  • 1. Data: 2008-04-08 20:28:47
    Temat: Pieniadz BARDZO wirtualny
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    Pozdrowienia z miasta w ktorym
    - nie dzialaly caly dzien platnosci bezgotowkowe
    - bankomaty
    - banki
    - internet
    - telefonia komorkowa
    - i wszystko co sie z pradem kojarzy.

    Dobrze, ze nie mialem zadnych terminowych platnosci oraz cos tam w
    lodowce.

    Dobry dzien na przemyslenie wirtualnosci pieniadza w formie
    elektronicznej :)

  • 2. Data: 2008-04-08 20:56:59
    Temat: Re: Pieniadz BARDZO wirtualny
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "krzysztofsf" <k...@w...pl> wrote in message
    f.googlegroups.com...
> [...]
    > lodowce.
    >
    > Dobry dzien na przemyslenie wirtualnosci pieniadza w formie

    Niech zgadne, Szczecin. Ominelo mnie bo jestem w UK.

  • 3. Data: 2008-04-08 21:42:58
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    krzysztofsf pisze:
> [...]
    > lodowce.
    >
    > Dobry dzien na przemyslenie wirtualnosci pieniadza w formie

    Co tam internet, nocą podobno wojsko miało wejść do miasta. Mili ludzie
    ci szczecinianie, godni zaufania ;)

    Ciekawe co się stanie jak taka awaria trafi się Łodzi. Jakie zasilanie
    ma centrala mBanku? Pewnie coś jest ale czy starcza na dłużej niż 12
    godzin i co z infrastrukturą internetu w okolicy.

    Nie wiem skąd mi się to wzięło ale zawsze staram się mieć w portfelu tak
    ze 100, 200 zeta. Wszelkie rachunki płace zwykle od 2 do 7 dni
    wcześniej. Wiele lat tworzenie systemów informatycznych różnych
    zastosowań uczy odruchowego braku 100% zaufania do wszelkich narzędzi
    bardziej skomplikowanych od cepa.

    Sebastian

  • 4. Data: 2008-04-08 22:05:34
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 8 Kwi, 21:42, Sebastian <n...@n...com> wrote:

    > Co tam internet, nocą podobno wojsko miało wejść do miasta. Mili ludzie
    > ci szczecinianie, godni zaufania ;)

    Widzialem patrol mieszany policyjno-wojskowy.

    Nie ma czemu sie dziwic - popadaly wszystkie systemy alarmowe, wyjac
    na pozegnanie zeby obwiescic, ze zasilanie awaryjne wlasnie sie
    konczy.

    > Ciekawe co się stanie jak taka awaria trafi się Łodzi. Jakie zasilanie
    > ma centrala mBanku? Pewnie coś jest ale czy starcza na dłużej niż 12
    > godzin i co z infrastrukturą internetu w okolicy.

    To jest problem. Eurobank podobno lezal kiedys tydzien.

    > Nie wiem skąd mi się to wzięło ale zawsze staram się mieć w portfelu tak
    > ze 100, 200 zeta.

    Ja mam na chwile biezaca12 zl :)

    > Wszelkie rachunki płace zwykle od 2 do 7 dni
    > wcześniej.

    Dzieki KK citi tez puszczam wczesniej.
    Natomiast ciekawe, jesli nie wykona sie zlecenie stale z tytulu awarii
    systemu, z przyczyn jak wspomniales, czy udaloby sie wyegzekwowac od
    banku zwrot kar i odsetek np. za niesplacenie KK w terminie.

    >Wiele lat tworzenie systemów informatycznych różnych
    > zastosowań uczy odruchowego braku 100% zaufania do wszelkich narzędzi
    > bardziej skomplikowanych od cepa.

    Zaufanie - oczywiscie.ograniczone.

    Natomiast nawiazujac do tytulu, w przypadku jakiejs "rewolucji" na
    duza skale, czlowiek zostaje w skarpetkach i z tym co w reku, jesli
    nie ma dojscia do swojej bankowosci, kart itp. Jakis impuls
    elektromagnetyczny w kilku miejscach i jesli nie ma sie papierowych
    potwierdzen, to pozosyaje tylko ufac, ze kopie bezpieczenstwa byly w
    bezpiecznych miejscach i ze bank po takiej imprezie bedzie w stanie
    dalej prowadzic te finanse.
    natomiast wszelkie kredyty z kopia papierowa niestey :(

  • 5. Data: 2008-04-08 22:38:00
    Od: "Piotr" <p...@c...cz>

    parkomaty podobno dzialaly...

    > Ciekawe co się stanie jak taka awaria trafi się Łodzi. Jakie zasilanie
    > ma centrala mBanku? Pewnie coś jest ale czy starcza na dłużej niż 12
    > godzin i co z infrastrukturą internetu w okolicy.

    istnieje cos takiego jak generator

    >Ja mam na chwile biezaca12 zl :)

    jazdzacym samochodem polecam miec 50... 12 nie wystarczy

    > Wszelkie rachunki płace zwykle od 2 do 7 dni
    > wcześniej.

    podpisujac umowe zazwyczaj jest zapisane, kiedy srodki maja byc na koncie
    odborcy - a nie kiedy zostana wyslane... tak wiec brak pradu lub strajk
    poczty zazwyczaj nie robi roznicy... poza tym z 1 dniowego opoznienia
    zazwyczaj zadna szanujaca sie instytucja nie robi problemu. jesli robi -
    nalezy rozwazyc zmiane.

    >Natomiast ciekawe, jesli nie wykona sie zlecenie stale z tytulu awarii
    >systemu, z przyczyn jak wspomniales, czy udaloby sie wyegzekwowac od
    >banku zwrot kar i odsetek np. za niesplacenie KK w terminie.

    tak

> [...]
    >potwierdzen, to pozosyaje tylko ufac, ze kopie bezpieczenstwa byly w
    >bezpiecznych miejscach i ze bank po takiej imprezie bedzie w stanie

    jesli sie pojawi taki impuls to nikt nie bedzie sie troszczyl o
    potwierdzenia, ani elektroniczne ani papierowe...

    A to, ze prad wylaczyli na 1 dzien - dla mnie jest imho wazniejsze ze nie
    dziala mi czajnik, express do kawy, lodowka i klimatyzacja - a nie, ze
    akurat banomat nie dziala. Reszta swiadczy o ignorancji spoleczenstwa, ktore
    w takiej sytuacji nie moze przezyc paru godzin - zawsze warto miec po reka
    50 zl, paczke chrupkiego pieczywa i butelke wody....

    Pozdr.,
    Piotr

  • 6. Data: 2008-04-09 05:39:59
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    krzysztofsf pisze:

    > Widzialem patrol mieszany policyjno-wojskowy.
    >
    > Nie ma czemu sie dziwic - popadaly wszystkie systemy alarmowe, wyjac
    > na pozegnanie zeby obwiescic, ze zasilanie awaryjne wlasnie sie
    > konczy.

    O tym nie pomyślałem, sklepy zgłaszające złodziejom, że alarm przestał
    działać to duży niefart. Zawsze wydawało mi się, że takie systemy
    wytrzymują dużo więcej niż kilka godzin i to nie z powodu awarii sieci
    tylko złodziei z nożycami do cięcia drutu.

    Sebastian

  • 7. Data: 2008-04-09 06:15:18
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    Piotr pisze:

    > jesli sie pojawi taki impuls to nikt nie bedzie sie troszczyl o
    > potwierdzenia, ani elektroniczne ani papierowe...

    Tu się muszę zgodzić z Piotrem, kilka impulsów EMC spowoduje powrót
    handlu wymiennego. Tym bardziej, że za tymi impulsami pewnie pojawią się
    czołgi wyznawców proroka lub kogoś równie wesołego.

> [...]
    > spoleczenstwa, ktore w takiej sytuacji nie moze przezyc paru godzin -
    > zawsze warto miec po reka 50 zl, paczke chrupkiego pieczywa i butelke

    Co do ignorancji to bez przesady, warto mieć to wszystko w zapasie ale
    bez przesady, nie warto wpadać w paranoje. Jak dla mnie to ważniejsze
    jest mieć w portfelu karty 2 różnych banków. Kilku dniowe pady banków
    zdarzają sie co jakiś czas, wszystkich naraz jeszcze nie a jeśli nawet
    to patrz akapit o impulsach elektromagnetycznych. Wody i sucharów nie
    neguje bo klimat szaleje a i terroryści się kiedyś i u nas pojawią.

    Jeden dzień bez dostępu do pieniędzy może ale nie musi być kłopotliwy,
    tydzień bez wirtualnej forsy to na pewno problem.

    Sebastian

  • 8. Data: 2008-04-09 07:28:50
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 9 Kwi, 08:15, Sebastian <n...@n...com> wrote:

    > Tu się muszę zgodzić z Piotrem, kilka impulsów EMC spowoduje powrót
    > handlu wymiennego. Tym bardziej, że za tymi impulsami pewnie pojawią się
    > czołgi wyznawców proroka lub kogoś równie wesołego.

    Nie w kazdym wariancie.
    Czytalem rowniez scenariusze oparte na zamachu terrorystycznym - wtedy
    nie ma okupacji, a nastepuje odtwarzanie w celu powrotu do
    normalnowci.
    I wtedy problemem moze byc brak mozliwosci udowodnienia, ze z banku X
    przelalismy ineternetowo pieniadze do banku Y.

    > Jeden dzień bez dostępu do pieniędzy może ale nie musi być kłopotliwy,
    > tydzień bez wirtualnej forsy to na pewno problem.

    W tym kontekscie sie troche nad tym pozastanawialem.
    Przy wiekszych zawirowaniach, brak pieniadza fizycznego oraz dobr
    nadajacych sie do szybkiego spieniezenia, wymiany, oraz nienalezenie
    do jakiejs wspolnoty wzajaemnie sobie pomagajacej (a obecnie raczej
    wszyscy mamy tylko "znajomych") moze nawet przejsciowo zmusic
    delikwenta do korzystania z roznych form pomocy spolecznej.

  • 9. Data: 2008-04-09 08:02:43
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 8 Kwi, 23:42, Sebastian <n...@n...com> wrote:

> [...]
    > ma centrala mBanku? Pewnie coś jest ale czy starcza na dłużej niż 12
    > godzin i co z infrastrukturą internetu w okolicy.

    Tez o tym myslalem. Nie wiem na ile systemy bankowe sa scentralizowane
    ale gdyby taki pad zaliczylaby jaks wieksza centrala to nawet wlasne
    generatory nic nie zrobia poza utrzymaniem danych i mozliwoscia
    recznego przejscia w stan czuwania bo jak wysla informacje w kraj
    skoro cala siec informatyczna nie dziala.

  • 10. Data: 2008-04-09 08:17:13
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 9 Kwi, 10:02, SzalonyKapelusznik <s...@g...com>
    wrote:

> [...]
    > recznego przejscia w stan czuwania bo jak wysla informacje w kraj
    > skoro cala siec informatyczna nie dziala.

    Awaria w Szczecinie odbila sie na czesci bankomatow w Gorzowie
    Wielkopolskim, gdzie nie bylo samej awarii. Nie dostawaly danych
    poniewaz podlaczone byly do "central" w Szczecinie.