  • 21. Data: 2004-05-09 00:32:56
    Temat: Re: Pekao SA okradł byłych studentów
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    poilkj <u...@d...invalid> writes:

    > Nie rozumiesz.
    > Kto wsadzi na lokatę? Bank sam sobie?

    Naturalnie. Porownaj np. oprocentowanie depozytow zwyklych i lokat.
    Dlaczego depozyty "a vista" sa gorzej oprocentowane? Bo mozesz je
    wyplacic w kazdej chwili. Dlaczego lokaty sa lepiej oprocentowane?
    Bo bank wie, ze ich nie wyplacisz (z dosc duzym prawdopodobienstwem),
    i moze np. te pieniadze pozyczyc innym klientom lub np. bankom.

    Dokladnie tak samo jest w przypadku "pomylki w saldzie" banku, zalozenia
    bezpodstawnej blokady i kazdego innego zablokowania dostepu do pieniedzy
    klienta.

    > No, jeżeli coś takiego wymyślimy gdzieś w umowie, to czemu nie.
    > Narazie tak nie ma.
    > Umowa mówi, o pokryciu przez bank strat poniesionych przez klienta w
    > wyniku pomyłki banku.

    Jesli w ogole cos takiego mowi, nie jest to oczywiste i dla wielu
    bankow byloby to zapewne zbyt ryzykowne (kary umowne czesto maja
    wysokosc np. 2% dziennie).

    Ustawa mowi o wysokosci odsetek, i nie uzaleznia tego od poniesienia
    strat. Wydajesz sie mylic odsetki ustawowe z odpowiedzialnoscia
    odszkodowawcza.

    > A gdzie to jest napisane, że bank ma naliczać odsetki ustawowe w tym
    > czasie. Ja czegoś takiego nie znalazłem.

    To nie dotyczy tylko banku, odsetki ustawowe dotycza kazdych
    niezaplaconych naleznosci (poza podatkami, gdzie sa wieksze).

    > W Polsce. Swego czasu jeszcze były czeki do konta.
    > Zamówiłem czeki. Bank przysłał błednie wydrukowane, po reklamacji
    > przysłał nowe błednie wydrukowane. W efekcie czeki miałem dwa tygodnie
    > poźniej, przez co nie miałem szans wysłać ich do USA na czas.

    Tak jak napisalem, to inna sprawa: bank nie wykonal prawidlowo uslugi,
    i mogles domagac sie od niego odszkodowania. Natomiast tu nie chodzi
    o niewykonanie uslugi, ale o (czasowe) pozbawienie klienta jego
    pieniedzy. I stad wlasnie odsetki, a nie odszkodowanie.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 22. Data: 2004-05-09 04:10:05
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    >
    > Dokladnie tak samo jest w przypadku "pomylki w saldzie" banku, zalozenia
    > bezpodstawnej blokady i kazdego innego zablokowania dostepu do pieniedzy

    Czy mam rozumieć, że jak bank się pomyli to natychmiast te pieniądze
    pożycza innemu klientowi, żeby na nich zarobić?

    > Ustawa mowi o wysokosci odsetek, i nie uzaleznia tego od poniesienia
    > strat. Wydajesz sie mylic odsetki ustawowe z odpowiedzialnoscia
    > odszkodowawcza.

    O odsetkach od czego mówi a ustawa?

    > To nie dotyczy tylko banku, odsetki ustawowe dotycza kazdych
    > niezaplaconych naleznosci (poza podatkami, gdzie sa wieksze).

    Gdzie ty w tym przypadku widzisz jakieś niezapłacone należności.
    Wyjaśnij mi czego bank ci nie zapłacił w przypadku popełnienia przez
    niego pomyłki a następnie zwrocie tych pieniędzy wstecz z datą
    popelnienia pomyłki.

> [...]
    > o niewykonanie uslugi, ale o (czasowe) pozbawienie klienta jego
    > pieniedzy. I stad wlasnie odsetki, a nie odszkodowanie.

    I za czasowe pozbawienie klienta kasy należą ci się odsetki a nie
    odszkodowanie. Tak ?

  • 23. Data: 2004-05-09 07:48:34
    Od: Poke <pokeo2@o2.{usunto}pl>

    In article <c7gr54$16p$1@inews.gazeta.pl>, u...@d...invalid says...
    W watku <c7gr54$16p$1@inews.gazeta.pl>, u...@d...invalid piszesz...

    <ciach>

    Ogolnie LOL. EOT.

    --
    Greetings / Pozdrowienia,
    Poke

  • 24. Data: 2004-05-09 12:04:04
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Fri, 07 May 2004 23:18:30 -0500, poilkj <u...@d...invalid>
    wrote:

    >A gdzie to jest napisane, że bank ma naliczać odsetki ustawowe w tym
    >czasie. Ja czegoś takiego nie znalazłem.

    Art. 481. § 1. Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia
    pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia,
    chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było
    następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie
    ponosi.

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 25. Data: 2004-05-09 15:42:18
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]
    > chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było
    > następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie

    Ależ bank nie jest dłużnikiem.
    Te przepisy nie mają zastosowania.

  • 26. Data: 2004-05-09 16:51:41
    Od: "<buraxta>" <b...@o...pl>

    poilkj wrote:

    > Ależ bank nie jest dłużnikiem.
    > Te przepisy nie mają zastosowania.

    IMO jest dłużnikiem, a klient posiadający lokatę jest wierzycielem.
    Odwrotnie jest natomiast przy zaciąganiu kredytu - chyba nie powiesz mi,
    że przy kredycie bank nie jest wierzycielem?

    --
    // \\
    // // // http://www.buraxta.prv.pl \\ \\ \\

  • 27. Data: 2004-05-09 18:02:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    poilkj <u...@d...invalid> writes:

    > Czy mam rozumieć, że jak bank się pomyli to natychmiast te pieniądze
    > pożycza innemu klientowi, żeby na nich zarobić?

    W uproszczeniu taki wlasnie jest efekt - bank wie ile ma pieniedzy
    na jaki czas itd (podobnie jak z naleznosciami), i pomijajac rozmaite
    rezerwy nadwyzke pozycza natychmiast np. innym bankom.

    Bank sie pomylil -> ma do dyspozycji wieksza nadwyzke -> wiecej pozycza.

> [...]
    > Wyjaśnij mi czego bank ci nie zapłacił w przypadku popełnienia przez
    > niego pomyłki a następnie zwrocie tych pieniędzy wstecz z datą

    Ide do banku, mowie "chce wyzerowac konto", bank twierdzi ze saldo
    jest mniejsze niz jest.
    Masz problemy z widzeniem?

    > I za czasowe pozbawienie klienta kasy należą ci się odsetki a nie
    > odszkodowanie. Tak ?

    Wlasnie.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 28. Data: 2004-05-09 22:25:41
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > rezerwy nadwyzke pozycza natychmiast np. innym bankom.
    >
    > Bank sie pomylil -> ma do dyspozycji wieksza nadwyzke -> wiecej pozycza.

    Czyli główna działalność bamku skupia się na tym jak tu złupić klienta,
    żeby się nie zorientował.

    > Ide do banku, mowie "chce wyzerowac konto", bank twierdzi ze saldo
    > jest mniejsze niz jest.
    > Masz problemy z widzeniem?

    Ty masz problem z czytaniem ze zrozumieniem.
    Skoro okazuje się, że bank się pomylił i nie mogłeś zadysponować
    pieniedzmi a taki sposób w jaki chciałeś to zażądaj od banku pokrycia
    przez ciebie poniesionych strat.

    > Wlasnie.
    Zażądaj od Inteliog odsetek ustawowych za niemożliwośc korzytania z
    pieniedzy w godzinych 24.00 - 1.00 w nocy, a od innych oddziałów w
    godzinach kiedy jest zamknięte.
    Wszak pozbawiają cię kasy w tych godzinach.

  • 29. Data: 2004-05-09 22:27:03
    Od: poilkj <u...@d...invalid>

    wrote:

    > IMO jest dłużnikiem, a klient posiadający lokatę jest wierzycielem.
    > Odwrotnie jest natomiast przy zaciąganiu kredytu - chyba nie powiesz mi,
    > że przy kredycie bank nie jest wierzycielem?

    A czy pomyłkę banku należy traktować jako wpłatę ekstra pieniedzy do
    banku, żebyś chciał od tych pieniędzy jakichkolwiek odsetek.
    Mylisz pojęcia.

  • 30. Data: 2004-05-10 21:08:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    poilkj <u...@d...invalid> writes:

    > Czyli główna działalność bamku skupia się na tym jak tu złupić
    > klienta, żeby się nie zorientował.

    Facet, skoncz z takimi tekstami, bo jedyne co one moga u mnie spowodowac
    to smiech, ew. wspolczucie.

    > Ty masz problem z czytaniem ze zrozumieniem.

    Nie wydaje mi sie, ale oczywiscie mozesz sprobowac pokazac w ktorym
    miejscu. Bo z pewnoscia nie tu:

    > Skoro okazuje się, że bank się pomylił i nie mogłeś zadysponować
    > pieniedzmi a taki sposób w jaki chciałeś to zażądaj od banku pokrycia
    > przez ciebie poniesionych strat.

    Czy w koncu zrozumiesz, ze wlasnie od tego sluza odsetki ustawowe?

    > Zażądaj od Inteliog odsetek ustawowych za niemożliwośc korzytania z
    > pieniedzy w godzinych 24.00 - 1.00 w nocy, a od innych oddziałów w
    > godzinach kiedy jest zamknięte.
    > Wszak pozbawiają cię kasy w tych godzinach.

    Nie, w szczegolnosci nie twierdza ze mam mniej srodkow na koncie
    niz jest w rzeczywistosci, oraz np. pozwalaja na dysponowanie
    tymi srodkami przy uzyciu kart, a dodatkowo jest to dzialanie
    ustalone w umowach zawartych przez klientow.

    Jesli masz dalsze watpliwosci, to byc moze ktos inny bedzie w stanie
    je rozwiac - ja pasuje.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH