  • 11. Data: 2004-02-26 00:15:49
    Temat: Re: Pomylił rachunek, straci pieniądze
    Od: MiKo <m...@n...wp.pl>

    GideoN wrote:

    > no w tym wypadku akurat chyba stali na strazy prawa, tylko prawo do dupy
    > po prostu.

    Zastanawia mnie czy istnieje taka zasada ze prawo jest dla czlowieka a
    nie czlowiek dla prawa? Przeciez tu ewidentnie widac ze te pieniadze US
    sie nie zalezaly
    i ze wszedl w ich posiadanie przypadkowo, w wyniku bledu. W tym
    przypadku US zachowuje sie jak zlodziej lub przynajmniej naciagacz
    ("wiem ze nie moje ale nie oddam bo juz schowalem do kieszeni").
    Inna sprawa ze autorytet SN chyba ucierpi (bo US utrata autorytetu nie
    grozi :-| )

    Miko

  • 12. Data: 2004-02-26 13:48:34
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "SP9LWH" <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Kolejny przykład na to, że "Polska to piękny kraj":-(
    > Zabić to urzędnicze złodziejskie ścierwo :-(

    To nie wina urzędnika, tylko ustawodawcy nie nadążającego za rozwojem
    gospodarczym.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 13. Data: 2004-02-26 14:11:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.ój>

    Użytkownik Tomasz Waszczynski w...@w...org ...

    > kodeksu

    > To nie wina urzędnika, tylko ustawodawcy nie nadążającego za rozwojem
    > gospodarczym.

    Oczywiście że wina urzędnika, przecież gdyby naczelnik takiego US mial
    przynajmniej grosz przyzwoitości to nie pozwoliłby na sądzenie sie o tak
    zdobyte pieniądze. Zresztą czy ustawodawca tworząc przepisy chciał aby w
    takiej sytuacji pieniądze nie zostały zwrócone właścicielowi???

    --
    Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516
    "_")

  • 14. Data: 2004-02-26 14:25:50
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.ój> napisał w
    wiadomości news:26022004.07345B97@budzik61.poznan.pl...
> [...]
    > zdobyte pieniądze. Zresztą czy ustawodawca tworząc przepisy chciał aby w
    > takiej sytuacji pieniądze nie zostały zwrócone właścicielowi???

    Nie zgodzę się. Gdyby urzędnik nie chciał tych pieniędzy, to w świetle
    orzeczenia działałby na szkodę skarbu państwa, za co pewnie należałby mu się
    wylot z roboty. Nie można oceniać czyjegoś działania z pominięciem przepisów
    prawnych.
    Np. za uporczywe uchylanie się od obowiązku płacenia alimentów idzie się do
    pierdla. Dla mnie to chore, ale prokurator, który nie będzie ścigał takiej
    osoby narusza prawo. Czy w związku z tym ma to robić, bo uważa, że tak
    należy? No oczywiste jest, że nie. A czy jeśli będzie ścigał, to jest zły,
    bo żąda egzekwowania przepisów? Też nie - nie od tego on jest, żeby oceniać
    przepisy, ale żeby je stosować.

    To nie urzędnicy są źli, tylko prawo ich psuje. Jakby nie dostawali
    bezzwrotnych prowizji od nałożonych kar, to i przyzwoiciej by się
    zachowywali. A to przecież nie ich wina, że takie są przepisy.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 15. Data: 2004-02-26 22:01:49
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.ój>

> [...]

    > bezzwrotnych prowizji od nałożonych kar, to i przyzwoiciej by się
    > zachowywali. A to przecież nie ich wina, że takie są przepisy.

    OK, w przypadku alimentów jak najbardziej OK, choć moim zdaniem strach
    przed więzieniem wielu mobilizuje do płacenia więc nie wiem czy lepiej by
    było żeby ich nie wsadzać. Ale w tym przypadku prawo nie było na tyle jasne
    żey US tak kategorycznie dochodził swojego - dowodzi tego choćby fakt że
    orzekał SN. Po prostu USy pokazują ludziom zeby z nimi nie zadzierali.
    Wyrok nie korzystny, apelacja, patrz sprawa Optimusa. Nawet jak wygra -
    firma jest 5 lat do tyłu. W przypadku tego przelewu pierwszy wyrok również
    był korzystny dla omawianejh firmy - prawda???
    ALe Us zamiast oddać pieniądze wolał się odwołać. I wygrał. No cóż - smród
    pozostał.

    --
    Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516
    "_")

  • 16. Data: 2004-02-26 23:31:23
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/26/2004 3:25 PM, Tomasz Waszczynski wrote:
    > Użytkownik "Budzik" <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.ój> napisał w
    > wiadomości news:26022004.07345B97@budzik61.poznan.pl...
    [...]
> [...]
    > wylot z roboty. Nie można oceniać czyjegoś działania z pominięciem przepisów

    Urzędnik "chciał tych pieniędzy" zanim powstało orzeczenie, więc
    "przyklepało" ono jedynie fakt dokonany, bo urzędnik wziął te pieniądze,
    abstrahując od tego czyje one były, bo to go po prostu nie interesowało.
    Nie ma żadnych "przepisów prawnych", które pozwalają brać cudze
    pieniądze bez tytułu do nich.

    Czy pieniądz jest rzeczą?

    "Pieniądz - (ogólna definicja) - to szczególny towar, powszechny
    ekwiwalent, ucieleśnienie wartości wszystkich dóbr."
    Autor: Szmurło Robert, 19.03.1999

    Inna krótka definicja: money: "Legal tender, cash."

    Lub szersza:

    1. A piece of metal, as gold, silver, copper, etc., coined,
    or stamped, and issued by the sovereign authority as a
    medium of exchange in financial transactions between
    citizens and with government; also, any number of such
    pieces; coin.

    2. Any written or stamped promise, certificate, or order, as
    a government note, a bank note, a certificate of deposit,
    etc., which is payable in standard coined money and is
    lawfully current in lieu of it; in a comprehensive sense,
    any currency usually and lawfully employed in buying and
    selling.

    Sugestia, że pieniądze po wpłaceniu do banku staja się niematerialne nie
    wydaje się być zasadna, podobnie, jak ich rzeczowy charakter nie ulega
    zanikowi po dokonaniu przelewu.
    Gdyby przychylić się do interpretacji sądu, to należałoby uznać, że
    pieniądze nigdy nie są rzeczą, bo nie można ich np. sprzedać lub
    wydzierżawić (za ile złotych można kupić 100 zł - albo czy sensowne jest
    dzierżawienie banknotu?) a rzecz można.

    Idąc dalej tropem rozumowania sądu - US może wybrać sobie np. udziały
    dowolnej strony trzeciej i przeprowadzić z nich egzekucję, bo przecież
    udziały nie są rzeczą, więc nie można ich wyłączyć spod egzekucji.
    Bo niby dlaczego nie?

    Zdarzyło mi się, że ZUS przelał emeryturę na konto zmarłej teściowej - i
    rozdarł buzię, że ktoś uzyskał świadczenie nienależne, prawie zrobił z
    tego sprawę o wyłudzenie, przywłaszczenie i co tam jeszcze.
    Zgodnie z wykładnią omawianych wyroków, to spadkobiercy stali sie
    właścicielami przelanych środków, więc nic ZUSowi do nich - pomylił sie
    i jego strata.

    Wreszcie:

    "Nie pożądaj żadnej rzeczy, która należy do bliźniego" - czyli, jako że
    w rozumieniu kc rzeczy to jedynie przedmioty materialne, można pożądać
    udziałów, wkładów na rachunkach bankowych etc.

    A co z tym:

    Art. 45. [Rzeczy] Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko
    przedmioty materialne.
    [...]
    Art. 47. [Część składowa rzeczy] § 1. Część składowa rzeczy nie może być
    odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

    ale:

    § 2. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej
    odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez
    uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

    Można odłączyć prawo własności pieniędzy wpłaconych na konto od tych
    pieniędzy? (częścią składową jest wszystko - kc nie pisze nic o tym, czy
    jest to materialne, czy nie). Są więc pieniądze rzeczą czy nie?

    Dalej:

    Tytuł XX

    UMOWA RACHUNKU BANKOWEGO

    Art. 725. [Umowa rachunku bankowego] Przez umowę rachunku bankowego bank
    zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nie
    oznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz do
    przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych.

    Art. 726. [Obracanie środkami pieniężnymi] Bank może obracać czasowo
    wolne środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym na potrzeby
    gospodarki narodowej z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na
    każde żądanie, chyba że umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia.

    Bank według cytowanego kc "przechowuje środki pieniężne" - a nie
    dematerializuje je lub zamienia na wierzytelność czy inne bla-bla.
    Bank ma je zwrócić, a nie "zaspokoić wierzyciela".
    Czy przy wypłacie z kasy dochodzi do mistycznej transformacji
    wierzytelności na gotówkę?

    > To nie urzędnicy są źli, tylko prawo ich psuje. Jakby nie dostawali
    > bezzwrotnych prowizji od nałożonych kar, to i przyzwoiciej by się
    > zachowywali. A to przecież nie ich wina, że takie są przepisy.

    Prawo jest ułomne, zgoda - obawiam się jednak, że urzędnicy bardziej.

    Pzdr: Catbert

  • 17. Data: 2004-02-27 00:59:42
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał w wiadomości
> [...]
    się
    > wylot z roboty. Nie można oceniać czyjegoś działania z pominięciem

    Może i masz rację. Dla mnie TEN urzędnik WYŁUDZIŁ,
    Ukradł i jest ścierwem
    Może jeszcze chodzi do kościoła i do spowiedzi ???
    I oczywiście uważa, że On nie ukradł:-(((((

  • 18. Data: 2004-02-27 08:39:10
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

> [...]

    się
    > wylot z roboty. Nie można oceniać czyjegoś działania z pominięciem

    Czy 10% "pod stołem" od omawianej kwoty dla urzędnika spowodowałoby inną
    decyzję ??