  • 1. Data: 2008-04-25 10:31:50
    Temat: Miesiąc na CHF
    Od: "wk" <w...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    Mam miesiąc na podjęcie decyzji.
    Proszę o opinię, czy przy aktualnym kursie CHF/LIBOR, i PLN/WIBOR,
    przewalutowanie hipotecznego na CHF będzie dobrym posunięciem?
    Różnica w racie CHF/PLN jest naprawdę duża, ale na starcie: różnica w kursie
    kupna/sprzedaży, spreed itp. i pomimo, że będę miał niższą ratę w CHF, do
    spłaty będzie o wiele większa kwota w PLN. Dodatkowo, przy takim niskim
    kursie CHF, może on poójść w górę i się może okazać, że do spłaty po
    przeliczeniu na PLN mam o kolejne kilkadziesiąt tysięcy więcej... WIBOR za
    rok ma spadać... Wróżenie z fusów... Znowu inni twierdzą, że do przejścia na
    EURO złotówka będzie jeszcze bardziej się umacniać... Bądź tu mądry...
    Kredyt mam bardzo duży, różnica w ratach CHF/PLN bardzo duża... na 34 lata
    jeszcze. Ryzyko załamania CHF mnie stopuje trochę przed przewalutowaniem...

  • 2. Data: 2008-04-25 11:18:09
    Temat: Re: Miesiąc na CHF
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    [cut]

    mogą się wydarzyć wszystkie te rzeczy, o których piszesz...stać się może
    również zupełnie odwrotnie zamiast kurs CHF rosnąć może spadać, WIBOR dalej
    rosnąć etc...
    nie wiesz co i kiedy się stanie - to jest ryzyko

    mimo wszystko zaryzykowałbym przewalutowanie zwłaszcza, że zostały jeszcze
    34 lata do spłaty (ile wtedy bedziesz mial lat he he...)

    i jezeli mozesz to wybierz taki bank, w ktorym mozliwa jest splata kredytu
    bezposrednio w CHF i (bardzo ważne) bank ten prowadzi obsluge kasowa w tej
    walucie!!!

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2008-04-25 11:29:25
    Od: " atott" <a...@g...pl>

    RobertS <b...@p...pl> napisał(a):

    > i jezeli mozesz to wybierz taki bank, w ktorym mozliwa jest splata kredytu
    > bezposrednio w CHF i (bardzo ważne) bank ten prowadzi obsluge kasowa w tej
    > walucie!!!

    A ktory bank spelnia te warunki?

  • 4. Data: 2008-04-25 12:33:33
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > A ktory bank spelnia te warunki?

    ZTCW to Fortis, wplacając gotówkę na konto można zaoszczędzić nawet
    kilkadziesiat do ponad 100 zl miesiecznie!

    moj bank akceptuje splate w CHF, ale nie obsluguje tej waluty kasowo wiec
    pozostają b.kosztowne przelewy = nie oplaca sie

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2008-04-25 21:43:15
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    0,25% ??
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2008-04-26 06:56:07
    Od: Michał Asman <b...@a...com.pl>

    On 25 Kwi, 13:18, "RobertS" <b...@p...pl> wrote:
> [...]
    > bezposrednio w CHF i (bardzo ważne) bank ten prowadzi obsluge kasowa w tej

    Przecież nie wzrasta nam koszt kredytu przez wzrost stałej marży
    banku, lecz przez wzrost Stawki WIBOR/LIBOR/EURLIBOR, po której banki
    miedzy sobą pożyczają pieniądze, a na jej wysokość mają wpływ lokaty
    bankowe.
    Następnie na wzrost lokat bankowych ma wpływ wzrost inflacji.
    Gdyby Banki ze względu na wzrost inflacji nie podnosiły lokat, to
    naraziłyby siebie na niewypłacalność.
    Ponieważ wszyscy oszczędzający chcieliby zwrot swoich oszczędności na
    raz jak to miało miejsce niedawno w Anglii w jednym z banków.

    Czytaj Długi kredyt, krótka lokata (źródło nbportal)

    (........) Pieniądze na te kredyty banki biorą z naszych depozytów.
    Nikt jednak nie lokuje w banku pieniędzy na lat 30, a tylko na kilka
    miesięcy, na rok, czy dwa.
    Ta sytuacja w której długoterminowe kredyty finansowane są depozytami
    krótkoterminowymi fachowo nazywa się niedopasowaniem zapadalności
    aktywów i pasywów.
    To niedopasowanie rodzi ryzyko dla banku i tych, którzy w nim lokują.
[...]

    W uproszczeniu ryzyko to można opisać następująco: do banku przychodzi
    deponent aby ulokować 100 tys. zł na jeden rok. Bank te pieniądze
    przyjmuje. Chwilę potem przychodzi do banku kredytobiorca, który chce
    pożyczyć również 100 tys. zł, ale nie na rok, a na 30 lat. Bank -
    upraszczając - wypłaca mu więc te same, przyjęte niedawno 100 tys. Po
    upływie roku do banku zgłasza się deponent po swoje pieniądze wraz z
    należnymi mu odsetkami, a więc - mniej więcej - po 105 tys. zł.
    Tymczasem kredytobiorca przez ten rok spłacił bankowi z owych 100 tys.
    dopiero kilka tysięcy złotych. Bank ma więc - teoretycznie - dziurę na
    ok. 100 tys. zł. (........)
    Więcej Czytaj: http://www.nbportal.pl/pl/np/bloki/finanse/dlugi_kre
    dyt

    Natomiast zarobkiem brutto Banku jest właśnie marża stała,bo stawkę
    Bank musi oddać innemu bankowi, od którego pożyczył pieniądze, a
    tamten musi się rozliczyć z deponentem.
    Podam przykład

    Jeśli Bank pożycza nam dziś np.100 000 zł na 10 lat 7,46%( stawka
    WIBOR 6,46 + marżę stałą 1%)
    -mamy ratę stałą 1184,93 zł to wyliczamy że bank zarabia na odsetkach
    42 191 zł.(42.19%co nam daje średni koszt kredytu porównywalny do
    lokaty 4,22% w skali roku)
    Bank z tych 42 191 zł. ma po 10 latach ze swojej 1% stałej marży tylko
    5 124 zł brutto, a po 30 latach miej więcej trzy krotność kwoty 5 124
    zł.
    Przez cały okres kredytowania czy Wibor będzie 7 czy 4% marża banku
    nie zmienia się.

    Tak samo jest, jeśli chodzi o kredyty dewizowe.
    Różnica między stawkami w oprocentowaniu kredytu wynika tylko przez
    wysokość depozytów. Proszę zadać sobie pytanie na przykładzie 100 000

    Wpłacając na lokatę złotową możemy otrzymać 6,5%, co nam da na dziś po
    10 latach 65 000zł brutto bez kapitalizacji odsetek.
    Ile otrzymamy lokując równowartość tej kwoty w EURO, czy Frankach
    Szwajcarskich?

    Przy wymianie zostaną zamienione kredyty złotowe na EURO , a nie na
    Franki Szwajcarskie.
    W UNII Europejskiej w krajach które przyjęły EURO żaden Bank z tego co
    się orientuje nie udziela kredytów we Frankach Szwajcarskich.

    Jeśli chodzi o koszty kredytu jak je porównywać:

    Radzę koszt kredytu hipotecznego porównać do kosztów kredytu krótko
    terminowego, oraz do swoich zgromadzonych oszczędności.

    Zaciągając dziś kredyt o oprocentowaniu np.6,5% w skali roku na 30 lat
    oddamy 121,9% odsetek, czyli od razu widzimy jego koszt po 30 latach.
    Co nam daje średnią roczną kosztu kredytu około 4,06% porównywalny do
    lokaty bankowej.

    Jeśli mamy kredyt odnawialny na 10% w banku widzimy jego koszt tylko
    przez rok czasu, a przecież wystarczy do porównania założyć, jaki
    będzie jego koszt mając go przez 30 lat, to otrzymamy 300%, a taki
    koszt przy kredycie hipotecznym byłby na dziś po prawie 90 czy 120
    latach jego spłaty.

    ;... Skąd można wiedzieć, co będzie za 10 czy 30 lat?

    Odpowiedz jest prosta, jeśli na dziś jest tani, to zawsze tak będzie.
    Jeśli stawki procentowe idą w górę ze względu na inflację, to
    wzrastają nam koszty wszystkich kredytu, a nie tylko hipotecznych. Tak
    samo muszą wzrastać lokaty bankowe, z których to banki pożyczają nam
    pieniądze na długie okresy.

    Nie musimy też wpadać w panikę, że koszty kredytów wzrastają, bo nigdy
    nie trwa to w nieskończoność. Raz idzie w górę za jakiś czas spada i
    wszystko się wyrównuje, dlatego warto wyliczać sobie średni roczny
    koszt kredytu z całego okresu kredytowania.

    Przykładem może być kurs Euro w 2000 roku był w granicach 4 zł, a w
    2004 r. 4,8 zł, każdy mówił, że jest 0,80 groszy w plecy na różnicy
    kursu, a tak naprawdę jakby dodał wszystkie kursy, po których spłacał
    raty do banku to średnia kursu i raty wyszłaby taka, jaką płacił na
    początku w 2000 roku, czyli można powiedzieć, że nic nie stracił.

    Każdy kredyt można wcześniej spłacić, ale zanim to zrobimy przeliczmy
    czy nam się to opłaca. Tak więc proszę wziąć kalkulator w rękę i
    porównać koszt kredytu mieszkaniowego do zobowiązań krótkoterminowych,
    oraz do zgromadzonych oszczędności.

    Michał Asman
    www.michalasman.bblog.pl

  • 7. Data: 2008-04-26 07:33:55
    Od: p...@p...onet.pl

> [...]
    > czy nam się to opłaca. Tak więc proszę wziąć kalkulator w rękę i
    > porównać koszt kredytu mieszkaniowego do zobowiązań krótkoterminowych,

    Możesz to rozwinąć?

    Przykładowo:
    mam 25000 gotówki i 60000 kredytu
    jakie są minusy nadpłacenia tych 25000?

    Jacek

    PS: kredyt oczywiście jest w CHF

  • 8. Data: 2008-04-26 08:39:14
    Od: Sławomir Szyszło <s...@C...list.pl>

    Dnia 2008-04-26 09:33, Użytkownik p...@p...onet.pl napisał:

    > Możesz to rozwinąć?
    >
    > Przykładowo:
    > mam 25000 gotówki i 60000 kredytu
    > jakie są minusy nadpłacenia tych 25000?

    Utrata płynności finansowej, jeśli są to całe twoje oszczędności.

    Zawsze to lepiej mieć wolną gotówkę, niż jej nie mieć. Różne przypadki
    chodzą po ludziach, a to choroba, a to zepsuje się samochód albo w środku
    zimy zepsuje się ogrzewanie w domu.

    --
    Sławomir Szyszło

  • 9. Data: 2008-04-26 09:00:49
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    >
    > Zawsze to lepiej mieć wolną gotówkę, niż jej nie mieć. Różne przypadki
    > chodzą po ludziach, a to choroba, a to zepsuje się samochód albo w środku

    zgoda
    a drugie, że odsetki od krotkoterminowej lokaty (5,55% - podatek) są
    prawdopodobnie wyższe niż oprocentowanie tego kredytu

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 10. Data: 2008-04-26 09:34:45
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Z uwagi na podatek belkowy odsetki są niestety niższe.
    JaC

    -----