    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Energetyczne mafie w Polsce...
    Date: Mon, 6 Mar 2023 12:07:27 +0100

    On Mon, 6 Mar 2023 10:51:47 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Tej zmiany obawia się Kreml?

    Jakos chyba tak, ale kiedys do niej dojdzie.
    Znów, bo był Gorbaczow, był Jelcyn ...

    > Plany mają to do siebie, iż czasami ;) poprzedzają realizację?...

    To pisz w czasie przyszłym przypuszczającym.

    > Nie rozumiem.

    Taki np bank Lehman Brothers - nie trafil.
    Czarnecki ... tez w koncu nie trafil.
    Cała masa firm samochodowych.
    Novell, Sun, i cala masa innych firm komputerowych, ktore najpierw
    trafily w dobry czas, a potem nie potrafily ...

    > Jest podstawą łączności na tej wojnie.

    Owszem, ale kiedy trzeba bylo zacząc?

    Poza tym jest pare innych satelitow/systemów.
    Iridium, ktory tez sie nie wstrzelil,
    Thuraya i inne, mniej popularne.

    > Nie mają armii -- liczyli na Moskwę, która od dawna walczy

    Mają. I zawsze mogą miec.
    Ewentualnie jak w kawale - wyslemy im 10 mln desantu, który się podda
    i sami poproszą o pokój, bo jenców trzeba karmic :-)

    > w imieniu płatników, choćby separatystów (płacących węglem)
    > i (płacącej chyba głównie naftową ropą oraz dolarami, choć
    > zapewne też ,,geografią'') Syrii...
    > Gdybyś stosownie zapłacił -- w Twym imieniu także
    > walczyłaby rosyjska armia...

    Nie wiem czy tak rosyjska, ale Wagnerowcy na pewno.
    Czy BlackWater.

    Ukraina tez ma troche najemników.

    > Można atakować hipersonicznymi rakietami...

    Trzeba je miec.
    Ale je tez mozna zestrzelic, chyba, ze to takie do bunkrów.

    A tymczasem na razie sa na powierzchni. Tak lepiej?

    > Żadnej nie ruszyli?
    > Jąderkowych nie ruszają...

    Jądrowe z rzadka ostrzeliwują.
    A konwencjonalne? Nie nadają sie na newsa?

    Infrastrukturę przesyłową jakby latwiej zaatakowac, i latwiej
    naptawwic jak sie wygra ...

    > Bo jego zadaniem nie jest szybkie (lecz przejściowe) skończenie
    > tej wojny, lecz skuteczne rozbrojenie Moskwy... Ta wojna może
    > rozwijać Ukrainę, rozwija opozycję Kremla (Japonię, Australię,
    > USA i Kanadę, zachodnią Europę...) i raczej dobija Kreml...

    Moze i tak - Rosja za bardzo przyparta uzyje atomówek, i wojna moze
    sie urwac ...

    > Albo raczej -- zadaniem tej wojny jest gospodarcze i polityczne
    > pogrążenie Moskwy...

    Putin mial chyba inne zadania.

    > Diabli wiedzą, czy oby na pewno Moskwa
    > wyjdzie z tej wojny osłabiona...

    Raczej tak. ale alternatywy w zasadzie nie ma - tzn wzmocnią Rosje
    jeszcze bardziej.

    > Białystok jest 10 razy mniejszy od Kijowa?

    licze sie z tym, ze agregatow trzeba by 10x wiecej.

    Warszawa potrzebuje 1.3GW w szczycie
    https://spidersweb.pl/bizblog/zapotrzebowanie-na-moc
    -blackout/

    Ale bez klimatyzatora da sie zyc.

    > co dzień?

    co dzien to konserwowac.
    A jak ktos/cos rozwali siec, to i te linie nie pomogą.

    > Taniej słać śmiercionośną broń niż pomóc cywilom...
    > Policzyłem koszty zbudowania w Polsce miliona mieszkań Ukraińcom...

    Mieszkania podrozaly.
    Ale my na to chetnie, bo Ukraincy pracują, a u nas brak rąk do pracy
    :-)

    > Rozłożone na miliard ludzi (co najmniej tyle na oko ma opozycja
    > Kremla) to niska cena...

    Moze i niska, ale co tansze - milion mieszkan czy tysiąc czołgów?

    P.S. Wołoszanski mówił ze takie 19w twierdze (Modlin itp), kosztowały
    mniej, niz koszt arylerii do ich rozbicia. I w tym sensie się
    opłacały.
    Ale to juz chyba nie jest prawda ... trotyl jest tani.

    > Jest szmal na czołgi, nawet na śmieszne
    > zapory Błaszczaka, ale nie ma szmalu na pomoc cywilom?...

    Jest szmal i na pomoc cywilom.
    A smieszne zapory to akurat kosztowaly smieszne pieniadze.

    > Dlaczego? Ile tam jest?

    Nie o to chodzi.
    nie bardzo tego rozumiem, ale bylo tak:
    https://www.wired.co.uk/article/clock-slow-europe-el
    ectricity-power-serbia-kosovo

    A co by bylo gdyby to nie malenkie Kosowo, ale cala Ukraina prad
    brala.

    > To eskalacja...

    Ale moze Moskale cos zrozumieja :-)

    > W Polsce...

    > Chyba teraz chowają średnie napięcie...
    >
    > https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-kable-ener
    getyczne-pod-ziemia-pge-chce-zakopac-40-proc-linii,n
    Id,6556552

    Plany. Rosja zreszta wprost wymieniona

    > https://businessinsider.com.pl/biznes/pge-ma-maszyne
    -do-chowania-linii-energetycznych-w-ziemi-to-pochlon
    ie-miliardy/0jkfnly

    Jedna maszyna 11 tys km szybko nie przelozy.

    > Ale 110 kV można chować od dawna...
    > https://www.tfkable.com/produkty/asortyment/systemy-
    wysokich-napiec.html

    Mozna i wyzsze.

    > więc nie zdziwiłbym się zakopywaniem NN...
    > Byłem dzieckiem, gdy słyszałem o kablach NN 110 kV zasilających Paryż...

    NN to 230V.
    Krotkie odcinki, i czesto od razu zakopane (w miastach)

    > Kiedyż z kablami były kłopoty -- lokalizacja uszkodzeń (od dawna
    > można zlokalizować z dokładnością ręcznej łopaty nawet nn 400 V)

    Chyba nie o to chodzi.

    > i koszt naprawy tychże... Zyski chyba oczywiste -- uroda,
    > odporność na ,,przyrodę'' i wojnę oraz wandalizm...

    Co wiatr, to u nas iles osob bez pradu. Ale to raczej SN.

    Ale te słupy przeciez tez kosztuja ..

    J.