    From: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: OC
    Date: Sun, 13 Feb 2022 12:09:46 +0100

    W dniu 12 lut 2022 o 15:26, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    >     http://eneuel.w.duna.pl/bestia/okularydbswo.svg
    >     http://eneuel.w.duna.pl/bestia/okularydbswo.pdf
    >     okulary dal bliż skala wzmocnienie opis

    Uzyskałem -- jest to skala 2:1 z dokładnością lepszą niż promilowa.
    Mogę więc do wielkości dopisać milimetry -- jako miano.
    Plik SVG jest bezproblemowo łykany przez InkScape.

    > Na razie potwierdziłem względne wymiary i rozstaw osi soczewek.

    Oddzielnie zostały narysowane oprawki a oddzielnie wymiarowe kreski;
    pomiary wydrukowanego rysunku też nie wykazały błędu, więc chyba OK,
    lecz po wydrukowaniu naniosłem poprawki i dodałem trochę informacji;
    mam nadzieję że te korekty nie popsuły niczego.

    Moja oprawka ma 110mm szerokości -- mogę dać po bokach (jako
    mocowania zawiasów) po 10mm, lub nawet po 15mm.

    > Oprawka niewiele da bez soczewek, ale soczewki potrzebują oprawki...

    Potrzebny skaner Rodenstocka? Tak czy siak potrzebne są
    ~właśnie takie soczewki, to znaczy w lewym oku do dali
    aż niemal +10 dioptrii w ~poziomie.

    zewnętrzna szerokość dziury 46
    wewnętrzna szerokość dziury 44
    szerokość drutu              1
    zewnętrzna wysokość dziury do dali  38.5    u góry 18.0 i na dole 20.5
    wewnętrzna wysokość dziury do dali  36.5    u góry 17.0 i na dole 19.5
    zewnętrzna wysokość dziury do bliży 36.0    u góry 15.5 i na dole 20.5
    wewnętrzna wysokość dziury do bliży 34.0    u góry 14.5 i na dole 19.5

    Średnice obu prawych soczewek mają 44, zaś
    lewa do dali ma 46 a lewa do bliży ma 45.

    Jest to efekt asymetrii oczu; ,,lornetka'' dała wyniki:

    prawe lewe
    do dali 32 31
    do bliży 29.5 29

    Te wymiary oprawki i ten rozstaw dać może takie średnice
    surowych soczewek, ale niekoniecznie da, gdyż rysunek
    nie uwzględnia wysokości mocowania. Podobnie wysyłkowi
    optycy -- nie uwzględniają, gdyż nie maja takiej możliwości.

    Także ,,marmurowi'' optycy zazwyczaj nie uwzględniają, choć
    mają taką możliwość.

    Aby zmierzyć tę wysokość, trzeba koniecznie założyć na nos
    stosowne oprawki. Co więcej -- dwie seryjne oprawki tego
    samego numeru katalogowego niekoniecznie dadzą te same
    wysokości z uwagi na podgięcie nosków...

    Rasowi optycy mają do dyspozycji stosowne lustereczka itp.
    zmyślne urządzenia, naprawdę mierzące tę wysokość... Mniej
    rasowi mogą skorzystać ze stosownych miarek wieszanych na
    oprawce. Im krótsza soczewka (im większa liczba dioptrii)
    tym istotniejsze są błędy rozstawu osi i wysokości mocowania,
    dlatego przy zerówkach te wartości nie są zbyt istotne...
    Im krótsza soczewka (im większa liczba dioptrii) tym
    dokładniej należy osadzić soczewki. Przy 10 dioptriach
    (jak u mnie) te parametry są bardzo istotne a błąd
    przekraczający 1mm jest już odczuwalny...

    Także zerówek (przeciwsłonecznych chociażby) nie można montować
    zupełnie dowolnie -- soczewki (także zerówki) takich okularów
    są wklęsłe od strony oka -- by jego oś tworzyła z powierzchnią
    soczewki jak najmniejszy kąt.

    Ale rzecz jasna w zerówkach błąd (poziomy czy pionowy) montażu
    kilku mm nie ma znaczenia praktycznego, chyba że weźmiemy pod
    uwagę estetykę...

    Okulary przeciwsłoneczne co do zasady są ciemne; w efekcie
    źrenica zostaje rozszerzona, by zniwelować efekt takich
    okularów. Jeśli takie okulary nie mają skutecznych filtrów
    UV -- dają więcej złego niż dobrego z uwagi na wpuszczanie
    dużej ilości UV przez rozszerzone źrenice, dlatego nie warto
    sięgać po byle jakie okulary przeciwsłoneczne.

    Jeśli takie okulary nie pokrywają całego pola widzenia, po
    bokach będą wpuszczały do oka światło, którego rozszerzona
    źrenica nie będzie skutecznie powstrzymywała...

    -=-

    Okulary wymagają:
    - precyzji pomiaru wad oczu
    - precyzji pomiaru mocowania soczewek
    - precyzji wykonania soczewek
    - precyzji wykonania oprawki
    - sztywności oprawki (po wykonaniu okularów
    raczej ;) nie można już merdać noskami...)
    przy okazji powinny być jak najlżejsze a soczewki
    powinny mieć jak najmniejsze aberracje...

    Do korygowania astygmatyzmu potrzebne są soczewki cylindryczne.
    Przy ich montażu należy dodatkowo uwzględnić oś obrotu cylindra...

    -=-

    Złe okulary męczą (nie tylko oczy) i doprowadzają do bólu głowy oraz
    ogólnego złego samopoczucia a w skrajnych wypadkach mogą zaburzać
    rozwój wzroku u dzieci. Myślenie w złych okularach jest trudniejsze
    niż w dobrych -- co może dziwić tych, którzy nie mają wad wzroku.

    -=-

    Pamiętam cierpliwe okulistki zaglądające mi w oczy pradawnymi metodami.
    Badania takie były żmudne -- a jednak były skuteczne. Dzisiejsze
    urządzenia badające wzrok niemal nie wymagają od badaczy wysiłku,
    ale niestety wymagają wiedzy. Głupi człowiek nie zmierzy zmierzy
    tego, czego istoty nie pojmuje nawet wówczas, gdy będzie miał do
    swej dyspozycji najnowocześniejszą aparaturę poznawczą/badawczą.

    Aparatura taka kosztuje -- potrzebne są więc pieniądze; ale nawet
    60% PKB czy 666% PKB nie zda się na nic w rękach ludzi głupich
    jak sądowa biegła Irena Bernacka z Białegostoku, której próbki
    ignorancji pokazuję na stronie, do której prowadzi link ze stopki.

    Szkoda, że w Polsce głupota ma wielu obrońców.

    -=-

    Mam okulary z Vision Express -- strzał w dziesiątkę! Cieszę się.
    Szkoda, że tak długo zwlekałem z ich wykonaniem!

    Otrzymałem niedawno okulary z OhSpecs -- jaka cena, taka jakość?
    Za dwie pary zapłaciłem niespełna 100 pln; gratisowo dostałem
    dwa miękkie futerały (raczej niezbyt przydatne) i dwie małe
    ściereczki oraz dwa pudełka z grubego kartonu (w takich są
    sprzedawane smartfony) w szarym kolorze...

    - Powłoki antyrefleksyjne słabe -- porównuję z najsłabszymi z VE.

    - Jedna powłoka uszkodzona -- chyba będę to reklamował; mam fotki,
    które muszę jakoś obrobić.

    - Mostek miękki; soczewki po założeniu tworzą względem siebie zły
    kąt; powinny jakby owijać się dookoła głowy -- jest odwrotnie;
    rzecz jasna taki mostek to pełzanie ;) osi soczewek, czyli
    zmiana zarówno rozstawu (o którym wyżej pisałem) jak i osi
    (o których też napomknąłem) cylindrów.

    - Nie stwierdzam obiecanych powłok oleofobowych i hydrofobowych;
    ekspertem tych powłok nie jestem, ale coś niecoś wiem na ich temat.
    - szkła trzeba wycierać po umyciu -- woda nie ściek
    - kurz łapią lepiej niż inne okularowe soczewki,
    także najtańsze z VE
    - zaparowały po wejściu do Biedronki

    - Aberrcja chromatyczna duża, co by potwierdzało zastosowanie
    organicznego szkła o indeksie 1.56, czyli chyba CR-407,
    będącego modyfikacja CR-39.

    - Jedne i drugie ważą po ~36.6g; okulary z VE ważą po ~42g, ale
    - do dali z VE są znacznie większe i lewa soczewka ma mniej dioptrii
    - do bliży z VE prawa soczewki ma więcej dioptrii
    - okulary z VE są sztywne w mostku i są wzmocnione górną poprzeczką
    - CR-39 jest materiałem znacznie cięższym (1.32g/cm^3)
    niż (1.28g/cm^3) CR-407

    Ogólnie -- odradzam OhSpecs z Tallina, czyli z Chin, ale...

    Ale odradzam też całą masę bootikowych ;) optyków, gdyż:
    - oferują nierzadko oprawki słabe, choć drogie
    - nierzadko luźno podchodzą do precyzji montażu czy pomiaru
    - zazwyczaj nie mierzą wysokości mocowania soczewek
    (ustawiają uniwersalnie)

    Odradzam także pocieniane soczewki z uwagi na chromatyczną
    aberrację. Wyglądają fajnie, ale mają niższą liczbę Abbego.

    http://www.if.pwr.wroc.pl/~amasajada/downloads/wykla
    d2a.pdf
    http://www.optimed.com.pl/Szkola/Salon/Materialy_SO.
    pdf

    Asferyczne soczewki mają rzecz jasna mniejszą sferyczna aberrację
    niż sferyczne soczewki, ale niekoniecznie wiele na tym zyskamy
    z uwagi na mały kąt widzenia żółtej plamki. To, co w fotograficznej
    kamerze jest bardzo istotne, w oku niekoniecznie jest istotne...

    Niestety -- jeśli chcemy dobrze skorygować spore (powyżej
    +6dioptrii bądź poniżej -10dioptrii) wady wzroku, raczej
    musimy wykonać stosowną operację oka bądź oczu.

    Do korygowania małych wad (małej liczby dioptrii) musimy
    dobrze dobrać soczewki i oprawki oraz dobrze wykonać okulary.

    -=-

    Nie porzuciłem myślenia o operacji, wybrałem tymczasowo: metodę,
    klinikę i ,,zakres'', ale nie śpieszę się z tą operacją.

    Mam też świadomość tego, iż taka operacja nie usunie problemów
    leżących poza oczami, czyli nadal będzie tak, iż nie będę widział
    tego, co rzekomo widzę. O ile prawe oko tak ma tylko po sporym
    wysiłku, o tyle lewe oko widzi przez kilka sekund, po czym rezygnuje.
    Oko lewe zazwyczaj nie było poprawnie korygowane właśnie dlatego,
    iż wszelkie próby uruchomienia tego oka spełzały na niczym.

    Bardzo staranna korekta (indywidualna soczewka i staranny montaż)
    mogą przyczynić się do uruchomienia oka lewego na stałe, ale nie
    muszą. Stawiam obecnie na skaner Rodenstocka. Podobnie z operacją,
    choć tu (jak mniemam) mógłbym skorygować coś więcej niż tylko
    niedobór dioptrii.

    -=-

    Narysowane oprawki byłyby dla mnie wg mnie dobre -- myślenie
    swe opieram o dotychczasowe doświadczenia. Przy dużych liczbach
    dioptrii warto dać małe średnice soczewek. U mnie byłyby bardzo
    małe -- nie wiem, czy takie są produkowane; być może dziecięce.

    Skupiającą soczewkę można pocienić różnymi metodami:
    - asferyczna zamiast sferycznej
    (bezsens przy skrawaniu ze sporej średnicy)
    - większy indeks (zazwyczaj niższa liczba Abbego)
    - mniejsza średnica surowej soczewki
    (można z 85mm wyciąć 44mm -- ale zostawiamy
    wówczas gruby środek i odcinamy cienkie brzegi)

    -=-

    Nie żal mi: czasu, wysiłku, pieniędzy, nadziei (matki głupców?)
    na poszukiwanie rozwiązania mego problemu, natomiast nie chcę
    marnować pieniędzy i zdrowia...

    -=-

    Na razie cieszę się okularami z VE, ale te z OhSpecs też nie są
    zupełnie bezwartościowe. Ponoć mogę je zwrócić bez podawania
    przyczyny w 30 dni -- nie wiem, czy nie potrącą za przesyłkę...

    Qpiłem je, aby potestować to i owo i ~takie są mi potrzebne.
    Być może poszukam tez kogoś, kto wstawi mi TriVex do patentów
    z Kauflandu.

    --