  • 1. Data: 2003-02-28 06:28:48
    Temat: Lamerskie pytanie :) co to ten WIBOR??
    Od: c...@p...onet.pl

    dopiero zaczynam interesować się kredytami a Wy często o nim mówicie? Czy są
    jakieś rodzaje tych WIBOR'ów i jesli tak to które trzeba obserwować? :))

  • 2. Data: 2003-02-28 07:17:59
    Temat: Re: Lamerskie pytanie :) co to ten WIBOR??
    Od: "Vei" <a...@g...pl>

    > dopiero zaczynam interesować się kredytami a Wy często o nim mówicie? Czy

    > jakieś rodzaje tych WIBOR'ów i jesli tak to które trzeba obserwować? :))

    WIBOR - ten tajemniczy skrót oznacza średnią cenę za jaką banki pożyczają
    sobie pieniądze. Banki nie tylko pożyczają pieniądze swoim klientom (np.
    udzielając kredyt), ale także wzajemnie je sobie pożyczają. Często są to
    właśnie pieniądze klientów.
    cd: http://www.cafe.mbank.com.pl/e203.html

  • 3. Data: 2003-02-28 08:56:58
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > sobie pieniądze. Banki nie tylko pożyczają pieniądze swoim klientom (np.
    > udzielając kredyt), ale także wzajemnie je sobie pożyczają. Często są to

    Może trochę dokładniej. Wyobraż sobie, że pracujesz w odpowiedniej komórce
    banku i brakuje Ci 50 mln PLN oraz chcesz te pieniądze "zdobyć" od innych
    banków. Masz dwie mozliwosci:
    1. Czekać aź inny bank zechce ulokować swój nadmiar (powiedzmy też 50 mln) w
    twoim banku
    2. Starać sie pożyczyć 50 mln w innym banku.
    Średnie oprocentowanie transakcji typu 1 to WIBID, zaś średnie oprocentowanie
    transakcji typu 2 to WIBOR.
    W zaleznosci od terminu tych transakcji (dzień, tydzień, miesiąc, trzy
    miesiące, itp.) są różne WIBIDy i WIBORy. Ich aktualną wartość na dany dzień
    można znaleźć np. w www.money.pl.

    Oprocentowanie kredytów często jest oparte o WIBOR1M, WIBOR3m lub WIBOR6M w
    postaci, np.: oprocentowanie = WIBOR3M+stała marża. Dlatego też wielkości
    WIBORów są tak ważne dla klientów. Co więcej, z reguły oprocentowanie kredytów
    jest większe niz odpowiedni WIBOR zaś oprocentowanie depozytów mniejsze niz
    odpowiedni WIBID. Gdyby było inaczej, to bankowi opłacałoby się - zamiast
    udzielać Tobie kredytu - udzielic go innemu bankowi. Podobnie przy depozytach.
    Tensor1.
    PS. Przepraszam specjalistów za elementarny "wykład" i związane z tym
    uproszczenia.

  • 4. Data: 2003-02-28 14:01:28
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > Tensor1.
    > PS. Przepraszam specjalistów za elementarny "wykład" i związane z tym

    no teraz to rozumie :))) fenkju all :))

  • 5. Data: 2003-03-01 15:31:56
    Od: "mcp" <r...@s...com.pl>

> [...]

    Warsaw InterBank Offered Rate

> [...]
    > twoim banku
    > 2. Starać sie pożyczyć 50 mln w innym banku.
    > Średnie oprocentowanie transakcji typu 1 to WIBID, zaś średnie

    Nie do konca tak. Banki kwotuja INDYKATYWNE stawki, po ktorych sa gotowe
    oddac/przyjac pieniadze od innych bankow. O godz. 11:00 bierze sie
    kwotowania 10 bankow-uczestnikow systemu, odrzuca 2 najwyzsze i 2 najnizsze
    kwotowania, srednia arytmetyczna z pozostalych szesciu stanowi Wibor.
    Transkacje rzeczywiscie zawierane na rynku miedzybankowym na Wibor nie maja
    wplywu.

    > W zaleznosci od terminu tych transakcji (dzień, tydzień, miesiąc, trzy
    > miesiące, itp.) są różne WIBIDy i WIBORy.

    O/N - od dzis do nastepnego dnia roboczego
    T/N - od nast. dnia roboczego do nast.
    nastepne sa liczone od tzw "spota", czyli od "za dwa dni robocze" na okresy
    tydzien, dwa tygodnie, miesiac, 3 m-ce, 6,9 i 12 m-cy.

> [...]
    depozytach.
    > Tensor1.
    > PS. Przepraszam specjalistów za elementarny "wykład" i związane z tym

    Pozwolilem sobie troche to uscislic, natomiast istote rzeczywiscie niezle
    przekazales :-)

    pzdr
    mcp

  • 6. Data: 2003-03-01 16:00:19
    Od: t...@p...onet.pl

    Bardzo dziękuje za uściślenie. Widzę że znasz się dobrze na tych problemach.
    Dlatego też mam jedno pytanie. Wiem, że bierze się pod uwagę 10 banków. Tylko
    nie wiem jakie to banki. Będę wdzięczny za odpowiedź.
    Pozdrowienia Tensor1.

    PS. I jeszcze jedno. Czy fakt gotowości nie obliguje bank do realizacji
    transakcji, jeżeli druga strona wyrazi takie życzenie.

  • 7. Data: 2003-03-01 17:00:33
    Od: "mcp" <r...@s...com.pl>

> [...]
    Tylko
    > nie wiem jakie to banki. Będę wdzięczny za odpowiedź.

    pekao, pko bp, bank millenium, bre bank, kredyt bank, societe generale, ing
    bank slaski, bz wbk, bph pbk, bank handlowy.

    > Pozdrowienia Tensor1.
    >
    > PS. I jeszcze jedno. Czy fakt gotowości nie obliguje bank do realizacji
    > transakcji, jeżeli druga strona wyrazi takie życzenie.

    Przez 15 minut od momentu ustalenia Wiborow, bank ma obowiazek zakwotowac
    innemu bankowi depozyt nie gorzej niz zakwotowal do Wiboru. Dodatkowo
    obowiazuje to dla niewielkiej kwoty (bodajze 5 albo 10mln pln)

    pzdr
    mcp

  • 8. Data: 2003-03-01 22:03:29
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > innemu bankowi depozyt nie gorzej niz zakwotowal do Wiboru. Dodatkowo
    > obowiazuje to dla niewielkiej kwoty (bodajze 5 albo 10mln pln)

    To znaczy, że musi tylko częściowo "wywiązać" się z wcześniejszych ustaleń!!!.
    Czy to nie może doprowadzać do różnych "przekrętów" . Tensor1.

  • 9. Data: 2003-03-02 15:34:34
    Od: "mcp" <r...@s...com.pl>

    > To znaczy, że musi tylko częściowo "wywiązać" się z wcześniejszych
    ustaleń!!!.
    > Czy to nie może doprowadzać do różnych "przekrętów" . Tensor1.

    Absolutnie nie! O 11 mam taka cene i mozesz cos z niej zrobic. Przeciez nie
    mozesz wymagac od kogos, zeby cene podawana o 11 utrzymywal np przez 2
    godziny. Za dwie godziny cena bedzie juz zupelnie inna. Wibor jest tylko
    stawka referencyjna. To tak jak z kursem fixingowym NBP - ustalany o 11, a w
    ciagu dnia kurs zmienia sie ciagle. Zreszta na identycznej zasadzie opieraja
    sie Libory, Euribory itd. - fixowane raz dziennie.

    mcp

  • 10. Data: 2003-03-02 17:20:14
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > ciagu dnia kurs zmienia sie ciagle. Zreszta na identycznej zasadzie opieraja
    > sie Libory, Euribory itd. - fixowane raz dziennie.

    Jasne, tą sprawę już rozumiem. Bardzo dziękuje. Ale pozwól, że będę jeszcze
    drążył. W jednym z ostatnich postów napisałeś.
[...]
    Ja rozumiem to tak: bank A zwraca się do banku B o przyjęcie pieniędzy, Ten mu
    podaje stawkę. Wtedy oczywiście bank A może pieniędzy nie przyjąć, ale jeżeli
    się zdecyduje, to stawka indykatywna staje się stawką transakcyjną. Jeszcze
    jedno. Czy bank A zwracając się do banku B o informacje musi się zdradzić, czy
    chce oddać lub przyjąć pieniądze; w pewnych książkach piszą, że nie.
    Pozdrowienia Tensor1.