  • 11. Data: 2002-10-30 16:29:10
    Temat: Re: Górny limit rachunków
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Roman k. wrote:
    > From: "Robert" <m...@w...pl>

    > Kontrola skarbowa? Gentelman w dresiku?? :-)
    Cytata:
    Właśnie spróbowałem sobie przelać dla picu z mojego RORu na TPO3 kwotę
    8.000.000.000 zł. Wpisałem kwotę, numery kont, a tu system zaczyna do
    mnie beblać:

    "Zdecydowałeś się przelać - (minus) 589.934.592 złote. Aby zatwierdzić..."

    Następnie spróbowałem przelać 8.589.934.592 - system odpowiedział, że
    wprowadziłem kwotę równą ZERO :-)))))))))))))))

    Ten sam efekt występuje dla kwoty równej 4.294.967.296 ( i zapewne paru
    innych - nie chciało mi się dalej sprawdzać)

    KJ

  • 12. Data: 2002-10-30 17:02:13
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___wytnijto___bankier.pl>

    "Kamil Jońca" <k...@p...onet.pl> wrote in message
    > Ten sam efekt występuje dla kwoty równej 4.294.967.296 ( i zapewne paru
    > innych - nie chciało mi się dalej sprawdzać)

    Kurcze - i nie mogłeś sobie przelać kieszonkowego dla syna ;-)))

    K. Kowalski

  • 13. Data: 2002-10-30 19:03:43
    Od: Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_>

    Kamil Jońca wrote:
> [...]
    > mnie beblać:
    > "Zdecydowałeś się przelać - (minus) 589.934.592 złote. Aby

    Zwykłe 32-bitowe integery ze znakiem ??? A grosze w drugim integerze? To
    raczej nie może być problem wewnątrz- czy międzybankowy, bo przed
    denominacją ~2mld to nie była jakaś bardzo nietypowa kwota (bo dopiero
    powyżej 2^31-1 się robią głupoty) by się wszystko rozkraczyło. Stawiam na
    to, że jeśli już to aplikacja interfejsu internrtowego nie została
    napisana idiotoodpornie. Tylko dziwi mnie, że nie użyto 64-bitowego
    integera, albo po prostu double do trzymania złotych i groszy razem.

    --
    Pozdrówka,
    Artur

  • 14. Data: 2002-10-30 20:31:37
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    30 paź 2002 o 20:03 GMT
    Artur Gawryszczak
    > Zwykłe 32-bitowe integery ze znakiem ??? A grosze w drugim integerze?

    Czemu w drugim? Może jest jeden i wartość w groszach. :)

> [...]
    > napisana idiotoodpornie. Tylko dziwi mnie, że nie użyto 64-bitowego
    > integera, albo po prostu double do trzymania złotych i groszy razem.

    Typów zmiennoprzecionkowych (double) nie używa się do operacji finansowych
    i innych wymagających idealnego "zgadzania się" wartości. Z założenia
    w tym sposobie zapisu liczba jest tylko przybliżeniem jej wartości.

    Pozdr

    Czarek Gorzeński

  • 15. Data: 2002-10-30 21:20:56
    Od: Artur Gawryszczak <g...@c...edu.pl._!_!_!_>

    Czarek Gorzeński wrote:
    > 30 paź 2002 o 20:03 GMT Artur Gawryszczak
    > Czemu w drugim? Może jest jeden i wartość w groszach. :)

    W podanym przykładzie 31 bitów było wykorzystanych na wartość, a 1 na
    znak. Na grosze potrzebujesz conajmniej 7 bitów a sposób w jaki system
    "pobłądził" wskazuje, że grosze są trzymane osobno.

> [...]
    > finansowych i innych wymagających idealnego "zgadzania się" wartości. Z
    > założenia w tym sposobie zapisu liczba jest tylko przybliżeniem jej

    Na dodawanie i odejmowanie zachowują najstarsze ~16 cyfr (no, niech
    będzie że 15), natomiast 8-bajtowy integer ze znakiem da tu 18 cyfr i
    będzie lepszy. W przypadku liczenia procentów (mnożenie) to i tak trzeba
    użyć jednak jakichś ułamków, jak nie zmienno- to stałoprzecinkowych (z
    tym, że te drugie to trzeba by dosć trickowo implementować :) ). Wszystko
    to i tak kwestia pisania właściwych zaokrągleń, a sinusów i logarytmów w
    rozliczeniach się chyba nie używa :-)

    --
    Pozdrówka,
    Artur

  • 16. Data: 2002-10-30 21:53:29
    Od: bromden <b...@g...pl>

    > Z założenia
    > w tym sposobie zapisu liczba jest tylko przybliżeniem jej wartości.

    bzdura!
    z zalozenia zmiennoprzecinkowe typy danych sluza do
    przechowywania liczb o skonczonym rozwinieciu dziesietnym
    (w pewnym zakresie zalezacym od liczby bitow),
    a operacje finansowe przeprowadza sie wlasnie na takich
    liczbach (o skonczonym rozwinieciu dziesietnym)

    --
    bromden