    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Dymiacy walter czekistów
    Date: Sun, 09 May 2010 03:32:49 +0200

    Charlie delta <c...@g...com> writes:

> [...]
    > państwo. W związku z tym nie mam naturalnie żadnych wątpliwości, że
    > kiedy we właściwym czasie opublikowany zostanie raport międzynarodowej
    > komisji badającej przyczyny katastrofy samolotu Tu-154M nr 101, dn. 10
    > kwietnia 2010r. w okolicach lotniska Smoleńsk-Siewiernyj, to ten
    > dokument będzie wyglądał tak samo, albo bardzo podobnie, jak raport
    > francuskiego Bureau d'Enquetes et d'Analyses pour la Sécurité de
    > l'Aviation Civile (BEA) w sprawie przyczyn katastrofy samolotu
    > Concorde, rejestracja F-BTSC, dn. 25 lipca 2000 r. w Gonesse pod

    Mam nadzieje ze nie, akurat tamte np. wnioski BEA sa przynajmniej
    kontrowersyjne.

    > Być może ten rosyjski raport będzie nawet jeszcze większy i
    > dokładniejszy od francuskiego, bo w końcu w katastrofie Concorde nie
    > zginął prezydent Republiki Francuskiej z małżonką, elita życia
    > politycznego Francji oraz dowództwo francuskich sił zbrojnych, tylko
    > wycieczka niemieckich biznesmenów.

    To nie powinno miec wplywu na komisje badajaca katastrofe.

    > W katastrofie Concorde jako jej pierwotną przyczynę zidentyfikowano
    > pasek blachy tytanowej o wymiarach 43x4 cm, leżący w charakterze
    > śmiecia na pasie startowym, który podczas startu Concorde przeciął
    > jedną z opon samolotu.

    Interpretacja.
    Przyczyn bylo wiecej, natomiast w odroznieniu od tej jednej wiele
    z nich nie powinno miec szansy zaistniec (o sterylnych pasach nie
    slyszalem, zawsze jest takie ryzyko).
    BTW glownym zarzutem zwiazanym z tym elementem bylo wykonanie go ze
    stopu tytanu (a nie ze stopu aluminium). Tak jakby opony nie pekaly bez
    zadnych obcych elementow.

    > W dochodzeniu w sprawie przyczyn katastrofy lotu PanAm 103, który
    > rozbił się w szkockim miasteczku Lockerbie 21 grudnia 1988 r. w wyniku
    > eksplozji bomby w ładowni bagażowej, koronnym dowodem rzeczowym stał
    > się strzęp płytki obwodu drukowanego o wymiarach 0,8 x 1,25 cm, który
    > był częścią elektronicznego zapalnika czasowego bomby i został wyjęty
    > przez policyjnych techników pincetą ze znalezionego w lesie pod
    > Lockerbie nadpalonego kawałka koszuli. Śledztwo trwało prawie trzy
    > lata.

    A nie pomyslales ze nikt nie wiedzial co sie stalo? Zupelnie inna
    sytuacja. W tej chwili praktycznie wiadomo, ze przyczyna katastrofy
    w Smolensku bylo zejscie pilotow ponizej bezpiecznej wysokosci. Nie
    wiadomo (byc moze) tylko dlaczego to zrobili.

    > Sceptycy, kórych nie obezwładniła dotychczasowa eksplozja braterstwa
    > polsko-rosyjskiego, zastanawiają sie m.in. nad przyczynami całkowitej
    > dezintegracji środkowej części samolotu, czyli kabiny pasażerskiej.

    Zapis parametrow lotu (FDR) z pewnoscia bardzo latwo pokaze przyczyne.
    BTW na pokladzie bylo cos w rodzaju QAR (?) i GPS, ktore maja byc
    odczytywane przez Amerykanow (i Polakow jako producentow jednego
    z urzadzen?).

    > Nic nie wiadomo o stanie kabiny załogi. Kokpit, z natury rzeczy
    > zawierający kluczowy materiał dowodowy,

    Nope, kluczowym materialem sa rejestratory, a te znajduja sie z tylu,
    i akurat nie znikly. Teoretycznie mozna podmienic zawartosc FDR (np.
    uzywajac symulatora), ale ryzyko wykrycia czegos takiego byloby bardzo
    duze.

    > Czy te zwłoki, które przetrwały mniej więcej w całości, prześwietlono?
    > Eksplozja termobaryczna zabija bardzo charakterystycznym mechanizmem
    > 'blast injury' obejmującym m.in obrażenia płuc wywołane skokowym
    > wzrostem ciśnienia w pomieszczeniu do ponad 3MPa. Te obrażenia płuc
    > mają bardzo charakterystyczny obraz radiologiczny na zdjęciach
    > rentgenowskich klatki piersiowej, zwany 'butterfly', czyli motylem.

    Ciekawe czy taka eksplozja odwraca tez samolot na plecy?
    Bo utrata znaczacej czesci powierzchni skrzydla, owszem.
    --
    Krzysztof Halasa