  • Data: 2004-05-06 10:56:25
    Temat: Re: [ING] karty przedpłacone
    Od: Wojciech Nawara <u...@W...nawara.info> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Slawek Kos napisał:

    > Yyyyy, a jakas prowizja sie zmienila?

    Nie. Ale zapis brzmiący tak:

    "Bank będzie informował o zmianie opłat i prowizji związanych z obsługą
    i użytkownaiem karty poprzez wywieszanie w oddziałach banku w sposób
    ogólnie dostępny Tabeli opłat i prowizji"

    został skomentowany w sposób następujący przez UOKiK:

    Zdaniem Urzędu Tabela opłat i prowizji stanowi integralną część umowy, w
    związku z tym mają do niej zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego
    dotyczące zasad zmiany umów o charakterze ciągłym i zasady doręczania
    informacji o zmianach. Kwestie te reguluje art. 384 1 kodeksu cywilnego:
    ogólne warunki umów i regulaminy wiążą konsumenta jeżeli zostały mu
    doręczone, a konsument nie wypowiedział ich w najbliższym terminie
    wypowiedzenia.
    Zdaniem Urzędu zmiana stawek prowizji i opłat wprowadzona przez Bank nie
    może obowiązywać od daty ich wprowadzenia, bądź wywieszenia na tablicy
    ogłoszeń, jeżeli wcześniej nie zostały one doręczone, a konsument nie
    otrzymał odpowiedniego terminu na ewentualne wypowiedzenie umowy na
    skutek niezaakceptowania tych zmian. Opisywane postanowienie stanowić
    może niedozwolone postanowienie umowne w rozumieniu art. 385 3 pkt. 20
    ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93
    ze zm.). Zgodnie z ww. artykułem niedozwolonym postanowieniem umownym
    jest uprawnienie kontrahenta konsumenta do określenia lub podwyższenia
    ceny lub wynagrodzenia bez przyznania konsumentowi prawa odstąpienia od
    umowy.

    W związku z powyższym Urząd postanowił wystąpić do ww. Banku z wnioskiem
    o zmianę kwestionowanych zapisów umowy.