  • 1. Data: 2005-01-03 15:45:13
    Temat: Kredyt na samochod w MultiBank
    Od: "Wilku" <s...@o...pl>

    Witam,
    Przymierzam sie do w.w. kredytu. Specjalnie nie znam sie na finansach, ale
    oprocentowanie w CHF maja bardzo atrakcyjne. Przy kwocie kredytu 25tys zl,
    jego koszt to zlaedwie 3,2 tys zl. Co myslicie o takiej ofercie? Kredyt w
    zlotowkach jest bardzo drogi i raczej maloatrakcyjny, a moze sie myle?
    Prosze o opinie na temat takich kredytow i ewnetualnie inne propozycje.

    pozdrawiam
    wilku

  • 2. Data: 2005-01-03 19:47:50
    Temat: Re: Kredyt na samochod w MultiBank
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Wilku" <s...@o...pl> writes:

    > Przymierzam sie do w.w. kredytu. Specjalnie nie znam sie na finansach,

    Nie obraz sie, ale to widoczne.

    > ale
    > oprocentowanie w CHF maja bardzo atrakcyjne. Przy kwocie kredytu 25tys zl,
    > jego koszt to zlaedwie 3,2 tys zl. Co myslicie o takiej ofercie?

    Ze jej nie znamy - w szczegolnosci nie wiemy jaki jest okres kredytowania.
    Poza tym podawanie kosztu kredytu w zlotowkach wydaje sie nie na miejscu,
    jesli waluta kredytu jest CHF (chyba ze na dany dzien, przy zalozonym
    jakims kursie, ale przeciez wiadomo, ze kursy zmieniaja sie stale).

    > Kredyt w
    > zlotowkach jest bardzo drogi i raczej maloatrakcyjny, a moze sie myle?

    Raczej nie.

    Z tym ze, moim zdaniem, dokladnie tak samo jest z kredytami w innych
    walutach. Chyba ze nie chodzi o samochod osobowy, a o autobus czy
    inna ciezarowke, ktora bedzie na siebie przyzwoicie zarabiac
    (np. zrobi z pol miliona+ km w ciagu 10 lat).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 3. Data: 2005-01-03 20:09:16
    Od: "Wilku" <s...@o...pl>

> [...]
    > jesli waluta kredytu jest CHF (chyba ze na dany dzien, przy zalozonym
    > jakims kursie, ale przeciez wiadomo, ze kursy zmieniaja sie stale).

    kredyt bylby wziety na 48 miesiecy. To co w takim razie bys doradzil?

    pozdro
    Michal

  • 4. Data: 2005-01-03 23:52:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Wilku" <s...@o...pl> writes:

    > kredyt bylby wziety na 48 miesiecy. To co w takim razie bys doradzil?

    Darowac sobie, oczywiscie. Poczekac az bedziesz mogl kupic go za
    gotowke - nie sobie banki pokrywaja straty na zlych kredytach
    z innego zrodla. 3200 zl to jest, przynajmniej dla mnie, spora suma,
    a nigdy samochodu na kredyt nie kupowalem.

    Ile bedziesz robil tysiecy km. rocznie?

    Policz, oprocz ceny samochodu, paliwo, ubezpieczenie, przeglady itd.
    Smiem twierdzic, ze jesli ktos nie moze kupic samochodu za gotowke,
    to pozniejsze koszty beda dla niego zbyt duzym obciazeniem.

    A moze wystarczy jezdzic taksowkami? Daje sie wynegocjowac znizki,
    czasem moze wyjsc sumarycznie taniej.

    Jaki chciales ten samochod kupic? Domyslam sie (25 kzl na 4 lata),
    ze niezbyt drogi. Niestety niezbyt drogi = w rzeczywistosci niezbyt
    dobry. Koszty ubezpieczenia i serwisu moga byc znaczne, a czas
    zycia samochodu duzo mniejszy niz innych. Nastawiasz sie na to,
    ze samochod duza czesc czasu bedzie przebywal w serwisach?

    Generalnie wszystko to sprowadza sie do pytania: ile tys. km
    bedziesz przejezdzal rocznie (zwlaszcza jesli chodzi o "niezbedne"
    wyjazdy, tzn. inne niz takie ze "pojechalbym pociagiem/autobusem/
    samolotem, ale samochodem bedzie taniej i musi sie zakup zwrocic").
    --
    Krzysztof Halasa

  • 5. Data: 2005-01-04 10:04:20
    Od: Mirosław Pragłowski <p...@i...pl>

    Hello Krzysztof,

    > Darowac sobie, oczywiscie.
    Wszystko można sobie darować - odpowiadanie nie na temat też.

    > Ile bedziesz robil tysiecy km. rocznie?
    A co to ma do rzeczy jeśli chodzi o kredyt ?

    > A moze wystarczy jezdzic taksowkami? Daje sie wynegocjowac znizki,
    > czasem moze wyjsc sumarycznie taniej.
    Przejedź się taryfą na trasie powiedzmy 500 km, tak mniej więcej 3 razy w
    miesiącu.
    Nawet przy zniżkach kredyt będzie się bardziej opłacał.

> [...]
    > zycia samochodu duzo mniejszy niz innych. Nastawiasz sie na to,
    > ze samochod duza czesc czasu bedzie przebywal w serwisach?
    Czyli powininen poczekać aż go będzie stać na przynajmniej S klasę ?

> [...]
    > tzn. inne niz takie ze "pojechalbym pociagiem/autobusem/ samolotem,
    > ale samochodem bedzie taniej i musi sie zakup zwrocic").
    Wcale się nie musi zwracać - wystarczy że jest potrzebny, nie zawsze się
    da dojechać "pociagiem/autobusem/ samolotem" lub nie zawsze się to opłaca.

    --
    Mirosław Pragłowski [tymczasowo pieszy pasażer]
    EMail/MSN: p...@i...pl GG: 15273

  • 6. Data: 2005-01-04 19:46:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

  • 7. Data: 2005-01-04 19:55:27
    Od: "inzynier nowak" <n...@x...pl>

    Panny można wozić...
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 8. Data: 2005-01-05 10:03:47
    Od: Mirosław Pragłowski <p...@i...pl>

    Hello Krzysztof,

    > Pisanie z chinskimi (niech bedzie, matematycznymi) znakami zamiast
    > polskich rowniez.
    Sorki - czytnik nowy ne obczajony do końca :)
    Mam nadzieje że już jest dobrze.

    > Wszystko. Od tego zalezy czy w ogole kredyt ma jakikolwiek sens.
    Wilku che kupić auto, jeśli weźmie kredyt i je kupi to kredyt ma dla niego
    sens.
    Nie powiedział nic o przeznaczeniu samochodu dlatego zakładam że do użytku
    prywatnego a taki samochód "z definicji" się nie zwraca.

    > Jasne. A jak to bedzie 5000 km 10 razy w miesiacu, to nawet duzo
    > bardziej. Cos z tego wynika?
    Że różne sa potrzeby i z różnych powodów ludzie kredyty biora i samochody
    kupuja.

    > Masz na mysli Cinquecento S (czy cos w tym rodzaju)? Z wydatkami
    > policzonymi na zasadzie "rata co miesiac + paliwo co trzy"?
    Czemu zakładasz że jak ktoś chce kupić tani samochód to nie bedzie go stać
    na jego utrzymanie ? Może po prostu nie jest mu większy potrzebny
    (miejskiego jeździdła potrzebuje) ? Pozatym Wilku nie pisał nic o samochodzie
    ale
    o kwocie kredytu - może mu te 25 kzl do Maybacha brakuje ;)

    > Jesli sie nie zwroci, to chyba wygodniej uzywac tanszych (i
    > niekoniecznie gorszych srodkow transportu)?
    LOL - to proszę o wskazanie tych "tanszych (i niekoniecznie gorszych srodkow
    transportu)".

    > Szczerze mowiac nie wiem jak moze sie samochod oplacac, ale nie
    > zwracac sie.
    Samochód to nie inwestycja ale skarbonka bez dna.
    (chyba że masz firmę i pracujesz korzystajac z niego)

  • 9. Data: 2005-01-06 02:19:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mirosław Pragłowski <p...@i...pl> writes:

    > Sorki - czytnik nowy ne obczajony do końca :)
    > Mam nadzieje że już jest dobrze.

    Hmm... Szczerze mowiac nie wiem w tej chwili czy problem nie jest
    w moim czytniku. Teraz wyswietlil takze poprzedni list normalnie.
    Sprawdze to jeszcze.

    > Wilku che kupić auto, jeśli weźmie kredyt i je kupi to kredyt ma dla niego
    > sens.

    Oczywiscie. W tej chwili.
    Z tym, ze na tej grupie dosc czesto zdazaja sie listy osob, ktore
    w (zwykle niedalekiej) przeszlosci wlasnie wziely podobny kredyt
    i kupily samochod. Zauwazyles jakie pytania dominuja? Np.: czy
    ubezpieczyciel wyplaci pieniadze na naprawe samochodu, czy tez
    polozy na nich lape bank. Albo (bardziej ogolne): mam do splaty
    xxxxx zl, a bank wystawil BTE - co moze mi zrobic komornik.
    No, to jeszcze moze byc tak, ze "CHF kosztowal tyle i tyle, a teraz
    kosztuje o X % wiecej".

    Jak ktos kupi samochod za gotowke (nie pochodzaca z kredytu, ale
    z oszczednosci), to coz, najwyzej troche straci, ale z komornikiem
    z tego powodu nie bedzie sie musial spotykac.

    Tak naprawde to nie dotyczy to tylko samochodow - w moim przekonaniu
    prawie wszystkie "kredyty konsumpcyjne" sa w koncu niekorzystne
    dla kredytobiorcow - konsekwencje zaczynaja sie od placenia wysokich
    odsetek i/lub nieswiadomego ponoszenia ryzyka kursowego, a koncza sie
    na spiralach kredytowych i "zmarnowanych zyciach".

    > Nie powiedział nic o przeznaczeniu samochodu dlatego zakładam że do użytku
    > prywatnego a taki samochód "z definicji" się nie zwraca.

    Alez powinien sie zwrocic. Zyskiem powinno byc zmniejszenie wydatkow
    na inne srodki transportu - np. taksowki. I/lub odpowiednie zwiekszenie
    komfortu w porownaniu do podrozowania np. autobusami (takze
    taksowkami, ktore moga byc mniej komfortowe od wlasnego samochodu).
    Z tym ze to trzeba przekalkulowac, bo nie jest to takie oczywiste.

    > Czemu zakładasz że jak ktoś chce kupić tani samochód to nie bedzie go stać
    > na jego utrzymanie ?

    Tego nie napisalem, chociaz zalezy to od tego co oznacza "stac na cos".
    Natomiast bardzo bardzo czesto jest tak, ze ludzie przeznaczaja na
    takie rzeczy (nie tylko na poczatkowy zakup) wiecej pieniedzy niz
    mysleli, ze przeznacza, i w efekcie zaluja zakupu. I to nawet bez
    zadnych przygod z ubezpieczycielami.

    Swoje wnioski wyciagam z kwoty kredytu (dosc niskiej) oraz okresu
    kredytowania (dosc dlugiego, zwlaszcza ze chodzi o samochod osobowy,
    nie przeznaczony do dzialalnosci gospodarczej, i w porownaniu do
    kwoty kredytu).

    > Może po prostu nie jest mu większy potrzebny
    > (miejskiego jeździdła potrzebuje) ?

    Moze. Ale tego nie napisal. I w zwiazku z tym ja zakladam najbardziej
    prawdopodobna sytuacje. A ta niestety jest jaka jest.

    > Pozatym Wilku nie pisał nic o samochodzie
    > ale
    > o kwocie kredytu - może mu te 25 kzl do Maybacha brakuje ;)

    Napisal jednak o okresie kredytowania. Co innego gdyby to mial byc
    kredyt np. na rok lub ew. dwa (tj. duzo krotszy od spodziewanego czasu
    uzywania samochodu, czasu w ktorym mocno straci on na wartosci itd).

    > LOL - to proszę o wskazanie tych "tanszych (i niekoniecznie gorszych srodkow
    > transportu)".

    Wszystko zalezy, generalnie, od ilosci km rocznie, a takze od tego,
    czy ktos jezdzi po miescie czy poza nim, oraz od dlugosci tras.

    > Samochód to nie inwestycja ale skarbonka bez dna.
    > (chyba że masz firmę i pracujesz korzystajac z niego)

    Wszystko zalezy od kryteriow oceny zyskow i kosztow. W mniemaniu chyba
    wiekszosci ludzie zwiekszenie komfortu jest zyskiem. Pytanie tylko,
    czy wiekszym od kosztow.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2005-01-06 08:23:41
    Od: Mirosław Pragłowski <p...@i...pl>

    Hello Krzysztof,

    > Hmm... Szczerze mowiac nie wiem w tej chwili czy problem nie jest w
    > moim czytniku. Teraz wyswietlil takze poprzedni list normalnie.
    > Sprawdze to jeszcze.
    U mnie było troszkę źle ustawione kodowanie. Teraz powinno być ok.

> [...]
    > xxxxx zl, a bank wystawil BTE - co moze mi zrobic komornik.
    > No, to jeszcze moze byc tak, ze "CHF kosztowal tyle i tyle, a teraz
    No i dlatego odpowiedzia na post z pytaniem powinno być wymienienie tych
    zagrożeń
    + ewentualne odesłanie do google.

> [...]
    > taksowkami, ktore moga byc mniej komfortowe od wlasnego samochodu).
    > Z tym ze to trzeba przekalkulowac, bo nie jest to takie oczywiste.
    Przyznam rację, zależy jak się zdefiniuje zysk.
    Jak napisał inzynier nowak "Panny można wozić...", jeśli to dla kogoś
    wyznacznik to można uznać przewiezione panny za zysk ;)

> [...]
    > na takie rzeczy (nie tylko na poczatkowy zakup) wiecej pieniedzy niz
    > mysleli, ze przeznacza, i w efekcie zaluja zakupu. I to nawet bez
    Coż natura ludzka ułomna jest i czesto dajemy się namówić na niepotrzebne
    wydatki.

    > Wszystko zalezy, generalnie, od ilosci km rocznie, a takze od tego,
    > czy ktos jezdzi po miescie czy poza nim, oraz od dlugosci tras.
    I tu niestety samochód najczęściej wygrywa - nie wszędzie da się dojechać
    PKP/autobusem/rowerem (tzn rowerem może i wszędzie ale czas też jest ważny ;)

    > Wszystko zalezy od kryteriow oceny zyskow i kosztow. W mniemaniu chyba
    > wiekszosci ludzie zwiekszenie komfortu jest zyskiem. Pytanie tylko,
    > czy wiekszym od kosztow.
    W kontekście pl.biznes.banki załóżmy że zysk powinien być przeliczalny na
    złotówki,
    a wtedy to samochód to inwestycja juz nie będzie.

    Chyba dyskusja nam się zrobiła troszkę OT.