  • Data: 2012-12-04 19:43:00
    Temat: Re: Podatek "belkowy" od lokat pobrali 100% i 50% i 25%
    Od: Hakuna Matata <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 4 grudnia 2012 14:51:43 UTC+1 użytkownik Q napisał:

    > Ok, poswiece sie i to przykladem z zycia:
    >

    > Konto oszczednosciowe getinonline:
    >
    > oprocentowanie: 4% (kapitalizacja dzienna)
    >
    > belka: 19%
    >
    > efektywne oprocentowanie dazy do: 4*0.81=3.24%
    >
    > (dla "duzych" kwot)
    >

    > Twierdzisz (nie tylko Ty), ze dla malych kwot
    >
    > efektywne oprocentowanie bedzie mniejsze.
    >

    > No to sprawdzam:
    >
    > kwota: 11086.88 pln
    >
    > (codzienne) odetki - belka = 1.22 - 0.24 = 0.98 pln
    >
    > efektywne oprocentowanie: 3.226%
    >

    > kwota: 410.63 pln
    >
    > (codzienne) odetki - belka = 0.05 - 0.01 = 0.04 pln

> [...]

    A dlaczego nie tak?
    kwota: 180.00 pln
    (codzienne) odsetki - belka = 0.02 - 0.01 = 0.01 pln
    efektywne oprocentowanie: 2.027%

    Poza tym w swojej wypowiedzi w żadnym momencie nie stwierdziłem, że "dla malych kwot
    efektywne oprocentowanie bedzie mniejsze". Dyskusja dotyczyła zawyżonej stawki
    podatkowej a nie oprocentowania efektywnego jakie może uzyskać klient.
    Odpowiednim doborem małych kwot, wykorzystując zaokrąglanie odsetek, można wyciągnąć
    więcej niż oficjalnie daje bank (np. w EB zamiast 4,05% otrzymać 4,49% a więc
    efektywnie ok. 3,6%). Nie zmienia to jednak sytuacji, że dla przypadkowych małych
    kwot kilkudziesięcioprocentowy podatek nie jest zgodny ze stawką ustawową. I tego
    faktu nie podważą żadne tendencyjnie dobrane przykłady.