    From: "MarekZ" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Millennium lichwa (?)
    Date: Fri, 6 Feb 2009 18:49:15 +0100

    news:gmhr0b$qrr$1@news.onet.pl...

    > Już któryś raz wspominasz o kiepskiej kondycji Millenium. O co chodzi
    > dokładnie ?

    Nic o czym by nie było powszechnie wiadomo, tylko skala zagadnienia jest
    chyba niedoceniana.

    Nawtykali opcji przeróżnym firmom, a teraz kiedy te opcje trzeba rozliczyć
    te firmy mają problemy i Millennium ma mniej więcej dwie możliwości, albo
    odpuścić część zysków (lub przenieść je w bliżej nieokreśloną przyszłość
    aneksując umowy), albo walczyć o całość i ryzykować, że nic lub prawie nic
    nie dostaną (spółki poogłaszają upadłości, a jak ktoś mądrze upadnie, to
    Mille dostanie figę z makiem). Jeden z dużych przypadków, który medialnie
    wypłynął to sprawa Ropczyc (np.
    http://www.bankier.pl/forum/temat_ropczyce-zaplaca-m
    illennium-za-opcje-12-mln-zl,6497146.html)
    ale z tego co wiem, jest tego dużo więcej. I "dużo więcej" to nie znaczy
    dziesięć razy więcej, ten bank bardzo aktywnie działał na tym rynku. Często
    są postawione zastawy na akcjach jako zabezpieczenia, a z kursami się
    ostatnio najlepiej nie działo - wartość zabezpieczeń spadła.

    Poza tym z opcjami są jeszcze inne gierki barrdziej o charakterze
    politycznym, np. zobacz tu:
    http://mojeinwestycje.interia.pl/news?inf=1247271

    Szczerze mówiąc nie wydaje mi się niemożliwe, że Millennium za 08Q04 lub za
    09Q01 wykaże w ogóle stratę netto (12 lutego ma być raport, przesunęli
    termin z 22 stycznia). Choć parę sztuczek żeby to lepiej wyglądało na pewno
    mają w zanadrzu już gotowych. I tak czy inaczej Millennium zapewne sobie da
    radę, ucierpią raczej firmy (z własnej winy zresztą).

    > Akurat silna złotówka dla beneficjentów środków z UE to było ogromne
    > zagrożenie, bo po prostu realnie dostawali by mniej pieniędzy (umowa
    > podpisywana jest w PLN, dofinansowanie jest w EURO i silna złotówka =
    > mniejsze dofinansowanie = większe zaangażowanie środków własnych).

    Patrzyłem bardziej w skali makro, nie z punktu widzenia konkretnego
    podmiotu-beneficjenta. Ale ogólnie zwolennikiem teorii spiskowych raczej nie
    jestem, więc może zostawmy ten temat.

    marekz