  • Data: 2004-09-08 16:01:15
    Temat: Re: Po co w BRE dwa "wydzialy" detaliczne? [OT]
    Od: Marek <m...@w...INTERIA.i-to.PL> szukaj wiadomości tego autora

    Daniel Karasek dnia 2004-09-08 17:23 napisał(a) co następuje:

    > nie bedę polemizował bo pracuję w tej branży.

    Ale jednak to robisz, a przecież to NTG ;-) Nie wypada mi jednak nie
    odpisać ;-)

    > zresztą jak byś przyjrzał się sytuacji na rynku to było mniejwiecej
    > tak: weszła Heyah z jednsekundowym naliczniem i tanimi połączeniami a
    > teraz era robi nową taryfe Hapy z praktycznie taką sama ofertą.

    No i co z tego? :) Udało się sprzedać coś ponad milion starterów. Ile
    osób przeszło z POPa, ile z SimPlusa, ile z TakTaka - tego dokładnie nie
    wiadomo, wiadomo jednak, że PTC ma już ponad 8 milionów klientów, czyli
    dość znaczny wzrost od początku roku (o 1,5 miliona?). Centertel to 6,4
    mln., a Polkomtel - 6,35. Czyli się opłacało ;-) Zaraz napiszesz, że to
    był gol samobójczy, bo teraz jest tanio, więc operator zarabia mniej.
    Ale wśród znajomych i w mojej rodzinie zauważyłem coś wręcz odwrotnego:
    teraz dzwonią więcej, "bo jest tanio", więc CZĘŚCIEJ doładowują konto
    prepaid. A dla operatora mało liczy się ilość wydzwonionych minut,
    cenniejsza jest ilość pieniążków wydanych na zakup doładowań :-)

    > PO CO? reklama,produkcja kart sim, zdrapek, dystrubucja to wszystko
    > sa koszty o których zwykły użytkownik nawet nie ma pojęcia.

    :-)

    > Jak chcieli by sprzedawać przez internet lub w inny alternatywny
    > sposób to mają juz strony na których moga sprzedawać co chcą i komu
    > chcą. Zresztą dlaczego tego nowego produktu nie kupisz w
    > autoryzowanym salonie - a a to już wbrew logice.

    Bo taka jest polityka firmy, ale firmy Polska Telefonia Cyfrowa, a nie
    jakiejś wydumanej spółki Heyah, która nie istnieje :-)

    > IDEA ma taki produkt DLA KAŻDEGO który promowała jako niezalezny ale
    > ostatecznie był w pełni "kompatybilny" z ofertą POPa.

    Nie ma związku ze sprawą. Po pierwsze - "inna droga" Centertela: patrz
    niżej (ale może z niej zawrócą, kto wie?). Po drugie: popatrz na
    parametry odpowiednio: TakTaka i Heyah oraz SimPlusa i SamiSwoi. To
    dokładnie ta sama platforma informatyczna (w obydwu przypadkach).

    > Ty myślisz że ci wszyscy prezesi tych sieci sa tak dobrzy i
    > wspaniałomyślni że robią sami sobie konkurencję?? Bądz poważny.

    Nie chcą sobie robić konkurencji, dlatego na razie nie podpisują umowy
    z operatorami wirtualnymi. A wprowadzenie Heyah przez PTC można
    interpretować jako ruch "wyprzedzający", zanim PTC zostanie ZMUSZONA
    przez regulatora do podpisywania umów z MVNO. Proste? :-)

    Dostrzegli niszę rynkową: młodzi ludzie, którzy chcieliby pogadać, ale
    nie mają zbyt wiele pieniędzy. Stworzyli "coś nowego", a żeby nikomu nie
    kojarzyło się to ze starą, drogą Erą, "zacierają ślady" za sobą,
    upominając media, by nie pisały, że "Era wprowadza Heyah", tylko "PTC
    wprowadza Heyah". Jak widać, wiele osób się nabrało ;-)

    Polkomtel, idąc za ciosem, chce zająć kolejną niszę: osoby starsze lub
    mieszkające na prowincji, dla których "komórka" do tej pory była jedynie
    symbolem luksusu, bo zawsze była droga: do nich kieruje reklamy i nową
    markę. (Heyah do nich raczej nie trafia: nie każdy chce, by na infolinii
    mówili do niego: "heja, jaki masz problem, Cześku?").

    A Centertel obrał inną drogę: chyba rok temu "skonsolidował" wszystkie
    marki (Optima, Meritum, niejako POP) pod marką IDEA (Idea dla Ciebie,
    Idea dla Firm, Idea POP, Idea dla Każdego).

    Pierwszy "nie wytrzymał" Centertel i obniżył stawki w POPie (a cóż mieli
    zrobić?:-)) Ale jestem na 100% pewien, że oferta TakTaka (happy) była
    przygotowana na długo przed wprowadzeniem "Nowego POPa": to musiało się
    skończyć globalną obniżką cen na rynku prepaid. I na pewno operatorzy na
    tym nie stracą, a na pewno utrudnią wejście wirtualnym. I o to im
    chodziło :-)

    > Wyobraź sobie że taki operator ma już dobrze rozbudowaną sieć która
    > działa i zarabia na siebie. Ale dochodzi do wniosku że nie
    > wykożystuje swoich nadajników w 100% tylko np 60%. To co zrobi z tą
    > reszta? Może poczeka aż mu się zestarzeje i bedzie musiał wymienić?
    > Nie, resztę wolnego czasu sprzeda. Oczywiście w cenach takich żeby
    > ktoś to chciał kupić a i sam operator coś na tym zarobił. Prawo
    > rynku. To jeden z powodów powstania GPRSu - wykożystuje te nie
    > wykożystane czasy pracy nadajnika.

    Nie lubię tak sprowadzać do parteru, ale aż mnie oczy bolą:
    wykoRZystuje. Po drugie: na razie rynek nie jest nasycony, więc według
    operatorów nie ma jeszcze sensu oddawać pola graczom wirtualnym, skoro
    sami mogą zagarnąć jeszcze sporą część tortu. Jednym ze sposobów jest
    wprowadzanie nowych marek. I tutaj dochodzimy do tematu tego wątku,
    czyli "Po co w BRE dwa wydziały detaliczne" -> po to, po co PTC i
    Polkomtelowi dwie marki (reklamowane jako dwie SIECI). Porównanie, które
    niechcący rozpętało tę dyskusję, było jak najbardziej słuszne.

    > Tu akurat nie widzę związku z cytowana treścią

    Zgadza się - to miałem wyciąć, ale zapomniałem ;-)

    Ale o co chodzi? :) Kto dostał zezwolenie? Lista na www.urtip.gov.pl

    > Moge dodać że żeby uzyskac zezwolenie to jedno a żeby podpisac
    > konkretna umowę z operatorem to drugie. Wrócę do wątku z prezesami -
    > jak oni z tego nie beda nic mieli to po co podpisywac umowę to
    > wszystko to tylko biznes.

    No właśnie. Jak rynek będzie nasycony (i trudno będzie "złapać" nowego
    klienta), to wówczas któryś z operatorów "pęknie" i wprowadzi
    konkurencję (której oferta prawdopodobnie będzie kierowana znów do
    jakiejś okreslonej grupy klientów), dzięki czemu zarobi "na minucie"
    trochę mniej, ale cokolwiek. Chyba że URTiP i nowe prawo
    telekomunikacyjne zmuszą wcześniej operatorów do zawierania takich umów.

    Sorki za tak długiego posta i to jeszcze na grupie bankowej. FUT na
    pl.misc.telefonia.gsm.

    --
    Marek
    "Nasi wrogowie są bardzo nowocześni i pomysłowi. I my także.