owca cała.

    posiadacz konta niech zwróci gotówkę - z tym się zgadzam, - kłopot w tym że
    on zapewne nie ma gotówki (ani nawet dostępnego "zapisu ksiegowego" bo ten
    został zajęty komorniczo).

    C> A zresztą,... mówimy o koncie bankowym, a Ty pytasz gdzie tu mamy
    C> pieniadze?

    Spróbuj wpłacić w BRE gotówkę na konto w mBanku, to się przekonasz co tak
    naprawdę jest w obrocie w banku. :)

    C> Właśnie do szerokiej definicji się odwoływałem.

    C> Jaką materialną? Przecież tylko mu się przeksięgowało z jego na "ich"?

    No właśnie, i skoro już nie ma "na jego", to nie "zmaterializuje".

    C> Ponadto: gdyby nie "dziłania" to by straty nie poniósł, jak należy
    C> domniemywać, więc ponósł ja skutkiem tych działań.

    ależ nie! - skutkiem _własnych_ (omyłkowych) działań.

    C> Art. 725. [Umowa rachunku bankowego] Przez umowę rachunku bankowego
    C> bank zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony
    C> lub nie oznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz do
    C> przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych.

    C> Art. 726. [Obracanie środkami pieniężnymi] Bank może obracać czasowo
    C> wolne środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym na potrzeby
    C> gospodarki narodowej z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części
    C> na każde żądanie, chyba że umowa uzależnia obowiązek zwrotu od
    C> wypowiedzenia.

    to "lub w części" jest bardzo wymowne, ponadto cytowany art. nie precyzuje
    czasu realizacji od "żądania zwrotu". Takie zakamuflowane "pisz na Berdyczów"
    ;)

    C> Zwróc, prosze uwagę na słowa: "przechowuje", "z obowiązkiem zwrotu" -
    C> nie "księguje", "ewidencjonuje", etc.

    Zwróć prosze uwagę że te słowa dotyczą "jego środków pienieżnych", tzn.
    _posiadacza rachunku_ a nie podmiotów przelelewających środki na jego konto.

    C> Można jedynie sądzić, że ze względu na tożsamość wspólników z o.o. i
    C> s.c. US kierował się swoiście pojętą sprawiedliwością, że dobiera się
    C> do majątku osobistego wspólników, czyli zabiera pieniadze tym samym
    C> osobom. Niuans, że pieniądze sp. z o.o. nie są pieniędzmi wspólnika
    C> wymusił takie, a nie inne uzasadnienie dla czynu dokonanego - o ile
    C> bowiem zajęcie dokonało się w dobrej wierze, to odmowa zwrotu już nie
    C> - a to pachnie kryminałem. Nie znam przypadku, by urzędnik skarbowy
    C> poszedł siedzieć, chyba, że za kradzież roweru.

    Nie będę komentował powyższego, bo nie chcę się bawić w zgadywanki.
    Moje informacje wskazują tylko na zbieżność nazw spółek, - nic mi nie wiadomo
    by wystepowała jakakolwiek tożsamość osób w obu spółkach.

    Mnie także _nie_ podoba się _skutek_ orzeczenia SN (roszczenie cywilne wobec
    upadłej spółki), ale uważam że interpretacja SN była słuszna (w obowiązującym
    stanie prawnym).

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 2. Data: 2004-03-03 12:42:59
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 3/2/2004 1:59 AM, Mariusz Mroczkowski wrote:
> [...]
    > czy inne formy pokwitowania odbioru rzeczy [w tym pieniedzy], usłyg czy

    Użyłem skrótu myslowego, licząc na wyrobienie intelektualne czytelników
    - jest oczywiste, że po dokonaniu przelewu pracownik banku nie przekłada
    banknotów z jednej przegródki do drugiej i że w kasie nie wypłaca się
    tych samych banknotów, które zostały wpłacone.

    > Spróbuj wpłacić w BRE gotówkę na konto w mBanku, to się przekonasz co tak
    > naprawdę jest w obrocie w banku. :)

    Z pewnościa w BRE nie jest tak, że po iluś przelewach bank stwierdzi, że
    o gotówce nie ma mowy :-)

    > ależ nie! - skutkiem _własnych_ (omyłkowych) działań.

    No, wiesz, a jakby przypadkiem zostawił teczkę z pieniędzmi w pokoju
    urzędu, to pewnie też ...

    > to "lub w części" jest bardzo wymowne, ponadto cytowany art. nie precyzuje
    > czasu realizacji od "żądania zwrotu". Takie zakamuflowane "pisz na Berdyczów"
    > ;)

    Umacniasz moje przekonanie, że nasz kraj nie jest państwem prawa, nawet
    tego ułomnego.

    > Zwróć prosze uwagę że te słowa dotyczą "jego środków pienieżnych", tzn.
    > _posiadacza rachunku_ a nie podmiotów przelelewających środki na jego konto.

    "przechowuje" nie zamienia na wierzytelność. "Przechowuje" implikuje, że
    one "tam" są - nie można przechwowywać czegoś, co nie jest rzeczą
    jakkolwiek pojętą. Czy możesz np. dać sąsiadowi udziały w spółce z o.o.
    "na przechowanie" wyjeżdżając na wczasy?

    [...]

    > Nie będę komentował powyższego, bo nie chcę się bawić w zgadywanki.
    > Moje informacje wskazują tylko na zbieżność nazw spółek, - nic mi nie wiadomo
    > by wystepowała jakakolwiek tożsamość osób w obu spółkach.

    Zbieżność nazw sugeruje pomyłkę - 286 kk kłania się jak amen w pacierzu.

    Kilka prostych pytań pomocniczych:

    - czy nie zdarzyło się (kiedykolwiek, że urzędnik się pomylił?
    - czy nie zdarzyło się, że urzędnik "pomylił" się podpadając pod kk?
    - ilu urzędników z tyt. "pomyłki" zaliczyło pierdel?

    > Mnie także _nie_ podoba się _skutek_ orzeczenia SN (roszczenie cywilne wobec
    > upadłej spółki), ale uważam że interpretacja SN była słuszna (w obowiązującym
    > stanie prawnym).

    Podobno 90% ludzi to legaliści, tzn. tacy, którzy zaakceptują każdy
    przepis prawny i każdą decyzję sądu.

    Pzdr: Catbert