  • Data: 2002-09-14 12:43:24
    Temat: Re: Konto gospodarcze?
    Od: "MK" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:alv7ln$av0$1@foka.acn.pl...

    > Z przepisów prawa bankowego nie wynika jednak, by dla wykonania obowiązku
    > zapłaty
    > podatku w formie bezgotówkowej niezbędne było posiadanie odrębnego
    rachunku
    > bankowego, związanego wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą.
    > Wedle art. 50 ust. 3 prawa bankowego nie mogą być wykorzystywane do
    > rozliczeń pieniężnych związanych z tą działalnością tylko rachunki
    > oszczędnościowe - wkłady oszczędnościowe. Obowiązek bezgotówkowej zapłaty
    > podatku może być - moim zdaniem - wykonywany za pośrednictwem rachunku
> [...]

    Autorka pominela kwestie umowy prowadzenia rachunku, a ostatnie zdanie jest
    dla mnie zupelnie niezrozumiale. Nazwa ROR okresla jednoznacznie, ze
    rachunek jest rowniez oszczednosciowy [rachunek
    rozliczeniowo-oszczednosciowy]. Wg. prawa bankowego nie wolno rachunku
    oszczednosciowego uzywac do rozliczen zwiazanych z prowadzona DG, wyjatkiem
    sa tu ubezpieczenia spoleczne. Z RORu mozna rowniez oplacic, taj jak
    napisala autorka, podatek, ale tylko dochodowy w przypadku osoby fizycznej
    [nie VAT, akcyze itd].
    Rachunki ktore pozwalaja osobom prowadzacym DG, dokonywac rozliczen zarowno
    prywatnych jak i zwiazanych z DG, sa rachunkami biezacymi [przyklady PKO -
    Partner Pakier; Pekao Eurokonto Biznes].
    Skad wiemy czy mozemy dokonywac rozliczen zwiazanych z DG z rachunku, ktory
    juz posiadamy?
    To jest bardzo proste :). Wystarczy przeczytac umowe + ew. regulamin.

    Przyklady

    mBank
    [Regulamin § 3.1]
    mBank otwiera i prowadzi rachunki oszczędnościowe wskazane w Dziale II
    niniejszego Regulaminu. [ustawa nie zezwala na dokonywanie platnosci
    zwiazanych z DG z rachunku oszczednosciowego - sytuacja prosta]

    MultiBank
    [Regulamin § 3]
    MultiKonto służy do swobodnego dysponowania zgromadzonymi na nim środkami
    pieniężnymi, a w szczególności umożliwia:
    [...]
    2. przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych, z wyjątkiem rozliczeń związanych z
    prowadzeniem działalności gospodarczej,
    [rachunek rozliczeniowo-oszczednosciowy - Regulamin §2.2 , IMHO uzycie slowa
    oszczedniosciowy rozwiazuje problem, bo Prawo Bankowe nie zewala... ale byc
    moze MultiBankowcy bali sie o to, ze interpretacja moze byc rozna wiec
    umiescili odpowiedni zapis w Regulaminie, ktory jest integralna czescia
    Umowy]

    LG Petro Bank - konto osobiste
    [Regulamin §2.4]
    konto osobiste - rachunek oszczednosciowo-rozliczeniowy osoby fizycznej nie
    zwiazany z prowadzeniem dzialalnosci gospodarczej
    [jak w przypadku MultiBanku]

    mBank - mBiznes
    [Regulamin]
    § 2.2
    rachunek - rachunek bieżący mBiznes KONTO prowadzony przez mBank na
    podstawie Umowy zawartej z Posiadaczem Rachunku, służący do przechowywania
    środków pieniężnych oraz przeprowadzania rozliczeń związanych z prowadzoną
    przez Posiadacza Rachunku działalnością gospodarczą lub wykonywaniem przez
    niego wolnego zawodu. Postanowienia Regulaminu dotyczące prowadzenia
    działalności gospodarczej mają odpowiednio zastosowanie do wykonywania
    wolnego zawodu,
    [rachunek biezacy, Prawo Bankowe nie zabrania dokonywania z nich rozliczen
    zwiazanych z DG... bank/umowa rowniez nie zabrania, wiec... to jest to :)]

    Pozdrawiam
    Maciej