    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: G_Kolodko i teoria wszystkiego
    Date: Sun, 25 Oct 2020 23:36:21 +0100

    >Użytkownik "ąćęłńóśźż" <...@...pl> napisał w wiadomości
    >A Balcerek jak miał betonowy partyjny umysł, tak ma go nadal:
    >www.rp.pl/Gospodarka/310129908-RZECZoBIZNESIE-Lesze
    k-Balcerowicz-Do-rozwoju-potrzebne-fundamenty-a-nie-
    wstrzykiwanie-pieniedzy.html
    >Ten partyjny watażka (złób miło pachniał od PZPR przez UD do UW) dzieli
    >świat na PiS-owski i jakiś enigmatyczny "wcześniejszy'.
    >No to ja dzielę świat na P0-wski i "późniejszy".

    Kołodko nic nowego ani konkretnego nie napisał. Rozważania filozoficzne
    na temat uzasadnienia braku zasad w dążeniu do specyficznie
    rozumianego "dobrobytu". Wprawdzie raczył zauważyć, że "nowoczesna
    teoria monetarna" + dochód gwarantowany to nie jest dobre połączenie
    ale już złodziejskie pomysły Keynesa (tu chodzi o "optymalizację obiegu
    pieniądza") wydaje się co najmniej tolerować. I nie chodzi nawet o samą
    wizję "optymalizacji" ale metody jej wymuszania.

    Balcerowicz pisze rzeczy oczywiste, poza chwaleniem wątpliwej jakości
    i skuteczności reformy górnictwa. Tyle, że sam niekoniecznie tak
    postępował. Na głosowaniach w RPP (w przypadku równowagi głos
    szefa NBP jest decydujący) nie zawsze był "jastrzębiem". Przygotował
    reformę podatkową (tę Kwaśniewski zawetował, pozostałe niestety
    podpisał) ale na bieżąco chyba przedsiębiorcom życia nie ułatwiał.

    Obecnie trudno do prostych zasad przekonać nawet przedsiębiorców.
    Wielu chciałoby regulacji byle dokopać konkurencji, załapać się na
    państwowe zlecenie za wydrukowane pieniądze lub opchnąć z zyskiem
    cokolwiek beneficjentom 500+.

    Arek