  • 1. Data: 2009-11-03 11:24:43
    Temat: Nieprawdziwie prezentowane daty wykonania zleceń w Eurobanku
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Sprawa pierwsza. Sytuacja:
    Eurobank. Chcę złożyć zlecenie comiesięcznego przelewu (z KO
    oczywiście), obowiązujące przez kilka miesięcy. Nie chcę przenosić
    zawczasu środków z RO na KO (na KO powinno normalnie być zero, a
    zasilenie powinnop następować w dniu przelewu poza bank - przy
    jednorazowych zleceniach z datą przyszłą taki schemat działał mi
    *bez pudła* przez ostatnie 8 miesięcy).
    Problem: niektóre przelewy zewnętrzne nie przypadną na dni robocze,
    wskutek czego bank obciąża konto w ostatni dzień roboczy (to może
    być nawet 3 dni wcześniej, niż wyznaczona wg zlecenia data
    wykonania). Ale na koncie nie będzie jeszcze pieniędzy, bo zlecenia
    wewnętrzne nie są przesuwane w czasie - są wykonywane dokładnie w
    dacie wskazanej przez klienta.
    Bank ma paragraf w regulaminie, usprawiedliwiający takie działanie
    (pokrętnie sformułowany, bo nie wiadomo, kiedy faktycznie pieniądze
    wyjdą z banku - mowa jest tylko o dacie zdjęcia ich z konta
    zleceniodawcy).
    Zatem można by się zabezpieczyć, sprawdzając, kiedy faktycznie
    pieniądze mają być przerzucone z RO na KO i poprawiając zlecenie
    ręcznie, albo zawieszając "na chwilę" stałe zlecenie i wydając
    jednorazowe. Ale...

    Sprawa druga. Sytuacja:
    Gdy przelew wypada w dzień "nieroboczy" Eurobank *nie modyfikuje*
    zlecenia przedłożonego przez klienta, tylko wykonuje je inaczej niż
    to wynika z literalnego zapisu: np. w zleceniu jest 3.10, próba
    wykonania (zabrania kasy) jest przeprowadzana 2.10, a ponieważ wtedy
    środków jeszcze nie ma, więc zlecenie jest odrzucane, zaś klient
    dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło
    być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki
    już są.
    Więc klient jest *dwukrotnie* wprowadzany w błąd - gdy sprawdza, na
    kiedy ma zlecenie zewnętrzne a na kiedy zasilenie (daty się
    zgadzają, więc niby wszsytko powinno być OK), oraz drugi raz, gdy
    jest informowany, że zlecenie na dzien x.y nie zostało wykonane w
    dniu x.y po nie było środków, które w dniu x.y były (a nie było ich
    dzień lub dwa dni wcześniej !).

    W rezultacie: skok ciśnienia, telefon do banku, trzy tygodnie
    czekania i odpowiedź na granicy kłamstwa.

    Wniosek:
    Wygląda na to, że - interpretując Regulamin literalnie - bank nie
    spełnia warunku tam zawartego i działa nielegalnie. Zobaczymy co
    odpiszą.
    W każdym razie nie jest to wygodne dla klienta, a może jeszcze i
    "brzydkie" samo w sobie :-)

    witrak()

  • 2. Data: 2009-11-03 11:28:20
    Temat: Re: Nieprawdziwie prezentowane daty [...] - Ale z drugiej strony :-)
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-03 12:24, witrak() wrote:

> [...]
    > spełnia warunku tam zawartego i działa nielegalnie. Zobaczymy co odpiszą.
    > W każdym razie nie jest to wygodne dla klienta, a może jeszcze i

    Dla równowagi: tenże Eurobank (jak może mało kto zauważył) za dzień
    30.09 (uwaga: od 1.10 obnizka oprocentowania na RO) naliczył na RO
    dzienną kapitalizację tak, jak wszystkie banki (w tym EB) na kontach
    z kapitalizacja w dłuższych okresach, wskutek czego jeśli komuś się
    kapitalizował jeden grosz :-), to tego dnia dostał dwa uznania po
    groszu: jeden za dzień poprzedni - jak zwykle spóźniony o jeden
    dzień i jeden za 30.09 - w tym dniu, co się należy.

    I to zrobili sami, bez upominania :-)

    witrak()

  • 3. Data: 2009-11-03 11:51:30
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Tue, 03 Nov 2009 12:24:43 +0100, witrak() napisał(a):

> [...]
    > dostaje poczta (wewnętrzną) list, informujący, że zlecenie nie mogło
    > być wykonane (z braku środków) w dniu 3.10 (!!!). choć 3.10 środki

    I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.

    Czasy wykonania zleceń są zgodne z regulaminem i przy zakładaniu zlecenia
    ostrzeżenie też jest. Wygodne to to nie jest niestety. Jedyne wyjście to
    przelewać z RO na KO parę dni wcześniej (tu nalezy zanalizować kalendarz i
    dobrać optymalną ilość dni) o ile chce się mieć pełny automat.

    --
    Kojer

  • 4. Data: 2009-11-03 12:04:24
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 3 Lis, 12:51, Robert Kois <k...@h...pl> wrote:

> [...]
    > przelewać z RO na KO parę dni wcześniej (tu nalezy zanalizować kalendarz i
    > dobrać optymalną ilość dni) o ile chce się mieć pełny automat.

    Zlecenia wewnetrzne wykonuja sie zgodnie z data zadeklarowana, rowniez
    w dni wolne od pracy.
    Tak wiec pelen automat ustawilem na wewnetrzne 4 dni przed zewnetrznym
    (ktore i tak jest o 3 dni wczesniejsze niz data wymagana - rata
    cetelembank......)

  • 5. Data: 2009-11-03 20:10:21
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-03 12:51, Robert Kois wrote:

    > I jedynie do tego co się dostaje pocztą wewnętrzną można sie doczepić.

    Ja bym polemizował - par. 17 pkt 5 mówi:
    "Jeżeli data realizacji zlecenia na rachunek w innym banku wypada w
    innym dniu niż dzień roboczy, Bank *zmienia datę realizacji* [podkr.
    moje] i obciąża Rachunek kwotą zlecenia w ostatnim dniu roboczym
    wypadającym przed datą, w której pierwotnie przypadała realizacja
    zlecenia."

    Otóż bank nie zmienia daty realizacji zlecenia ! Gdyby wykreślic z
    Regulaminu słowa "zmienia datę realizacji i", to by było OK. Tak,
    jak jest aktualnie, bank działa niezgodnie z własnym regulaminem.

    witrak()

  • 6. Data: 2009-11-03 20:30:25
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Tue, 03 Nov 2009 21:10:21 +0100, witrak() napisał(a):

> [...]
    > Regulaminu słowa "zmienia datę realizacji i", to by było OK. Tak,
    > jak jest aktualnie, bank działa niezgodnie z własnym regulaminem.

    Ależ zmienia. Nie pokaazuje tego w systemie ale z formalnego punktu
    widzenia zmienia bo próbuje je wykonać wcześniej. Gdyby nie zmieniało to
    zlecenie na sobotę sciągąłoby kase w sobotę a wykonywane by było w
    poniedziałek rano bo to pierwszy możliwy termin.

    --
    Kojer

  • 7. Data: 2009-11-03 21:11:00
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-03 21:30, Robert Kois wrote:

> [...]
    > zlecenie na sobotę sciągąłoby kase w sobotę a wykonywane by było w
    > poniedziałek rano bo to pierwszy możliwy termin.

    No, chyba, że zlecenie zdefiniujesz wirtualnie, np. jako "to, co
    wykonuje bank, gdy robi coś w związku ze złożonym przez klienta
    oświadczeniem woli" :-)))

    Jednak przy bardziej normalnej definicji zleceniem jest to, co
    wprowadza do systemu klient - dokładnie ten zapis (w wersji
    elektronicznej jako wpis w bazie danych, ale o treści takiej, jaką
    wprowadził klient) jest zleceniem.
    Zatem jeżeli bank nie zmienia wpisu prezentowanego w systemie, to
    znaczy, że zlecenia nie zmienia - jego tekst jest taki, jak został
    pierwotnie wprowadzony przez klienta.
    Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie -
    *sposób wykonania* tego zlecenia (ściąga kasę w innym dniu), i
    oczywiście to mu wolno, jeśli regulamin o tym mówi (a tak jest w tym
    przypadku).

    Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE
    jest wypełniany. I o to mogę mieć do banku uzasadnione pretensje,
    ponieważ nie jestem w stanie wiedzieć, jakie zlecenie bank
    faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z
    zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć.

    witrak()

  • 8. Data: 2009-11-03 21:20:49
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Tue, 03 Nov 2009 22:11:00 +0100, witrak() napisał(a):

    > Natomiast bank zmienia - wg okoliczności określonych w regulaminie -
    > *sposób wykonania* tego zlecenia

    Nie sposób a czas wykonania, o ile mamy się czepiać słów

    > Niemniej jednak wskazany przeze mnie fragment zapisu regulaminu NIE
    > jest wypełniany.

    Śliskie. Prawnicy mieliby zajęcie na parę lat przy interpretowaniu tego :).

> [...]
    > faktycznie wykona (lub wykonał, albo nie wykonał), pomimo że z
    > zapisu regulaminu wynika, że o tym powinienem wiedzieć.

    Bank wykona dokładnie takie zlecenie jakie zleciłeś i zaakceptowałeś jego
    warunki. Bo co by nie mówic to ostrzegają, ze w takim przypadku kasę
    ściągną wcześniej.
    Ale informację o nieudanej realizacji mogliby poprawić.
    No i zawsze możesz zapłacić za zlecenie zewnętrzne z RO. To da ci pewność
    za jedyne 2zł ;).

    --
    Kojer

  • 9. Data: 2009-11-03 21:28:06
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    On 2009-11-03 22:20, Robert Kois wrote:

    > Nie sposób a czas wykonania, o ile mamy się czepiać słów

    Nie, nie - tu mnie nie przekonasz: zmiana czasu wykonania oznacza
    zmianę reguły sterującej wykonaniem, zatem jest to zawsze zmiana
    sposobu wykonania...

    > Śliskie. Prawnicy mieliby zajęcie na parę lat przy interpretowaniu tego :).

    Oooo, tak, bez wątpienia :-)))) Więc na pewno na proces bym się nie
    zdecydował - nie jestem prawnikiem, a kasa mnie skończyłaby się
    szybciej niż bankowi ;-)

> [...]
    > Ale informację o nieudanej realizacji mogliby poprawić.
    > No i zawsze możesz zapłacić za zlecenie zewnętrzne z RO. To da ci pewność

    Istotnie. Jednak jeśli idzie o stosunki z bankami wykazuję
    nadzwyczajne skąpstwo, a w dodatku zgodnie z głoszoną przeze mnie (w
    innym wątku) zasadą, że należy walczyć o swoje *zawsze*, wolę
    spróbować przekonać bank, że nie powinien wprowadzać mnie w błąd...
    Jak mi się uda, to wszyscy skorzystają :-)

    witrak()