    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Karta kredytowa
    Date: Mon, 2 Oct 2017 10:19:24 +0200

    W dniu 2017-10-01 o 13:20, TM pisze:
    > Nigdy nie korzystałem z karty kredytowej, ale w związku z likwidacją
    > kart prepaidowych, chciałby ją mieć w PeKaO SA do tylko do płatności
    > na Alegro, e-Bay czy w sklepach internetowych do 1000 zł. Stąd pytania
    > na które otrzymałem mętne odpowiedzi w banku:
    >
    > 1. Czy po transakcji należność będzie pobierana automatycznie  z mojego
    > stałego konta w tym banku czy będę musiał przelać należność na konto karty.
    > 2. Czy rzeczywiście można ustalić limit karty na 1000 zł korzystając
    > z stałego konta internetowego w zakładce: KARTY.
> [...]

    KK działa tak:
    - przez miesiąc wydajesz kasę (ograniczeniem jest limit kredytowy i
    ewentualne limity dzienne/miesięczne gotówkowe/bezgotówkowe
    kwotowe/ilościowe), w mBanku te limity (też z rozbiciem na rodzaj
    transakcji mogę sobie sam ustawiać), limity miesięczne dotyczą miesięcy
    kalendarzowych, a nie miesięcy "wyciągowych", które to (termin
    wystawienia wyciągu) można sobie zmieniać.
    - bank od zadłużenia (według stanu z każdego dnia) nalicza sobie odsetki
    (obecnie max 10% i wszystkie banki chyba tyle naliczają),
    - po miesiącu dostajesz wyciąg z karty i tam są dwie kwoty:
    - całkowite zadłużenie,
    - minimalna kwota do spłaty (dużo mniej od zadłużenia),
    - na wyciągu jest termin (rzędu 22..25 dni),
    - jak w tym terminie spłacisz całkowite zadłużenie z tego wyciągu to
    bank zapomina o naliczonych odsetkach - korzystałeś z kasy banku za free,
    - jak spłacisz tylko kwotę minimalną to bank nie zapomina o odsetkach i
    zapewne coś się pojawi na następnym wyciągu - nie wiem, nie udało mi się
    sprawdzić,
    - jak nie spłacisz nawet kwoty minimalnej to bank rozpocznie jakiś
    proces egzekucji - też nie sprawdzałem :).
    - nawet jak nie zapłacisz odsetek, to za posiadanie karty jest jakaś
    opłata (roczna/miesięczna), którą bank zazwyczaj może Ci darować jak
    wydasz kartą co najmniej ileś tam.
    - w mBanku mam ustawione, że karta się automatycznie spłaca (całe
    zadłużenie, ale można też ustawić, że kwota minimalna) z konta
    (ostatniego dnia terminu),
    - w Citi (mam KK od niedawna, bo dają 400zł za założenie karty i opłata
    za kartę wynosi 0) jest możliwość spłaty przez polecenie zapłaty, ale
    nie wiem jak to działa - np, czy jak wyślą wyciąg do mojego banku, aby
    to spłacił, to czy spłata nie zostanie wykonana od razu, a nie
    ostatniego dnia terminu (nigdy nie korzystałem z polecenia zapłaty).
    Jak ktoś wie to proszę o info.....

    W czasie między wyciągiem, a spłatą nadal wydajesz kasę - liczy się na
    nowy miesiąc. Jak coś wpłacisz to zalicza się na spłatę, ale chyba są
    wyjątki. Jak np coś kupisz i zwrócisz to zwrot na kartę przez sklep
    niekoniecznie zostanie zaliczony na poczet spłaty poprzedniego wyciągu -
    zapewne da się doczytać w regulaminie. Wydaje mi się, że jak coś takiego
    mi się zdarzyło, to automatyczna spłata w mBanku była niższa niż kwota
    wyciągu - czyli mBank chyba zalicza to (albo kiedyś zaliczał) na poczet
    spłaty.

    Spotkałem jeden wyjątek od opisu powyżej. Jak szukałem kredytu
    hipotecznego to w Kredyt Banku można było ten kredyt dostać taniej, jak
    się weźmie ich KK. Wtedy przeczytałem regulamin tej KK i mi wyszło, że
    jak zdarzy Ci się nie spłacić całości to zapłacisz odsetki nie tylko z
    ostatniego, ale i przedostatniego wyciągu. Byłem tak zdziwiony, że aż
    poszedłem do nich jeszcze raz, aby się upewnić, że dobrze czytam -
    potwierdzili, ale też pani mówiła, że jestem pierwszy, który to zauważył
    - wniosek - czytać regulamin!
    P.G.