  • 1. Data: 2010-02-24 19:56:48
    Temat: [OT] Co po Grecji- realnie...?
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    Witam

    I jak Wasze przewidywania odnośnie przyszłości strefy euro? Tak realnie,
    bez owijki propagandowej z jednej lub z drugiej strony (tj fanatycznych
    euroentuzjastów jak i przeciwników wspólnej waluty, tyle, że nie
    umiejących wytknąć jej prawdziwych wad)... ?

    Z jednej strony wyjście ze strefy euro może stać się po prostu
    koniecznością dla niektórych- bo ile czasu i pieniędzy mogą poświęcić
    Niemcy, Francja? A z drugiej- niby jak wrócić do Drachmy, Lira, Peso ,
    jak przeliczyć kursy, skąd wziąć środki na ponowne przestawianie
    systemów informatycznych?

    Może Euroobligacje zamiast obligacji rządowych i odgórne planowanie, ile
    długu można przeznaczyć na każde państwo...

    I jak na ewentualnie opuszczenie strefy euro zareagować mogą rynki?

    I w końcu- co będzie, jak Niemcy wreszcie zauważą, że euro im się nie
    opłaca i zechcą wrócić do marki?

    Michał

  • 2. Data: 2010-02-24 20:07:13
    Temat: Re: [OT] Co po Grecji- realnie...?
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > Niemcy, Francja? A z drugiej- niby jak wrócić do Drachmy, Lira, Peso , jak
    > przeliczyć kursy, skąd wziąć środki na ponowne przestawianie systemów

    IMO państwa unijne złożą się na Grecję w takiej wysokości jak będzie to
    potrzebne, czyli w takiej jaką Grecy uznają za stosowne. Będą na siłę
    chciały utrzymać Grecję w strefie euro.

    > Może Euroobligacje zamiast obligacji rządowych i odgórne planowanie, ile
    > długu można przeznaczyć na każde państwo...

    No way IMO.

    > I jak na ewentualnie opuszczenie strefy euro zareagować mogą rynki?

    No to jest chyba jasne. Krótkoterminowy spadek EURUSD a potem powrót do
    wartości początkowych plus do tego pewnie jakieś gierki spekulacyjne w
    dowolne strony? Po pół roku zapewne nie byłoby śladów tego wydarzenia.
    Grecja to ile procent PKB UE? Trzy? IMO sama Grecja to za mało żeby ruszyć
    eurosojuzem.

    > I w końcu- co będzie, jak Niemcy wreszcie zauważą, że euro im się nie
    > opłaca i zechcą wrócić do marki?

    IMO Niemcom się euro opłaca. Aby rozpadła się strefa euro musiałoby się coś
    grubszego wydarzyć w Hiszpanii albo Włoszech w najbliższym czasie (tzn. żeby
    dało się to połączyć ze sprawą Grecji. Ale i tak będą na siłę sklejać te
    łupiny.

  • 3. Data: 2010-02-24 20:17:00
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    MarekZ pisze:
> [...]
    >
    > IMO państwa unijne złożą się na Grecję w takiej wysokości jak będzie to
    > potrzebne, czyli w takiej jaką Grecy uznają za stosowne. Będą na siłę

    To jest raczej jasne i zrozumiałe, ale... co, jeśli Grecja nadal będzie
    chciała utrzymywać deficyt? Albo rozwścieczeni grecy wybiorą kogoś, kto
    obieca wyższe wydatki i po prostu strefę będzie chciał opuścić? Tutaj
    chyba nie chodzi tylko o to, co zrobić w 2010 roku ale jak zmusić
    państwa do nie zadlużania się ("nadmiernego")... I paradoksalnie z tego
    powodu ja osobiście uważam euro za coś, co- pod pewnymi względami-
    mogłoby wyjść na dobre UE i zmusić do rynkowych reform. Bo albo Grecja
    opuści strefę albo się właśnie rynkowo zreformuje...?

    Nie sądzisz, że medialny i psychologiczny efekt opuszczenia strefy euro
    przez kogokolwiek, nawet jeden kraj, może być kolosalny i podobne ruchy
    i poglądy mogą się pojawić w innych państwach?

    --
    Michał

  • 4. Data: 2010-02-24 20:18:56
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "MarekZ" news:hm40ns$mm9$1@srv.cyf-kr.edu.pl

    > IMO sama Grecja to za mało żeby ruszyć
    > eurosojuzem.

    IMO to takie pęknięcie na tamie strefy. Od takich pęknięc zaczyna się
    wielkie bum i to dodaje mi wiary w lepsze jutro :)

> [...]
    żeby
    > dało się to połączyć ze sprawą Grecji. Ale i tak będą na siłę sklejać te

    Po czym stwierdzasz, że euro Niemcom się opłaca?
    Pytam się o to jako zwykły, przysłowiowy Kowalski, który spędza po drugiej
    stronie Odry większość czasu w roku - Kowalski, który podobnie jak Miller,
    Schmidt itp. uważa, że z marką żyło się lepiej i... i z sentymentem spogląda
    na dawną walutę.

  • 5. Data: 2010-02-24 20:20:52
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Michal_Ko" <m...@n...org> wrote in message
[...]

    czarne wizje. spekuła gra na maksa przy minimum cashu ( poprzez media ) i
    tyle.
    wahadło sie wykręciło w druga strone i USA ma chwile wytchnenia,
    Grecja to chyba ze 2% pkb EU wiec ten nadmuchany medialny balon z EUR w tle
    jest mocno przesadzony.
    Co innego sama Grecja, u nich to trochę cienko bo ich "ustawiono" pod sciana
    a że chłopcy Goldiego dobrze wiedzą jak gotowali im "książki" przed wejsciem
    to teraz wiedzą jak to zgrać.
    "Miłych" fajerwerków, ale upadku EUR z tego raczej nie bedzie...
    przynajmniej na razie.
    Jakby przy tym Goldman Sachs dostał bana w EU na ich szacher-macher to nawet
    powiem że ten miedialny "crisis" sie na coś "przydał".

    george

  • 6. Data: 2010-02-24 20:24:10
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "Michal_Ko" news:hm425a$do7$1@nemesis.news.neostrada.pl

    > Nie sądzisz, że medialny i psychologiczny efekt opuszczenia strefy euro
    > przez kogokolwiek, nawet jeden kraj, może być kolosalny i podobne ruchy
    > i poglądy mogą się pojawić w innych państwach?

    Ale te poglądy są od lat... tylko tak się składa, że zwykłych ludzi nikt się
    o zdanie nie pyta. Decyzje podejmują idioci rządzący danym krajem.
    euro nie gwarantuje ochrony przed nadmiernym zadłużaniem (patrz Grecja) itp.
    trzeba powiedzieć jasno, że ten kilkuletni eksperyment polityczny
    (ekonomicznym raczej tego nazwać nie można) nie wypalił... ile jeszcze
    podogorywa, sztucznie podtrzymywany przy życiu aż w końcu padnie na swój
    komuszy pysk? Nie mam niestety pojęcia. Liczę na to, że nastąpi to przed
    wejściem Polski do eurozony ;)

  • 7. Data: 2010-02-24 20:24:12
    Od: "george" <g...@v...pl>

    MarekZ pisze:
> [...]

    przez kogokolwiek, nawet jeden kraj, może być kolosalny i podobne ruchy
    i poglądy mogą się pojawić w innych państwach?

    gruba przesada z tym casusem Grecji. Nawet gdyby Grecy wyszli ze strefy to
    przeceniasz "medialny i psychologiczny" efekt opuszczenia, bo nie bardzo
    wiem do czego "ten efekt przykładasz".
    Chodzi ci o to że inni chcieliby "wyjść" ? Niby kto ?
    W tej chwili wygląda na to że trzeba uczestników "wyciągać" bo sami nie
    chcą.

    george

  • 8. Data: 2010-02-24 20:26:36
    Od: "Valdi" <V...@v...pl>

    "george" news:hm42cl$e1h$1@nemesis.news.neostrada.pl

    > Jakby przy tym Goldman Sachs dostał bana w EU na ich szacher-macher to
    nawet
    > powiem że ten miedialny "crisis" sie na coś "przydał".

    a jest to realnie możliwe aby pejsy nie mogły uprawiać bandyckiej spekuły na
    rynkach europejskich?

  • 9. Data: 2010-02-24 20:28:54
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Michal_Ko" <m...@n...org> napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    > dobre UE i zmusić do rynkowych reform. Bo albo Grecja opuści strefę albo

    IMO może tu zostać zawarty pewien "układ". Bo jeśli Grecy się uprą przy
    swoim i nadal będą współpracować z bankami, nie bardzo widzę mechanizm
    skutecznego uniemożliwienia im tego. Zresztą to wszystko jest mocno umowne.
    Zadłużenie państw strefy euro w porównaniu do zadłużenia USA jest
    niewielkie. Więc tak czy inaczej to tylko taka gra.

    > Nie sądzisz, że medialny i psychologiczny efekt opuszczenia strefy euro
    > przez kogokolwiek, nawet jeden kraj, może być kolosalny i podobne ruchy i
    > poglądy mogą się pojawić w innych państwach?

    Gdyby Grecja miała opuszczać strefę euro, moim zdaniem zostałoby to
    zorganizowane w ten sposób, że zostałaby z tej strefy "siłą wyrzucona", a
    nie że odeszłaby "na własne życzenie". Wtedy wydźwięk psychologiczny mógłby
    być mierny, a gdyby to sprawnie zaaranżować wręcz pozytywny dla strefy euro.

    Gdyby rozpad miał nastąpić teraz (co nie jest niemożliwe, bo okazja jest
    świetna) musiałaby to być skoordynowana akcja kilku państw, co najmniej
    trzech. I pytaniem jest czy Grecja coś w tym kierunku robi czy nie.

  • 10. Data: 2010-02-24 20:32:12
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Valdi" <V...@v...pl> wrote in message
> [...]
    > stronie Odry większość czasu w roku - Kowalski, który podobnie jak Miller,
    > Schmidt itp. uważa, że z marką żyło się lepiej i... i z sentymentem

    ze swoim prawem głosu w ECB mogą drukowac swobodnie pod "deficyty" np
    Grecji.
    Dlatego to sie opłaca niemieckim bankierom ( a czy regularnemu Hansowi też,
    who the fuck care).
    Inkasowanie procentów od "kasy z powietrza" zawsze było zyskowne.
    Jak sie nieco przesadzi o pozyczy nieco za duzo Grekom to jest chwilowy
    klops, ale luzik zrzute się zrobi z umoczonymi Francuzami i bedzie ok.
    Najlepsze jest to że niby brytole sie cieszą ze nie są w strefie, gdy
    tymczasem Brown tez bedzie sie musiał pewnie dorzucic, Londyn tez jest
    "troszkę" umoczony, mimo ze w strefie nie jest.

    george