  • 11. Data: 2004-06-23 13:58:28
    Temat: Re: Dług
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    yayco wrote:
    > Ma oczywiście. Jeżeli przyjmą spadek "z dobrodziejstwem inwentarza",
    > spadkobiercy odpowiadają tylko do wysokości aktywów spadku.

    Tyle że jest pewna różnica między odpowiedzialnością z masy spadkowej a
    odpowiedzialnością do wysokości aktywów spadku. I właśnie o nią mi chodzi.

    > Jeśli spadek odrzucą - nie odpowioadają wogóle, bo niby na jakiej zasadzie?

    A odrzucenie jest przyjęciem? :)

    KG

  • 12. Data: 2004-06-23 14:02:19
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...pulapka-org.pl> napisał w
    wiadomości news:0d0jd05gb607hu6tc1jk5416u6e7f41jqh@4ax.com...

    > O ile przejmą spadek wprost.

    Dlatego napisalem, że co do zasady, a nie zawsze.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 13. Data: 2004-06-23 14:11:06
    Od: "yayco" <i...@s...com>

    >A odrzucenie jest przyjęciem? :)

    Oczywiście, że nie. To tylko dla zamknięcia kwestii.
    Należy jednak pamiętać, że spadkobiercą jest się z mocy prawa, albo z tytułu
    zapisu testamentowego. Żeby spadek odrzucić, trzeba najpierw być
    spadkobiercą.
    Przypomnę, że caly ten subwątek wziął się z drobnego zdania, które popełnił
    Washko :"Oraz - co do zasady - do spadkobierców."

    yayco

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 14. Data: 2004-06-23 14:28:48
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    yayco wrote:
    > Przypomnę, że caly ten subwątek wziął się z drobnego zdania, które popełnił
    > Washko :"Oraz - co do zasady - do spadkobierców."

    raczej od zdania "Jedynie bank może meić roszczenia do masy spadkowej" :)

    KG

  • 15. Data: 2004-06-23 15:37:27
    Od: "Marek" <k...@w...pl>

    Nie do masy spadkowej tylko do spadkobierców. "Masa spadkowa" nie jest jakimś
    odrębnym podmiotem, ponadto do masy wchodzą wszelkie prawa majątkowe, w tym
    zobowiązania.

    Odrzucenie spadku nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem, gdyż wtedy spadkobierca
    zostaje wyłączony od dziedziczenia, tak jakby nie dożył otwarcia spadku. Czyli do
    spadku powołane będą jego dzieci, jeśli są małoletnie zaczynają się problemy.

    Ponadto jeżeli spadkobierca odrzucił spadek z pokrzywdzeniem wierzycieli, każdy z
    wierzycieli, może żądać, ażeby odrzucenie spadku zostało uznane za bezskuteczne w
    stosunku do niego.

    Przy przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza konieczne jest sporządzenie spisu
    inwentarza. Czasami jest to dość kosztowne. Jednakże wtedy spadkobierca ponosi
    odpowiedzialność za długi spadkowe tylko do wartości ustalonego w inwentarzu stanu
    czynnego spadku.

    Należy jednak liczyć się z tym, że jeżeli spadkobierca podstępnie nie podał do
    inwentarza przedmiotów należących do spadku albo podał do inwentarza nie istniejące
    długi, to będzie odpowiadał całym swoim majątkiem osobistym.
    Stąd też również podzielam pogląd, iż jest to najlepszy sposób, choć ludzie częściej
    decydują się na odrzucenie spadku.

    Pozdrawiam.

  • 16. Data: 2004-06-23 19:07:09
    Od: "Marek" <k...@w...pl>

  • 17. Data: 2004-06-24 00:16:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Marek" <k...@w...pl> writes:

    > Ponadto jeżeli spadkobierca odrzucił spadek z pokrzywdzeniem wierzycieli,
    > każdy z wierzycieli, może żądać, ażeby odrzucenie spadku zostało uznane za
    > bezskuteczne w stosunku do niego.

    A jakis prosty przyklad takiego odrzucenia z pokrzywdzeniem?
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 18. Data: 2004-06-24 04:42:36
    Od: "Marek" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" <

    > A jakis prosty przyklad takiego odrzucenia z pokrzywdzeniem?

    Chociażby przykład z tytułowego postu, bank, który udzielił kredytu
    spadkodawcy. W praktyce jednak zdarza się to rzadko, ale jednak ryzyko
    istnieje.

    Pzdr

  • 19. Data: 2004-06-24 08:01:38
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Marek wrote:

> [...]
    >

    > Chociażby przykład z tytułowego postu, bank, który udzielił kredytu
    > spadkodawcy. W praktyce jednak zdarza się to rzadko, ale jednak ryzyko

    Czekaj, czekaj. Czyli co: żyję ze swoją rodzinką na bakier. Ktoś z nich
    zaciąga kredyt. Umiera, a ja odrzucam spadek.
    I co? W tym momencie sąd uzna, że bank jest pokrzywdzona ja muszę
    przyjąć spadek i spłacać bank?
    "Coś kręcisz" :/
    KJ

  • 20. Data: 2004-06-24 08:47:46
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zaciąga kredyt. Umiera, a ja odrzucam spadek.
    > I co? W tym momencie sąd uzna, że bank jest pokrzywdzona ja muszę

    Bo to zupełnie o co innego chodzi. Można uznać odrzucenie spadku za
    bezskuteczne wówczas, gdy odrzucający działa na szkodę _swoich_ wierzycieli,
    a nie wierzycieli spadodawcy. Sytuacja może być wówczas taka: ktoś ma wiele
    długów i dziedziczy całkiem przywoity spadek. Odrzuca go jednak, żeby nadal
    nie mieć z czego spłacać. Jeśli wierzyciele udowodnią, że działo się to z
    ich pokrzywdzeniem, to sąd uzna bezskuteczność wobec nich takiego
    odrzucenia.