    From: Wojciech Nawara <u...@W...nawara.info>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Mafia wyczyściła konta klientów banku Millenium
    Date: Tue, 11 May 2004 11:14:24 +0200
    Sender: u...@n...info@host-d9ada387.elsat.net.pl

    Użytkownik Glenn napisał:

    > Wskazujesz źródło, które usprawiedliwia nieuczciwość, bo poziom zarobków
    > jest czynnikiem zewnętrznym. Przyjmując za prawdę, że niskie zarobki
    > powodują nieuczciwość prawdziwe staje się zdanie "kradnę bo mało zarabiam" w
    > miejsce zdania "kradnę bo jestem nieuczciwy". To pierwsze lepiej brzmi i
    > zdejmuje odpowiedzialność - ergo: usprawiedliwia.

    Bez urazy, ale Glenndzisz. :-)

    GDZIE Słowi :) usprawiedliwia? Wskazał jedną z wielu możliwych przyczyn.
    Wskazał przyczynę, nigdzie nie usprawiedliwił kradzieży.
    Wskazanie przyczyny nie jest równoznaczne z usprawiedliwieniem.
    Moim zdaniem niskie zarobki [i nie pytaj tutaj o granicę bo świat - jak
    już ktoś napisał - nie jest zero-jedynkowy] mogą być jedną z przyczyn
    powstawania tego typu patologii. Mogą, nie muszą. Każda patologia ma
    swoje przyczyny, co nie jest równoznaczne, że przyczyna usprawiedliwia
    patologię. I nie generalizuj znowu, że każdy będzie nieuczciwy, gdy mało
    zarabia. Jeden będzie uczciwy, inny nie. Zależy od człowieka. Jeden
    ulegnie pokusie, inny nie. Każdy człowiek jest inny.

    Takie jest moje zdanie, takie jest zdanie innych osób. Jeśli chcesz mieć
    inne zdanie - OK, Twoje prawo. Tylko nie mów - proszę ja Ciebie - że
    wskazywanie przyczyn jest usprawiedliwianiem.

    > Ale już tak mówiąc, że ofiara miała za krótką kieckę. To właśnie "stwarzanie
    > warunków", nieprawdaż ;-) ?

    Owszem, może to być jedna z przyczyn. Większe szanse, że zostanie
    zgwałcona ma dziewczyna o wyglądzie modelki wyzywająco ubierająca się
    [czyli tak, że każdy facet się obejrzy] i łażąca sama po parku, niż jej
    brzydsza [przepraszam, brzydkich kobiet nie ma, tylko wina czasem
    brak:)] siedząca w domu koleżanka, która jak już wychodzi to z bratem na
    zakupy, albo z rotweillerem na spacer.
    I tutaj też - zaznaczam - przyczyna nie jest w żadnym wypadku
    usprawiedliwieniem !

    Powiedziałem co wiedziałem i myślałem, więcej mi się na ten temat pisać
    nie chce :-)

    Pozdrawiam,
    WN