  • 1. Data: 2003-08-07 09:08:27
    Temat: Niebezpieczny system informatyczny (?) BZWBK
    Od: "Pelos" <p...@p...pl>

    Hi,
    Mam (jeszcze) konto w BZWBK.
    Wiekszosc tranzakcji realizuje przez internet.
    Niekiedy trzeba jednak pojsc do okienka do banku.
    Zazwyczaj wtedy gdy przelewane sumy sa dosyc duze.
    I tak:
    * kupno samochodu. Pieniadze zamiast eliksirem poszly tanim. Pomimo, ze pani
    w okienku mowilem min. 3-y razy, ze chce eliksirem.
    * kupno mieszkania. Blad w tytule przelewu.

    Do czego zmierzam. Oba bledy stwierdzalem, kiedy dostawalem karteczke do
    podpisu. Ale juz nic nie mozna bylo zrobic. Przelew sobie poszedl.
    Moim zdaniem powinno byc:

    Przygotowanie przelewu.
    Akceptacja klienta
    Przelew poszedl

    A nie:
    Przygotowanie przelewu.
    Przelew poszedl
    Akceptacja klienta

    Chyba mam racje, co nie ? Moze gdzies to zglosic - tylko gdzie ?

    --
    Pawel Dienwebel (Pelos)
    http://www.pelos.pl

  • 2. Data: 2003-08-07 09:08:34
    Temat: Re: Niebezpieczny system informatyczny (?) BZWBK
    Od: Maciej Bebenek <m...@u...to.komorka.org>

    Dnia Thu, 7 Aug 2003 11:08:27 +0200, Pelos <p...@p...pl> napisał:

    > Moim zdaniem powinno byc:
    >
    > Przygotowanie przelewu.
    > Akceptacja klienta
    > Przelew poszedl
    >
    > A nie:
    > Przygotowanie przelewu.
    > Przelew poszedl
    > Akceptacja klienta

    A nie wpadlo Ci do glowy, zeby odmowic akceptacji. I sobie po prostu wyjsc
    z oddzialu?

    M.

  • 3. Data: 2003-08-07 09:15:02
    Od: "Pelos" <p...@p...pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@u...to.komorka.org> napisał w
    wiadomości news:oprti2ckvr139mw6@news.tpi.pl...

    > A nie wpadlo Ci do glowy, zeby odmowic akceptacji. I sobie po prostu wyjsc
    > z oddzialu?

    Ale co by to dalo ?
    Pieniadze i tak zeszly z konta :-/

    --
    Pelos
    http://www.pelos.pl

  • 4. Data: 2003-08-07 09:25:35
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Pelos" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Maciej Bebenek" <m...@u...to.komorka.org> napisał w
    > wiadomości news:oprti2ckvr139mw6@news.tpi.pl...

    > Ale co by to dalo ?
    > Pieniadze i tak zeszly z konta :-/

    Zeszły BEZ AKCEPTACJI klienta, prawda? Czyli brak jest podstawy w postaci
    zlecenia klienta, prawda? Czyli bank rozporządził Twoimi pieniędzmi bez
    Twojej zgody...

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 5. Data: 2003-08-07 09:38:08
    Od: Maciej Bebenek <m...@u...to.komorka.org>

    Dnia Thu, 7 Aug 2003 11:25:35 +0200, BaLab <b...@p...com> napisał:

    > wyjsc z oddzialu?

    > Zeszły BEZ AKCEPTACJI klienta, prawda? Czyli brak jest podstawy w postaci
    > zlecenia klienta, prawda? Czyli bank rozporządził Twoimi pieniędzmi bez
    > Twojej zgody...

    Poza tym cos pisales o samochodzie i mieszkaniu... Przy takich kwotach
    prokurator sie klania
    ;-)

    M.

  • 6. Data: 2003-08-07 10:58:53
    Od: "RysioPysio" <r...@p...e-wro.pl>

    A to wydudkał z klawiatury palcyma swymi niejaki "Maciej Bebenek" z adresu
    [ m...@u...to.komorka.org ] w wiadomości [
    news:oprti3puyk139mw6@news.tpi.pl ] :
    > :
    > : Poza tym cos pisales o samochodzie i mieszkaniu... Przy takich kwotach
> [...]

    Pewno wygrał Totka :) Czego mu i sobie życzę .

    --
    pozdrawiam
    Rysiek

  • 7. Data: 2003-08-07 11:03:03
    Od: "Maciej_NT" <m...@n...interia.pl>

    pani ci naopowiadala glupot, zawsze przeciez moze zrobic storno lub korekte
    operacji - niezaleznie od tego jakiego rodzaju jest to przelew i system
    informatyczny.
    A co by było gdyby sie pomylila i zamiast na przyklad 15000 przepalcowalaby
    sie i wstukala 25000 (watpie zeby te 10000 doplacila ze swojej kieszeni)
    po to wlasnie istnieje korekta (dla transakcji zrobionych w tym samym dniu)
    i storno (dla operacji z poprzednuch dni)

    Jeszcze istnieje cos takiego w systemie elixir jak "przelew uznaniowy -
    wycofanie" - są wiec rozne srodki zeby wycofac operacje.

    Jako ze wiem jak pracownicy banku boja sie robic korekty lub storna to po
    prostu Pani w okienku powiedziala ci ze niestety ale przelew juz poszedl
    i miala cie z glowy :-)))
    --
    Maciej_NT
    m...@n...interia.pl

  • 8. Data: 2003-08-07 15:02:54
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Maciej_NT" <m...@n...interia.pl> napisał w
    wiadomości news:bgtboc$59b$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > pani ci naopowiadala glupot, zawsze przeciez moze zrobic storno lub
    korekte
    > operacji - niezaleznie od tego jakiego rodzaju jest to przelew i system
    > informatyczny.

    To jest ICBS. Ja nie mam takiej pewnosci jak Ty. Jak mowia, ze pieniadze
    poszly to obawiam sie ze maja racje. W tym ICBS jest cos pokrecone na
    serwerach. Wiem, ze przelew "wyslany" Minibankiem24 w dniu D z data
    realizacji D byl juz niemozliwy do anulowania. Jedyna szansa anulacji byla
    wtedy, gdy data realizacji byla ustawiona na D+x.

    Karol

  • 9. Data: 2003-08-07 15:05:29
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

> [...]
    korekte
    > operacji - niezaleznie od tego jakiego rodzaju jest to przelew i system

    Uzupelnienie:
    istnieje mozliwosc, ze jednak cos w ICBS w BZ WBK juz sie zmienilo w tej
    kwestii o czym Ty wiesz a ja nie :-)
    Trzeba przyznac, ze byl okres gdy wiele rzeczy zmienialo sie czesto (np.
    wprowadzenie powtarzania proby wyslania przelewu do skutku, czyli pojawienia
    sie kasy na koncie).

    Karol

  • 10. Data: 2003-08-07 17:44:02
    Od: "Maciej_NT" <m...@n...interia.pl>

    tu nie chodzi o system ICBS czy IBS

    kazda transakcja wprowadzona do systemu informatycznego banku jest z niego
    exportowana do systemu elixir
    sa banki ze export taki wykonuja co 5 minut i transakcje ślą do KIRu non
    stop - sa banki ze export wykonuja przed kazda sesja elixirowa
    nie zmienia to faktu ze KIR przetwarza te sesje w okreslonych godzinach, za
    moich czasow jak sie tym zajmowalem to
    wysylke elixiru robilo sie okolo 11.30 ( I ) - 15.00 ( II ) - 18.00 ( III )
    teraz jest pewnie wiecej sesji (a moze jest tak samo)
    wiec jak ma sie system centralny gdzie takie transakcje sa obslugiwane przez
    centralny server to wystarczy kontakt z centrala
    zeby taka transakcje wycofac z sesji - oczywiscie w tym samym czasie
    wykonujac odpowiednie ksiegowanie w systemie

    w banku nie ma rzeczy niemozliwych ;-)
    Oddzial - Centrala - Elixir - KIR - KIR - Elixir - Centrala - Oddzial
    jak pracowalem w banku (jeszcze calkiem niedawno - Rozliczenia MB i MO to
    bylo moje hobby)
    wiec wiem co da sie zrobic a co nie ;-)

    ..... a dodam jeszcze, ze mozna skontaktowac sie z informatykami w KIRach
    regionalnych
    sa bardzo przyjemni w kontakcie z ludzmi, ktorzy wiedza o co w tym wszystkim
    biega - i sa bardzo pomocni
    ...... przy okazji pozdrawiam Pania Kuklinska z Poznanskiego Oddzialu
    Regionalnego KIR - ona sluzyla rada o kazdej porze

    jezeli ktos ma jakies pytania w tej sprawie i chce sie bardziej zaglebic w
    temat zapraszam na priv

    --
    Maciej_NT
    m...@n...interia.pl