    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: DasCoin - co o tym sądzicie
    Date: Thu, 04 May 2017 19:21:09 +0200

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    > Co to znaczy uczciwa cena?

    Taka, że w transakcji obie strony tyle samo tracą (lub zyskują).

    > Jeżeli samochód zyskał na wartości bo ze zwykłego auta stał sie przedmiotem
    > kolekcjonerskim

    To nie ma to związku z pieniędzmi.

    > to dlaczego zyskać miałoby tylko panstwa i dlaczego cena
    > miałaby byc nieuczciwa?

    Cena może być uczciwa. Chodzi o transakcję, bo pieniądze nie służą do
    opisywania wartości rzeczy, tylko do sprzedawania i kupowania.

    > Tak samo jak złoto, srebro, diamenty, dolary :) etc.

    Złoto i srebro są wykorzystywane w przemyśle. Diamenty przypuszczalnie
    w mniejszym stopniu, ale to dobro rzadkie, te rządzą się swoimi prawami.
    Tak czy owak produkcja złota, srebra i diamentów (z innych materiałów)
    jest możliwa, i ogranicza od góry wartość tych rzeczy. Może chwilowo
    produkcja złota i srebra jest dużo droższa niż ich wartość, ale kto wie
    co będzie w przyszłości.

    Natomiast dolary - tak jak pisałem, rząd nie powinien mieć prawa do
    zadłużania się (państwa). Zreszta tam to jest nawet bardziej
    skomplikowane.

    > Ale tak bardziej ogolnie o kryptowalutach - z walutami roznych krajów tez
    > przez tak sie moze stac...

    A nawet wiemy, że tak będzie, nie wiadomo tylko z którymi kiedy.
    Ale to jest pochodna tego, że państwa (banki emisyjne itd) robią co chcą.

    > Tak, kurs względem siły nabywczej a co za tym idzie równiez wobec innych
    > walut.

    To za tym nie idzie, w szczególności w dłuższym okresie.

    > A jaka jest szansa tego nie wiem.

    I to jest ten problem. Żeby móc zarobić na takich mechanizmach (w jakimś
    dłuższym okresie, i z dobrym prawdopodobieństwem), trzeba przynajmniej
    to wiedzieć.
    Ja też tego nie wiem, i dlatego... :-)

    > Rozpoczałem watek o dascoinie bo wydaje mi się ze to moze być sporej
    > wielkosci wałek.

    Albo przynajmniej próba.

    > I tak i nie.
    > Zobacz bitcoina.

    No przecież właśnie tak jest z bitcoinem.
    --
    Krzysztof Hałasa