  • 71. Data: 2022-09-18 20:33:07
    Temat: Re: Kursy w kantorach bankowych.
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Na lotnisku za granicą właśnie tam chciałem wymieniać miejscowe na złotówki (przy
    powrocie, zapamiętując kursy z przylotu) bo mieli
    rewelacyjny kurs wynikający z dużej podaży złotówek od naszych przylatujących
    rodaków.
    Więc i teoretycznie i praktycznie kurs średni [ich] centralnego banku może się
    znaleźć poza widełkami kantoru np. lotniskowego.
    Kantory były dwa, z nieznacznie różnymi kursami, obydwa należące do jakichś większych
    instytucji.

    -----
    > Kurs średni jest taki sam.
    > I jak w jednym będzie 4,99/5,01, bo ma spread 2gr, to w drugim, który ma spread
    6gr, NIE będzie 4,95/5,01 tylko 4,97/5,03.

  • 72. Data: 2022-09-18 20:35:23
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Coś mi się wydaje, że PeKaO ( a na pewno PeKaO BH) rżnie podobnie walutowców do
    dzisiaj: inny spread na kupnie a inny na sprzedaży.

    -----
    > chyba Getin zaczął stosować niesymetryczny kurs dla franka, żeby móc łupić swoich
    klientów z kredytami hipotecznymi

  • 73. Data: 2022-09-18 21:09:19
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 2022-09-18 o 19:31, cef pisze:

    > Zajrzyj do wątku:
    > Zyski ze sprzedaży walut obcych w kantorze internetowym

    Dokładnie, wg prawa zyski z tytułu dodatnich zrealizowanych różnic
    kursowych z tytułu wymiany walut obcych , wskakują w PIT-36 i wszystko
    wchodzi w stawkę podatku 30%

    Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych potwierdzonym w treści
    ustawy PIT handel walutami nie może być rozliczany 19% podatkiem PIT i
    nie może być rozliczany w PIT-38. Nie jest to przychód z kapitałów
    pieniężnych. Tak jak wskazałem jest to przychód z innych źródeł
    opodatkowany skalą podatkową w PIT-36.

    Artykuł 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym za przychody uznaje
    kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw
    majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c) ustawy. Z kolei na
    podstawie art. 17 ust. 1 pkt 10 omawianej ustawy, za przychody z
    kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych
    instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

    Przez pochodne instrumenty finansowe, zgodnie z definicją zawartą w art.
    5a pkt 13 cyt. ustawy, rozumie się instrumenty finansowe, o których mowa
    w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
    instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.).

    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do pochodnych
    instrumentów finansowych należy zaliczyć niebędące papierami wartościowymi:

    a. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

    b. instrumenty rynku pieniężnego,

    c. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową,
    inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier
    wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny
    instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są
    wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

    d. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową
    oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar
    i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane
    przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

    e. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne,
    których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez
    dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym
    lub w alternatywnym systemie obrotu,

    f. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym
    systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz
    inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar,
    które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do
    celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów
    finansowych,

    g. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

    h. kontrakty na różnicę,

    i. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp
    procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian
    klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek
    inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są
    wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez
    rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego
    rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw,
    zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości
    innych pochodnych instrumentów finansowych.

    Na podstawie powyższego przepisu można skonstatować, że pochodny
    instrument finansowy to prawo majątkowe, którego cena rynkowa zależy
    bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości np. akcji, obligacji,
    kwitów depozytowych, oraz inne prawa majątkowe, których cena rynkowa
    bezpośrednio lub pośrednio zależy od kształtowania się ceny rynkowej
    walut obcych lub od zmiany wysokości stóp procentowych. Waluta co
    oczywiste prawem majątkowym nie jest, może być co najwyżej traktowana
    jako instrument bazowy do rozliczania prawa majątkowego, które
    przysługuje danemu podatnikowi.

    Waluty nie stanowią zatem w żadnym wypadku pochodnego instrumentu
    finansowego. W art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy waluty nie zostały
    wymienione wśród licznego katalogu jako pochodne instrumenty finansowe.

  • 74. Data: 2022-09-18 21:11:32
    Od: Marek <k...@o...pl>

    > A jak to robisz jako firma?

    Ja nie prowadzę działalności , pracuję i dostaję PIT-11 od pracodawcy.
    Muszę więc w PIT-36 wrzucić dochody z pracy etatowej i dodać dochody z
    dodatnich zrealizowanych różnic kursowych z wymiany walut obcych i
    opodatkować to stawką 30%. Średnio mi się to uśmiecha.

  • 75. Data: 2022-09-18 21:46:44
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-09-18 o 21:11, Marek pisze:

> [...]
    > dodatnich zrealizowanych różnic kursowych z wymiany walut obcych i
    > opodatkować to stawką 30%. Średnio mi się to uśmiecha.

    Na pewno z różnic czy z zarobku ze sprzedaży/kupna?

    Możesz zaryzykować :-)
    Ja mam róznice z działalności i wyliczam i uwzględniam - raz mi wychodzi
    na plus a raz na minus, ale jak kiedyś US się zainteresował jak to wyliczam,
    pokazałem taki zeszyt z bazgrołami (które rozumiem tylko w miesiącu, w
    którym
    to obliczam) i powiedziałem, że jak chcą to niech sobie wezmą wyciągi
    i przeliczają. Dwa razy się przymierzali, bo widać, że ich temat
    interesował,
    ale skoro sumarycznie opłacam jakieś tam podatki, to uznali, że nie ma
    czego szukać albo sie nie opłaca.
    Więc może im się nie opłacać.

  • 76. Data: 2022-09-18 22:44:44
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 2022-09-18 o 21:46, cef pisze:

> [...]
    > interesował,
    > ale skoro sumarycznie opłacam jakieś tam  podatki, to uznali, że nie ma

    Podatek należy się od zrealizowanych różnic kursowych stanowiących
    dochód podatkowy. Czyli od sprzedanych z zyskiem walut i zrealizowanym
    zyskiem w walucie bazowej czyli PLN:)) Ciekawe czy i kiedy skarbówka
    wejdzie w posiadanie i kalkulowanie należnych podatków od transakcji w
    kantorach internetowych
    Co ciekawe, gdybym trzymał np. USD które zyskało na wartości w stosunku
    do PLN i nie wymieniał z zyskiem na PLN, a jedynie wydał te zyskowne USD
    - to nie musiałbym naliczać podatku.

  • 77. Data: 2022-09-18 22:57:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-09-18 o 22:44, Marek pisze:

    > Podatek należy się od zrealizowanych różnic kursowych stanowiących
    > dochód podatkowy. Czyli od sprzedanych z zyskiem walut i zrealizowanym
    > zyskiem w walucie bazowej czyli PLN:))

    To akurat nie jest ten przypadek.
    Ty masz zysk z handlu walutą a nie róznice kursowe.

  • 78. Data: 2022-09-19 09:38:21
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-18, cef <c...@i...pl> wrote:

    > Zajrzyj do wątku:
    > Zyski ze sprzedaży walut obcych w kantorze internetowym

    Bardziej mi chodzi skąd jest "30%", (a nie 12%/32%/36%).

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 79. Data: 2022-09-19 10:16:12
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Bardziej mi chodzi skąd jest "30%", (a nie 12%/32%/36%).

    Ja od razu pomyślałem, że chodzi o skalę i te 30% jest takie
    symboliczne, że więcej niż jakiś ryczałt kilka procent.
    (a może uwzględnił już zdrowotną od tego dochodu
    i średnio tyle mu wyszło)

  • 80. Data: 2022-09-19 10:22:23
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 19 września 2022 o 07:34:12 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]

    znaleźć poza widełkami kantoru np. lotniskowego.
    > Kantory były dwa, z nieznacznie różnymi kursami, obydwa należące do jakichś

    Napisz, za jaką to było granicą, zamiast znów się bałwanić.
    Chyba że to białoruś czy rosja, że się wstydzisz.
    A np. z Turcji nie wolno (a przynajmniej nie wolno było w 2013) wywozić lir w
    gotówce.