  • 1. Data: 2005-01-03 18:21:25
    Temat: CHF
    Od: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>

    jakie sadzicie sa szanse ze frank pojdzie troche w gore ?

    Michal

  • 2. Data: 2005-01-03 21:32:28
    Temat: Re: CHF
    Od: "Tomasz Wolny" <y...@p...pl>

    > jakie sadzicie sa szanse ze frank pojdzie troche w gore ?
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Michal

    Miejmy nadzieje, ze nie... ;)

    pzdr.
    Tomek

  • 3. Data: 2005-01-04 06:35:32
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    Użytkownik "Michal Hopfer" <g...@h...com.pl> napisał w wiadomości
    > jakie sadzicie sa szanse ze frank pojdzie troche w gore ?

    W gore? O ile? Wjakim czasie? I jakie maksymalne cofniecia w dol w
    miedzyczasie? Musze znac te parametry, aby wyznaczyc przedzial ufnosci i
    prawdopodobienstwo jego realizacji.

    Malin

  • 4. Data: 2005-01-04 22:14:57
    Od: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>

    Jacek Maliszewski napisał(a):

> [...]
    >
    > W gore? O ile? Wjakim czasie? I jakie maksymalne cofniecia w dol w
    > miedzyczasie? Musze znac te parametry, aby wyznaczyc przedzial ufnosci i

    chodzilo mi przedzial mniej wiecej 2-4 tygodnie, w gore do powiedzmy
    poziomu 2,70gr. i to samo dla 2-3 miesiecy chodz tu to raczej nie da sie
    nic ustalic

    Michal Hopfer

  • 5. Data: 2005-01-04 22:18:41
    Od: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>

    > chodzilo mi przedzial mniej wiecej 2-4 tygodnie, w gore do powiedzmy
    > poziomu 2,70gr. i to samo dla 2-3 miesiecy chodz tu to raczej nie da sie
    > nic ustalic

    ech....2,70zł oczywiscie

    Michal Hopfer

  • 6. Data: 2005-01-05 09:35:36
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

> [...]

    Mysle, ze w ciagu 2-3 miesiecy Chf/Pln wzrosnie o kilkanascie groszy.
    Niestety beda bardzoliczne i mocne cofniecia w dol po drodze, przez co
    trudno bedzie utrzymac sie na dlugiej pozycji lub trafic w odpowiedni moment
    na spekulacje. Natomiast najblizsze 2-4 tygodnie to kompletna dla mnie
    niewiadoma.

    Malin

  • 7. Data: 2005-01-05 16:57:51
    Od: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>

> [...]
    > na spekulacje. Natomiast najblizsze 2-4 tygodnie to kompletna dla mnie

    ok, dzieki za odpowiedz. wlasnie chodzi mi o to kiedy mniej wiecej wziasc
    transze, wychodzi na to ze troche spanikowalem i dostaniemy ja dzis/jutro.
    kurcze wszystkie artykuly ktore czytalem w necie mowily o dalszym
    umacnianiu sie zlotego, jeden prorok :) prognozowal EUR 3,8 w polowie roku.
    no ale i tak marzec to byloby dla nas za pozno :(

    chetnie poznalbym Twoje zdanie na inne tematy:

    1. a co sadzisz o okresie lipiec 2005, jaki kurs CHF, EUR?
    2. EUR ponizej 4zł? jeśli mozliwe to kiedy?
    3. jaki kurs EUR w momencie wejscia do strefy EUR w powiedzmy 2009,
    3,9-4,1zł ?

    mniej wiecej oczywiscie, wiem ze to ciezkie. PKOBP mnie rozsmieszylo jak
    sie spytalem co sadza o kursie (a rozmawialem conajmniej z kilkoma osobami)
    "my nie wiem u nas nie pracuja analitycy" :)

    aha i jakbys mogl przyblizyc praktyczną stronę zabezpieczenia sie odnosnie
    wahan kursu (dzwignia finansowa, transakcje forward?). wiem ze jak mam
    kredyt w CHF to moge sobie troche odkladac na wypadek wzrostu kursu ale
    gdzie te pieniazki lokowac coby ich wartosc zmieniala sie razem z kursem
    CHF ?

    Michal Hopfer

  • 8. Data: 2005-01-05 18:18:56
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    > ok, dzieki za odpowiedz. wlasnie chodzi mi o to kiedy mniej wiecej wziasc
    > transze, wychodzi na to ze troche spanikowalem i dostaniemy ja dzis/jutro.

    W takiej sytuacji odradzam spekulowanie, bo mozna sie latwo pomylic. Kurs
    skoczy w dol i wyplaca transze za mala. Trzeba bedzie goraczkowo szukac
    dodatkowej gotowki dla developera... Lepiej sobie zagwarantowac wyplate na
    styk odpowiadajaca platosci w PLN.

    > chetnie poznalbym Twoje zdanie na inne tematy:
    >
    > 1. a co sadzisz o okresie lipiec 2005, jaki kurs CHF, EUR?

    Nie mam zielonego pojecia jaki bedzie kurs. Ale mysle, ze juz bedzie to po
    zakonczeniu korekty, czyli Euro i Chf zaczna znowu szybko spadac w dol.

    > 2. EUR ponizej 4zł? jeśli mozliwe to kiedy?

    Jak najbardziej mozliwe. Bledem byloby zakladanie, ze Euro NA PEWNO nie
    spadnie ponizej 4 Zlotych. znam takich co budzet firmy opierali na
    zalozeniu, ze Dolar nie apsnie ponizej 3,50 w zeszlym roku.W takich
    sytuacjach lepiej nie spekulowac, tylko wziac do budzetu kursy terminowe z
    danej chwili. A jesli od czasu do czasu ud aise zaspekulowac, to najwyzej
    bedzie to extra bonus :) Jednak z gory zakladanie, ze na walutach zarobi sie
    tyle a tyle, jest bardzo ryzykowne.

    > 3. jaki kurs EUR w momencie wejscia do strefy EUR w powiedzmy 2009,
    > 3,9-4,1zł ?

    To zalezy jaki bedzie wtedy trend na Eur/Usd. Przypuszczam jednak, ze przy
    wchodzeniu do EMU Euro bedzie gdzies w okolicach 3,20. Nizej, jesli odwroci
    sie trend wieloletni na Eur/Usd lib wyzej jesli obecny trend umacnania Eur
    do Usd trwacbedzie nadal.

> [...]
    > osobami)
    > "my nie wiem u nas nie pracuja analitycy" :)

    Oczywiscie ze nie wiedza. Nikt tego nie wie. Byli przynajmniej uczciwi :)

> [...]
    > kredyt w CHF to moge sobie troche odkladac na wypadek wzrostu kursu ale
    > gdzie te pieniazki lokowac coby ich wartosc zmieniala sie razem z kursem

    Mylisz dwa pojecia. Mozesz oczywiscie wziac kredyt w walucie najnizej
    oprocentowanej, ale na bok odladac taka kwote, ktora w polaczeniu z
    zaplacona rata dalaby ci wysokosc raty taka, jakbys splacal w PLN. Te
    nadwyzke wystarczy ulokowac w jakis funfusz powierniczy, ktory zarobi
    przynajmniej 1% rocznie wiecej niz wysokosc oprocentowania kredytu. I juz
    jestes do przodu. W skali 25-30 lat mozna w ten sposob uzbierac niezla
    sumke.

    Druga sprawa to krotkoterminowe zabezpieczanie sie przed wahaniami kursu.

    Przyklad nr 1.

    W dniu 5 stycznia podpisujesz umowe z developerem, ze w dniu 30 stycznia
    zaplacisz mu za mieszkanie kwote 100 tys zlotych.
    W tym samym czasie skladasz wniosek do banku o wyplacenie kredytu dla
    developera. Ale zaciagasz kredyt nie w PLN ale w USD. Przyjmijmy dla
    uproszczenia, ze kurs po jakim bank przeliczy ci PLN na USD bedzie wynosic
    3,00 (kurs sprzedazy). Czyli podpisujesz umowe kredytowa na kwote 33,3
    tysiaca Dolarow.

    Jesli masz pecha i kurs Dolara spadnie o 2%, to zamiast 100 tys PLN ze
    sprzedazy dolarow bedziesz mial 98 tys PLN. 2 tys PLN bedziesz musial
    doplacic z wlasnej kieszeni.

    Aby tego uniknac w dniu podpisania umowy kredtowej z bankiem otwierasz
    krotka pozycje na kwote 30 tys USD na parze Usd/Pln. Mozesz taka transakcje
    zrobic przez EFIX Polska.

    Jesli w takiej sytuacji Dolar faktycznie spadlby o 2% do 30 stycznia, to co
    prawda bank przeleje na konto developera kwote 98 tys Zlotych, ale ty na
    krotkiej pozycji w Usd/Pln zarobisz te brakujace 2 tys zlotych i omina cie
    niepotrzebne nerwy, gdyz doplacisz developerowi brakujaca kwote wyplacajac z
    rachunku inwestycyjnego.

    Przyklad drugi.
    W dniu 28 grudnia skladasz wniosek do banku o przewaluotwanie kredytu z o
    wartosci 23 tys USD na PLN. Niestety bank informuje cie, ze przewalutowanie
    nastapi po kursie tabeli banku ogloszonej w dniu 28 stycznia. Znowu mozesz
    otworzyc dluga pozycje na rynku terminowym o wartosci 20 tys usd/Pln. Jesli
    kurs Dolara pojdzie w gore, to co prawda bank przeliczy ci kredyt na PLN po
    wyzszym kursie i bedziesz mial wiekszy kapital pozostaly do splaty, ale za
    to na kontrakcie terminowym zarobisz zywa gotowke :)

    Jesli zas Dolar by spadl w dol, to po przeliczeniu kapital kredytowy
    bedziesz mial mniejszy do splaty, ale jednoczesnie poniesiesz strate na
    kontrakcie terminowym. Wtedy potraktujesz te strate jako wplacenie jednej
    nieco wiekszej raty, ktora zmniejszyla ci wartosc kapitalu do splaty

    Przykladow takich mozna mnozyc. Bede o nich opowiadac podczas najblizszego
    seminarium poswieconego rynkowi walutowemu. Szczegoly pod tym linkiem
    http://www.efixpolska.com/dokumenty/?id=76

    Pozdrawiam serdecznie

    --

    ------

    Jacek Maliszewski - Doradca Finansowy
    EFIX Polska - www.efixpolska.com
    Oddział Szczecin, Monte Cassino 24
    tel.: (91) 422-84-63; 601-247-423

  • 9. Data: 2005-01-06 18:45:15
    Od: Michal Hopfer <g...@h...com.pl>

> [...]
    > przynajmniej 1% rocznie wiecej niz wysokosc oprocentowania kredytu. I juz
    > jestes do przodu. W skali 25-30 lat mozna w ten sposob uzbierac niezla

    ok, ale lokowac w walucie w ktorej sie wzielo kredyt czy raczej w pln ?
    splata zawsze jest w pln takze jest strata na kursie ale w przy
    wiekszych wahaniach jest bezpieczniej ?

> [...]
    > krotka pozycje na kwote 30 tys USD na parze Usd/Pln. Mozesz taka transakcje

    no tak to mozna powiedziec ze zaplacilem frycowe bo nie wiedzialem o takiej
    mozliwosci....chociaz PKOBP bierze kurs z dnia zlozenia wniosku - trudno
    zlozyc pozycje gdy nie wiadomo czy sie dostanie kredyt a transze wzielismy
    prawie od razu. chociaz teraz dostalismy mniej pieniedzy niz powinno byc
    (wniosek z dnia 23.12) to w sumie nie mam developera na karku i martwie sie
    tylko zeby kurs nie skoczyl jakos drastycznie do 2.90-3,00 (dlugoterminowo)

    > Przykladow takich mozna mnozyc. Bede o nich opowiadac podczas najblizszego
    > seminarium poswieconego rynkowi walutowemu. Szczegoly pod tym linkiem
    > http://www.efixpolska.com/dokumenty/?id=76

    chetnie bym sie wybral ale pracuje 9-17, szkoda ze nie w sobote

    Michal Hopfer

  • 10. Data: 2005-01-06 19:04:57
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    > ok, ale lokowac w walucie w ktorej sie wzielo kredyt czy raczej w pln ?
    > splata zawsze jest w pln takze jest strata na kursie ale w przy
    > wiekszych wahaniach jest bezpieczniej ?

    Obojetnie w jakiej walucie, byleby sredniorocznie wyciagac wyzsza stope
    zwrotu niz oprocentwanie kredytu.

> [...]
    > sie
    > tylko zeby kurs nie skoczyl jakos drastycznie do 2.90-3,00

    To prawda, ze banki niechetnie sprzedaja produkt o nazwie "kontrakt
    terminowy" osobom fizycznym, bo wiecej zarabiaja na roznicy kursowej na
    niekorzysc klienta, niz na spreadzie dla takiego kontraktu.No ale na
    szczescie sa nie tylko banki. Najtaniej i najszybciej taki kontrakt
    otworzysz na WGT. Jak bedziesz czegos takiego potrzebowal, to przypomniej
    sie mnie, a w jeden dzien wszystko zalatwimy od reki bez zadnych kosztow
    zwiazanych z otwarciem rachunku i jego prowadzeniem. Zaplacisz jedynie w
    chwili wykonania transakcji i w chwili jej pozniejszego zamkniecia.

    > chetnie bym sie wybral ale pracuje 9-17, szkoda ze nie w sobote

    nastepnym razem bedzie tez w sobote, ale tylko wyklad pokazowy, bo w sobote
    nie dzial rynek walutowy, wiec nie moglbym pokazac zawieranych transakcji na
    rynku. A tak w piatek mozemy sie na sali poczuc jak w Dealing
    Roomie.Wyswietle projektorem kosnole transakcyjna i bedziemy mogli na zywo
    pohandlowac walutami na rynku miedzybankowym :)

    Pozdrawiam

    Malin