  • 1. Data: 2009-01-15 20:33:32
    Temat: Ksiegowanie przelewu w bankowosci elektronicznej - problem (dlugie)
    Od: "Wojtek" <g...@g...pl>

    Witam
    Zwracam się do Was z takim problemem - nie mam pojęcia gdzie jeszcze mógłbym
    szukać pomocy w tej sprawie.
    Sprawa wygląda następująco. W jednym z polskich banków posiadam konto
    firmowe USD i PLN.
    W listopadzie wydałem dyspozycję przelewu zagranicznego drogą elektroniczną
    kwoty w USD z rachunku PLN.
    Polecenie przelewu zostało podpisane przeze mnie elektronicznie o godzinie
    15:30 - w momencie tym obowiązywał kurs 3,03.
    Niestety (dla mnie) 15 minut później bank zmienił obowiązujący kurs dolara
    na 3,06 - a informacja ta pojawiłą się na jego stronie internetowej.
    Problem polega na tym, że przelew został zaksięgowany po kursie 3,06 , a nie
    3,03 (który obowiązywał w chwili podpisania dyspozycji przelewu
    elektronicznego.
    Złożyłem reklamację , w której twierdzę, że przelew powinien być
    zaksięgowany po kursie 3,03, bo taki obowiązywał w tym momencie.
    Bank wysłał odpowiedź dokładnie po 43 dniach (!!!) i niestety z odmową
    uznania reklamacji. Uzasadnienie nie jest podparte żadnym regulaminem banku,
    a wygląda tak:

    "(...) dyspozycja przelewu zagranicznego (...) została przekazana do naszej
    placówki za pośrednictwem systemu bankowości elektroniczej.
    Przekazane przez Pana zlecenie nie spełniało wymogów automatycznego
    bezpośredniego przekazania środków na rachunek beneficjenta. W takim
    przypadku dyspozycje zleceń zagranicznych są drukowane i księgowane przez
    pracownika w Oddziale.
    Jeżeli w ciągu dnia operacyjnego następuje zmiana tabeli podstawowych kursów
    walut, dla rozliczenia zleceń lub dyspozycji kwalifikujących się do
    natychmiastowego wykonania stosuje się kursy walut obowiązująe w chwili
    wykonania zlecenia lub dyspoyzcji.
    W momencie księgowania przelewu przez pracownika o godzinie 16:03
    obowiązywał kurs 3,0621. Po takim kursie została przeliczona kwota xxxx
    USD."

    Nie zgadzam się z takim stanowiskiem banku i sądzę, że księgowanie powinno
    być natychmiastowe po kursie obowiązującym w momencie wydania przeze mnie
    dyspozycji przelewu, a nie gdy pracownik banku wykona operację.
    Sądże, że gdybym był na miejscu w placówce banku i załatwiał wszystko
    posługując się papierowymi potwierdzeniami przelewów - taka sytuacja nie
    miała by miejsca. Może się myle.
    W związku z tym, że mam wątplwiości - proszę Was o radę czy wg. Was racja
    stoi po mojej stronie czy też może nie. Jeśli tak, to w jaki sposób
    argumentować przy odwoływaniu się od odpowiedzi na reklamację ?
    Troszkę tego wyszło, więc dziękuję każdemu, kto zechciał poświęcić czas na
    przeczytanie mojego posta, a tym bardziej tym, którzy zechcą się fachowo
    wypowiedzieć.

    Pozdrawiam serdecznie
    Wojtek

  • 2. Data: 2009-01-15 20:48:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Wojtek wrote:
    > Witam
    > Zwracam sie do Was z takim problemem - nie mam pojecia gdzie jeszcze móg?bym
    > szukaae pomocy w tej sprawie.

    w sądzie

  • 3. Data: 2009-01-15 21:01:25
    Od: "Wojtek" <g...@g...pl>

    To jest ostatecznosc. W zasadzie nie masz nic sensowniego do powiedzenia :)

  • 4. Data: 2009-01-15 21:31:54
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Nie zgadzam się z takim stanowiskiem banku i sądzę, że księgowanie powinno
    > być natychmiastowe po kursie obowiązującym w momencie wydania przeze mnie
    > dyspozycji przelewu, a nie gdy pracownik banku wykona operację.

    widzisz, sądzisz, że tak powinno być a wcale tak nie jest, bank wykonał
    dyspozycję po kursie 3,0621 bo taki obowiązywał w momencie wykonania
    przelewu przez bank - dlaczego tak zrobił masz napisane w uzasadnieniu

    > Sądże, że gdybym był na miejscu w placówce banku i załatwiał wszystko
    > posługując się papierowymi potwierdzeniami przelewów - taka sytuacja nie
    > miała by miejsca. Może się myle.

    być może masz rację, zapytałbyś pracownika po jakim kursie przelew
    zostanie przeliczony i ww. kurs miałby podany czarno na białym

    > W związku z tym, że mam wątplwiości - proszę Was o radę czy wg. Was racja
    > stoi po mojej stronie czy też może nie. Jeśli tak, to w jaki sposób
    > argumentować przy odwoływaniu się od odpowiedzi na reklamację ?

    sytuacja jest niejasna, a w takich przypadkach bank interpretuje
    wszystko na swoją korzyść

    > Troszkę tego wyszło, więc dziękuję każdemu, kto zechciał poświęcić czas na
    > przeczytanie mojego posta, a tym bardziej tym, którzy zechcą się fachowo
    > wypowiedzieć.

    jeżeli kwota roszczenia jest znacząca (ale nie większa niż 8 tys. zł,
    nie może być związana z dz. gosp.) to odwołaj się od decyzji banku i
    czekaj na odp. (wszystkie dokumenty związane ze sprawą przechowuj),
    jeżeli odp. znowu będzie negatywna to zwróć się do arbitra bankowego,
    ryzykujesz co najwyżej 50 zł - tyle zapłacisz za jego pomoc, w sytuacji,
    gdy przyzna Ci rację odzyskasz to co straciłeś przez bank + te 50 zł,
    decyzja arbitra jest dla banku OSTATECZNA

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2009-01-15 22:28:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Wojtek wrote:
    > To jest ostatecznosc. W zasadzie nie masz nic sensowniego do powiedzenia :)

    taaa,
    a jest coś jeszcze wcześniej?
    moze ewentualnie gazeta wyborcza

  • 6. Data: 2009-01-15 22:33:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    RobertS wrote:

    > widzisz, sądzisz, że tak powinno być a wcale tak nie jest, bank wykonał
    > dyspozycję po kursie 3,0621 bo taki obowiązywał w momencie wykonania
    > przelewu przez bank - dlaczego tak zrobił masz napisane w uzasadnieniu

    i to jest właśnie znak zapytania.

    czy obowiązuje kurs z chwili wydania zlecenie czy z chwili jego
    realizacji przez bank.
    To drugie jest wielką niewiadomą, bo nie wiesz ani kiedy ani po jakim
    kursie zostanie wykonane to co zleciłeś.

  • 7. Data: 2009-01-15 22:55:31
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > czy obowiązuje kurs z chwili wydania zlecenie czy z chwili jego
    > realizacji przez bank.
    > To drugie jest wielką niewiadomą, bo nie wiesz ani kiedy ani po jakim
    > kursie zostanie wykonane to co zleciłeś.

    i na tym polega przewaga banku, który może sobie dowolną liczbę razy
    zmieniać tabelę w ciągu dnia

    reklamacja miałaby szansę na pozytywne rozstrzygnięcie, gdyby w
    regulaminie było napisane, że zlecenie zostanie wykonane po kursie
    obowiązującym w momencie jego ZŁOŻENIA; jak widzisz moment złożenia
    dyspozycji i jej wykonania to dwie różne historie

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 8. Data: 2009-01-16 07:35:55
    Od: "tompod@" <t...@g...com>

    Takie same problemy mają klienci mBanku z kontami walutowymi.
    Podczas przelewu z rachunku walutowego np. w USD na złotówkowy klienci
    widzą kurs wymiany sprzed 15 minut.
    W zasadzie to nie wiadomo po jakim kursie waluta zostanie wymieniona.
    mBank tłumaczy się wahaniem kursów i niemożnością przygotowania
    systemu w taki sposób, w którym klient widzi _aktualny_ kurs zakupu/
    sprzedaży waluty.
    Więcej na forum mbanku.

    A w Twoim przypadku to zostaje tylko arbitraz bankowy.

  • 9. Data: 2009-01-16 11:38:22
    Od: "Wojtek" <g...@g...pl>

    Gorzej , ze w umowie dot. obslugi kanalow elektronicznych ani w regulaminie
    nie jest to w ogole sprezycyzowane.
    --
    Pozdr
    Wojtek

  • 10. Data: 2009-01-17 17:52:44
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Wojtek wrote:

> [...]
    > Problem polega na tym, że przelew został zaksięgowany po kursie 3,06 , a nie
    > 3,03 (który obowiązywał w chwili podpisania dyspozycji przelewu

    Wniosek stąd na przyszłość, żeby najpierw kupować dolary (poprzez
    przewalutowanie z rachunku pln na usd), a dopiero potem robić przelew.

    Sam w sobie fakt, że bank księguje operacje po kursie z chwili
    wykonania, a nie z chwili złożenia dyspozycji nie jest niczym niezwykłym
    i raczej nie widzę tu wielkich szans na wygraną w arbitrażu. Co najwyżej
    możesz zakwestionować fakt, że operację wykonano z opóźnieniem, ale to
    też samo w sobie nie jest takie niezwykłe. Bank powołuje się, że przelew
    "nie spełniał wymogów automatycznego bezpośredniego przekazania środków
    na rachunek beneficjenta" - poszukaj w regulaminie jakie są to wymogi.
    Myślę, że rzeczywiście ich nie spełniłeś i w związku z tym nie wygrasz.

    Jedyna możliwość, jaką widzę, to gdyby się okazało, że owe wymogi nie są
    nigdzie zdefiniowane. Wtedy byłby to jakiś punkt podparcia, ale moim
    zdaniem marny... :-(

    --
    MiCHA