  • 31. Data: 2020-11-19 12:30:33
    Temat: Re: DOS na AliorKantor?
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 18.11.2020 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> napisał/a:

    > Ano. Nie słyszałem być ktoś odpalił CP/M na zwykłym Spectrum, to
    > wymagało praktycznie 60 KB RAM, od zerowych adresów.

    W sumie niezupełnie, tzn. "zerowe" (początkowe) adresy tak,
    ale 60 KB nie (owszem, "profesjonalne" programy jak Wordstar czy
    dBase wymagały TPA ~60 KB, ale nie sam system).

    > I, zdaje się, na Elwro cośtam Jr. (Spectrum zrobiony chyba na TTLach?)
    > dawało się odpalić CP/M?

    Blisko. https://pl.wikipedia.org/wiki/CP/J

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 32. Data: 2020-11-19 13:51:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DominikAłaszewski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >W sumie niezupełnie, tzn. "zerowe" (początkowe) adresy tak,
    >ale 60 KB nie (owszem, "profesjonalne" programy jak Wordstar czy
    >dBase wymagały TPA ~60 KB, ale nie sam system).

    Tak czy inaczej - CP/M chcial mozliwe duzo pamieci od adresu 0,
    a w spectrum od 0 ROM, od 16KB pamiec video ...
    ROM byc moze daloby sie podmienic z RAM, ale wyswietlanie z ULI
    trudniej.

    >Blisko. https://pl.wikipedia.org/wiki/CP/J

    No prosze, piekne ... tylko o pare lat za pozno :-)

    J.

  • 33. Data: 2020-11-19 19:05:34
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 17.11.2020 o 20:44, J.F. pisze:
    > Byly pewne pomysly, np stacja dyskow ... zapomnialem nazwy, gdzie
    > komputer z CP/M byl w stacji, a Spectrum pelnil role terminala.

    Jeśli już tak oftopikujemy okrutnie, to stacja dysków FDD-3000 (mogła
    mieć jeden napęd 3" albo dwa, do mojej wstawiłem 5", trochę wystawał)
    albo FDD-3 (była z "klocków" zasilacz+kontroler+napęd+napęd łączonych
    taśmą). I tak, ten CP/M działał na stacji, bo musiał mieć pamięć masową.

    > Lepiej Timex, bo Spectrum nawet na terminal sie nie nadawal.

    Nie pamiętam, jakoby nie teges. Bo gumowe klawisze?

    --
    Alf/red/

  • 34. Data: 2020-11-19 22:16:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Dokladnie - znacznie powiekszalo ilosc liter na ekranie.
    > A CP/M lubil duzo - tzn programy pod niego ...

    To fakt. Ale nigdy chyba nie widziałem niczego, co by używało
    specjalnych trybów grafiki nowego układu ULA.

    Dla terminala to by miało sens - terminal nie potrzebuje wiele pamięci
    "zwykłej". Normalnie ZX Spectrum miało raczej za mało pamięci, nie za
    dużo.

    > Jakos tak to musialo byc - tak czy inaczej - komputer wlasciwy byl w
    > stacji, dolaczony Spectrum czy Timex robil tylko za terminal.

    Definitywnie.

    > CP/M w ogole nie przewidywal grafiki.
    > Ale programy mogly juz wykorzystywac mozliwosci terminala ...
    > znakowego ...

    I właśnie tak było z tym Sokobanem. Czy to były terminale znakowe (tu
    akurat Unimor ANG3000) czy nie to kwestia nomenklatury - podpinane były
    przez RS-232, to w pewnym sensie znakowe, w innym graficzne.

    > Kojarzy mi sie, ze oba to byly klony Spectrum, wiec raczej nie bardzo.
    > Elwro robilo jakies "stacje robocze" z CP/M, ale zainteresowania "pod
    > strzechami" nie bylo - za drogie, za duze.

    Elwro Jr to był klon Spectrum, natomiast Meritum to było zupełnie coś
    innego. Wikipedia podaje, że to był klon TRS-80 - możliwe, nie pamiętam,
    bym kiedykolwiek widział oryginalnego TRS-80. "Stacja" Meritum (w obłej
    białej obudowie, dwa napędy 5.25", chyba jednostronne, działała pod CP/M
    (być może były inne możliwości, nie pamiętam).
    W Wiki jest napisane, że stacja miała 2 KB EPROM i 1 KB RAM. Jestem
    jednak przekonany, że tam było 64 KB RAM i CP/M - może były różne
    stacje, a może pamięć była w samym komputerze (w specjalnej wersji).
    Tego to już nie pamiętam, nie używałem tego zbyt mocno.

    Pamiętam też, że do Meritum mogła być jakaś skrzynia (biała?), którą
    stawiało się pod monitorem, a która zwiększała (dawała) możliwości
    grafiki. To mogło być coś eksperymentalnego.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 35. Data: 2020-11-19 22:18:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> writes:

    > W sumie niezupełnie, tzn. "zerowe" (początkowe) adresy tak,
    > ale 60 KB nie (owszem, "profesjonalne" programy jak Wordstar czy
    > dBase wymagały TPA ~60 KB, ale nie sam system).

    Dlatego napisałem "praktycznie".

    > Blisko. https://pl.wikipedia.org/wiki/CP/J

    To rzeczywiście całkiem blisko :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 36. Data: 2020-11-19 22:25:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No prosze, piekne ... tylko o pare lat za pozno :-)

    Swoją drogą, gdyby wtedy nasze opóźnienie względem Zachodu to było tylko
    kilka lat, to nie byłoby wielkiego problemu. Problem polegał raczej na
    tym, że na Zachodzie takie rzeczy były powszechne (chociaż dość drogie),
    a u nas... "Wyprodukowano 13 696 komputerów Elwro 800 Junior" itp.
    Akurat w tym przypadku to było dużo, inny sprzęt było produkowany
    w jeszcze mniejszych ilościach.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 37. Data: 2020-11-20 13:28:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >na
    >tym, że na Zachodzie takie rzeczy były powszechne (chociaż dość

    Czy takie powszechne ... wezmy takiego C64, podobno 17 mln sztuk.
    Spektrum 5 mln.
    Coz to jest jak na populacje Europy, USA i Japonii, a przeciez jeszcze
    pare krajow aspiruje do "rozwinietych".

    Ale juz na populacje nastolatkow - pokrycie moze byc duze.

    >a u nas... "Wyprodukowano 13 696 komputerów Elwro 800 Junior" itp.
    >Akurat w tym przypadku to było dużo, inny sprzęt było produkowany
    >w jeszcze mniejszych ilościach.

    Problem polegal raczej na tym, ze w tym roku to on byl juz zbyt
    kiepski, chyba za drogi, a ministerstwo nie mialo pieniedzy ... i moze
    dobrze, ze nie mialo ...

    http://lootmuchow.wodip.opole.pl/informatyka/komp.ht
    ml

    J.

  • 38. Data: 2020-11-20 13:36:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >były
    >przez RS-232, to w pewnym sensie znakowe, w innym graficzne.

    Komunikacja i funkcjonalnosc przewidywaly tylko wyswietlanie znakow.
    Moze producent dorzucil jakas semigrafike.

    Nawet, gdyby producent dorobil troche grafiki (ha, ha - przez RS232 z
    predkoscia 19200), to byloby to niestandardowe, wiec mialoby wsparcie
    tylko od nielicznych programow.

> [...]
    >stacje, a może pamięć była w samym komputerze (w specjalnej wersji).
    >Tego to już nie pamiętam, nie używałem tego zbyt mocno.

    Stacja dyskow w ogole nie potrzebuje pamieci. Szczegolnie jesli ma
    wspolpracowac z komputerem na 8080/Z80 z przewidziana obsluga dyskow.

    >Pamiętam też, że do Meritum mogła być jakaś skrzynia (biała?), którą
    >stawiało się pod monitorem, a która zwiększała (dawała) możliwości
    >grafiki. To mogło być coś eksperymentalnego.

    I jeszcze trzeba miec ambicje "Polish Software House", zeby to
    obsluzyc, choc akurat za socjalizmu mogl wypalic ...

    A potem nadchodzi ten przykry moment, gdzy trzeba klientowi powiedziec
    ... wie pan co - najlepiej by bylo, gdyby ten caly sprzet kupiony dwa
    lata temu wyrzucic i kupic pecety, bo to juz jest zlom.

    J.

  • 39. Data: 2020-11-20 13:39:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Alf/red/" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >albo FDD-3 (była z "klocków" zasilacz+kontroler+napęd+napęd łączonych
    >taśmą). I tak, ten CP/M działał na stacji, bo musiał mieć pamięć

    Mial tez pare innych wymagan, ktore na Spectrum bylyby trudne do
    spelnienia.
    Wiec dlatego w stacji byl drugi komputer.

    >Nie pamiętam, jakoby nie teges. Bo gumowe klawisze?

    Bo za maly ekran przede wszystkim.

    J.

  • 40. Data: 2020-11-21 22:27:17
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 20.11.2020 o 13:39, J.F. pisze:

    > Bo za maly ekran przede wszystkim.

    A racja. Ten CP/M działał w trybie 80 znaków w linii, a taki był tylko w
    Timexie.

    --
    Alf/red/