    From: Sebastian Malarz <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Nordea - plus minus
    Date: Tue, 24 Dec 2002 00:22:43 +0100

    > Tak więc zdecydowanie ODRADZAM Nordeę jako
    > bank do przelewów zagranicznych. Chyba, że gdzies do Skandynawii (to na
    > odpowiedzialnosc tej pani).

    Nie można jednoznacznie powiedzieć, że ten albo inny bank nie nadaje
    się do dokonywania przelewów zagranicznych. Wszystko bowiem zależy
    od banku korespondenta z którym dany bank w Polsce się rozlicza.

    Zasada jest prosta - im mniej zagranicznych banków pośredników tym
    przelew tańszy, a najlepiej aby bank w Polsce rozliczał się
    bezpośrednio z bankiem zagranicznym, na rachunek którego przelewamy.

    Przykładowo : często wykonuję przelewy zagraniczne w USD na rachunek
    swojej karty American Express. Gdy puściłem przelew z rachunku
    MultiBanku to okazało się, że ten bank rozliczył mój przelew poprzez
    inny amerykański bank co kosztowało mnie dodatkowe 24 USD czyli prawie
    100 zł plus oczywiście koszty jakie pobrał MultiBank czyli 25 PLN.

    Dlatego też poszukałem banku, który rozlicza się bezpośrednio z
    American Express i gdy składam przelew zagraniczny w Górnośląski Banku
    Gospodarczym SA albo w Banku Przemysłowo-Handlowym PBK SA (za czasów
    byłego PBK SA, nie wiem jak jest teraz) to płacę tylko opłatę za
    przelew zagraniczny (w GBG SA jest to 35 PLN i tyle też było w PBK SA)
    i to wszystko. Ponieważ GBG SA bezpośrednio rozlicza się z American
    Express nic dodatkowo nie muszę płacić za pośrednictwo banku
    zagranicznego.

    Dlatego też zanim złożymy przelew zagraniczny to warto czasami
    zadzwonić do banku i dowiedzieć się bądź zapytać przez jaki bank
    zagraniczny pójdzie nasz przelew i czy będzie to dla nas opłacalne.

    Pozdrawiam,
    Sebastian Malarz