    From: "Mietek Pietras" <m...@w...home.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: IBAN
    Date: Wed, 2 Jan 2002 12:04:20 +0100

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:130e.00000824.3c301fef@newsgate.onet.pl...
    > Czy ktoś natknął się może na standard ISO, który informuje, w jaki sposób
    > tworzy się sumę kontrolną dla standardu IBAN?

    www.ebanki.pl/zasoby/nrb.html#pliki
    Mam wrażenie, że było to w którymś z podanych tam plików, ale nie wiem w
    którym.

    Wojtek Tadek Mężyk

    *
    Norma pierwotna to: Systemy znaków kontrolnych - PN ISO 7064:1998

    ale tej normy tam nie ma w postaci pliku, bo oficjalnie nie wolno w zadnej
    formie publikowac norm nikomu spoza PKN (Polski Komitet Normalizacyjny - nie
    mylic z Orlenem :-).

    Taka bezduszna i w sumie glupia zasada, obowiazujaca zreszta nie tylko w
    Polsce. A wydawaloby sie, ze normy powinny byc znane i latwo dostepne a nie
    tylko do kupienia w kilku wybranych ksiegarniach na terenie kraju. Jestem za
    takim dostepem nawet jesli bysmy mieli to wprowadzic jako pierwszy kraj na
    swiecie. Przeciez za ich opracowanie (tlumaczenie) juz raz z podatkow
    zostalo zaplacone. Sprawa jest oczywiscie o wiele szersza niz tylko normy
    przydatne w bankowosci i/lub bezposrednio jej dotyczace, ktore sa tylko
    b.drobnym ulamkiem ogolu polskich norm. Wiadomo tez, ze w tej chwili taki
    zwrot w kierunku powszechnej dostepnosci norm (mam na mysli internet) jest
    nie do zrealizowania chocby z tego powodu, ze PKN boryka sie z trudnosciami
    finansowymi i nie zrezygnuje nawet z tych groszowych dochodow jakie
    generowane sa dzieki monopolowi na druk i sprzedaz tekstow norm.
    Przykladem pozytywnym jest dla mnie udostepnianie tekstow Dziennikow Ustaw i
    Monitorow Polskich. Chwala za to tym, ktorzy sie w internecie do tego
    przyczyniaja. Nawet jesli tylko korzystaja z zapisow blizej mi nieznanej
    ustawy o prawie obywatela do dostepu do informacji.
    M.