    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Mille nie jest gorszy od Citiego -- do 7 stówek
    Date: Sun, 4 Oct 2015 01:23:02 +0200

    "MichalL" 561036d4$0$590$6...@n...neostrada.pl

    > 2. o tym co robi Millennium czytaj tu: http://millennium.arkis.pl/

    Pobieżne czytanie sprowadza się do stwierdzenia -- problemem jest kurs franka.
    Mam swoje zdanie na ten temat (nawet je zamieściłem na tej grupie przy okazji
    poprzedniego skoku kursu franka) ale w jakim celu mam drażnić ludzi? Może
    jedynie dodam wypowiedzi bankowców:

    -- ja płacę teraz ratę o 120 złotych wyższą niż przed 15 stycznia,
    ale nadal ten kredyt jest dla mnie opłacalny

    -- dopiero wówczas można by mówić o nieopłacalności, gdyby frank
    kosztował 6 złotych; pomijam problemy ludzi rozwodzących się,
    którzy muszą natychmiast spłacić kredyt

    Sam nie mam takiego kredytu i nie zaciągnąłbym takiego -- z uwagi na
    wysokie ryzyko kursowania franka. Jednak znam masę ludzi zarabiających
    wg scenariusza:

    -- pożycz mi; albo zarobię, albo stracimy razem...

    Problem jest znacznie poważniejszy, niż można przypuszczać w pierwszej chwili.
    Przez dziesięciolecia Polacy marzyli o wyrwaniu się spod panowania sowieckiego,
    co następowało etapami. Po wejściu RP do UE, kurs franka stale spadał a ceny
    mieszkań rosły od ,,dawna'', co dawało możliwość łatwego zarabiania. Skoki
    kursu franka załamały dobry humor frankowiczom -- jasne stało się, że trzeba
    szukać nowych metod zarabiania pieniędzy...

    Znam dwie osoby żyjące z ,,jasnowidzenia'' -- obie twierdzą (twierdziły,
    gdy rozmawiałem z nimi) że kursowanie walut czy papierów wartościowych
    jest przewidywalne. Te osoby zyskują (bądź kiedyś zyskiwały) na takich
    operacjach finansowych. ZTCW -- żadna z tych osób nie zaciągnęła kredytu
    we frankach, ale nie to jest tutaj dla mnie istotne.

    Istotne jest, że te dwie osoby zarabiały, bo rozumiały mechanizmy, które
    wykorzystywały. Czy ktokolwiek (lekarz, architekt, naukowiec) zyska na
    tym, czego nie pozna dostatecznie dobrze? IMO -- nie.

    Obecni frankowicze przypominają ludzi bawiących się czymś, czego nie
    rozumieją. (i czego zrozumieć -- nie chcą)

    Problemem (tym znacznie poważniejszym) jest *konieczność znalezienia
    lepszych metod bogacenia się*, jako że:

    () kredyty frankowe stają się niebezpieczne
    () mieszkania nie będą drożały, gdyż:
    - wszystko tanieje
    - brak przyrostu naturalnego
    - świat pędzi do przodu a ,,wnuki'' nie chcą żyć tak, jak dziadkowie

    Nowe mieszkania są lepsze pod wieloma względami od starych. I gorsze zarazem?
    Boom mieszkaniowy sprawił, że kupowano wszystko, przez co traciła jakość, ale
    teraz, gdy emocje opadają, nowe mieszkania muszą być konkurencyjne względem
    starych pod wieloma względami...

    Jeszcze raz -- tym problemem jest koniec ,,ery'' bardzo łatwego/prymitywnego
    zarabiania wg schematu:

    -- naciągnę bank na kredyt
    -- kupię mieszkanie
    -- wynajmę
    -- ratę spłacę wynajmem
    -- za jakiś czas sprzedam mieszkanie bardzo drogo

    Tak mogą zarabiać masy, ale tylko iluzorycznie, i tylko przy sporym przyroście
    naturalnym. Iluzje muszą pryskać; przyrost zanikał na domiar złego...

    Problem wykracza poza wartość franka wyrażona złotówkami czy liborem...

    -=-

    BTW -- dlaczego na franka są chętni? Bo jest niski libor. Co wówczas, gdy
    libor skoczy w górę? Prawdopodobnie kurs franka spadnie. Jednak nadal
    pozostanie problem:

    -- tak prymitywny mechanizm nie może dać zysku wszystkim ludziom.

    Co może dać? Produkcja, handel, rolnictwo, usługi...
    Czy handel nieruchomościami nie da zysku?...
    Może dać, ale|:

    () tylko pokornym, którzy zrozumieją to, czym chcą zająć się
    () da (mniej więcej) tym mniejszy, im więcej ludzi tym zajmie się.

    Trzeba szukać nowych źródeł zarabiania -- to jest ten **poważny problem**.
    Wysoki kurs franka to pikuś... Nie ceny franka obawiają się frankowicze.

    -=-

    Ciebie poprosiłem o odpowiedź -- której nie udzieliłeś.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'